Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​Hercul​es i luften

Mange timers hjælp fra Flyverhjemmeværnet til årets Airshow i Aalborg

Sol, varme, regnvejr og mange arbejdstimer var de faktorer, Flyverhjemmeværnets soldater arbejdede under til Flyvevåbnets Airshow i Aalborg.

15-06-2018
Af Elise Christensen
Fotos: Steen Hossmann, Kirsten Jul, Flemming Jellinghoff, Flemming Omel, Poul Monggaard og Elise Christensen

 
Airshow 2018 er nu afviklet med stor ros til alle hjælperne fra alle grene af Hjemmeværnet.

 
Hvert andet år holder Flyvevåbnet Danish Air Show på én af de tre flyvestationer i Karup, Skrydstrup eller Aalborg. I år blev det afholdt i Aalborg, hvor HKH Prins Joachim åbnede showet, og efterfølgende var han og hans familie rundt og se udstillingerne.

 
Der var store opvisningshold, der udførte spektakulære formationer, kampfly, helikoptere og transportfly, der udførte vilde manøvrer i luften, som du ikke troede muligt, og specialoperationsstyrkerne viste, hvilket stof de er gjort af. Publikum kom også helt tæt på masser af historiske og topmoderne militære fly og så udstillinger af udstyr og enheder fra hele Forsvaret.  

 
På udstillingsområdet var Flyverhjemmeværnet repræsenteret med vores fly og personel fra HVE 270. På billedet er HVE 270 igang med at fortælle om opgaver og vise flyet frem.

 

Ligeledes havde vi vores egen udstilling, hvor der blev vist og fortalt om vores opgaver. For første gang havde vi hund og hundefører med på udstillingen, og dette var et stort trækplaster. Udstillingen var repræsenteret med personel fra SSR, Marinehjemmeværnet, Hærhjemmeværnet og Flyverhjemmeværnet. 

 

                                                      ​"Udstillingen blev godt besøgt"

 
Vores primære opgaver til dette års Airshow var: Klargøring, afvikling af SPOTTER DAG, transporttjeneste, støtte til Bevogtningen, afspærring, trafikregulering, parkeringsanvisning, logistik, forplejning samt adgangskontrol ved Crew-tent, Veteran-telt, Presse-telt og Interforce-telt. Disse opgaver blev løst af de ca 200 personer, der havde tilmeldt sig til at hjælpe, og efter showet fik alle hjælperne stor ros for deres indsats og engagement i hele perioden.

 
På selve dagen havde vi besøg af Flyverhjemmeværnets chef OB Per Larsen, som var på rundtur og talte med de mange hjælpere fra Flyverhjemmeværnet.

 

                                 "Elise fortæller om Flyverhjemmeværnets udstilling"

Efter showet har vi spurgt nogle af deltagerne om deres oplevelser, og herunder kan du læse dem.

 
Hundefører Heidis oplevelse af at være med på udstillingen sammen med Loke:


DET BLEV EN GOD DAG!!!!

 
Min hund og jeg var med til airshow søndag den 10 juni.

 
Jeg var lidt betænkelig, da Loke - min hund er rimelig skarp i betrækket, men han havde vist gode takter ved børnebørnene i familien, og han var da også superfin med alle de hænder, der klappede ham i søndags.

 
Man kan rolig sige, at han gav liv til standen. Desværre blev det ikke til nogen, der kunne tænke sig at blive hundefører, og vi kan virkelig godt bruge nogle flere!!!! - så læser du dette og gerne vil høre mere om det at være hundefører i hjemmeværnet, så giv et ring på 27820252.

 
Men tilbage til i søndags.... VI VISTE "FLAGET " OG var tilstede, så folket kunne se, at man også bruger hunden som en kapacitet i hjemmeværnet. Vi gør det igen den 4. august på koldingegnens lufthavn.

 
Tinas oplevelser på kørselsobjektet. På billedet ses Tina sammen med flere fra kørselsteamet:


Vi mødte 9 mand ind kl 09.30 lørdag morgen og blev overdraget til Air Trasnport Wing (ATW) kl 10.00, hvor vi vores fornemste job var at vente på at blive sendt afsted på tur.

 
Vi startede med at få en rundtur på flyvestationens område og blev vist de lokationer, hvor vi skulle være aktive på.

 
I løbet at de 2 dage fik vi kørt omkring 250 km i hver af de køretøjer, som var bemandet. Det kunne være små ture fra flysitet til forplejningsteltet, men også ture fra og til hotellerne inde i Ålborg.

 
Vi fik kørt med en masse skønne mennesker af mange forskellige nationaliteter og lige fra menige til generaler og nogle fik en stor oplevelse af at køre for jægerne under showet.

 
Alt i alt havde vi i på kørselsobjektet en rigtig god og lang weekend i højt humør, hvor vores værter fra ATW tog sig rigtig godt af os.
 
Flemmings oplevelser som bevogtningsassistent:

Med en BEVASS på Airshow 2018

 
For mange var Airshowet måske bare en opgave, som skulle overstås. At parkere biler kan måske føles irrelevant for den almindelige flyversoldat henholdt til hans/hendes opfattelse af sin normale opgave. Men for Flyverhjemmeværnets bevogtningsassistenter er det faktisk både en slags afsluttende eksamen og en anerkendelse fra Flyvevåbnet.

 
Vi gør det jo med et smil, for det er en dag, hvor mange mennesker gerne skulle gå derfra med en positiv opfattelse af Flyvevåbnet. Men på den anden side er vi også et meget synlig tegn på, at folk faktisk er beskyttet, mens de er vores gæster, og de kan føle sig trygge. 

 
Når vi står der med vores meget synlige magtmidler, som pistolen, kniplen, håndjern osv, så ved gæsterne at bag vores venlige smil og rolige bemærkninger om et godt show, så ligger der en uudtalt hentydning til, at vi er der for at beskytte dem. En ting som er blevet utroligt synligt i vores terrortider.

 
Men på den anden side så ved de færreste at vi faktisk er Hjemmeværnsfolk, for vi skiller os ikke ud fra de fastansattte, og det må og skal vi heller ikke. Både de og vi føler os som EN enhed med et fælles mål og fælles værdier.

 
Dette betyder også, at vi i den tid vi er der, overdrages helt til bevogtningstjenesten og faktisk ikke har noget at gøre med det i andre foretager jer. Først når opgaven er overstået, så vender vi tilbage til Hjemmeværnet. 

 
Og heri ligger både eksamen og ridderslaget. Eksamen er, at vi skal opføre os professionelt og med konduite, så vi ikke skiller os ud fra de fastansatte BEVASS'er. Ridderslaget ligger i, at vi udstyres med magtmidler som skarpe våben og beføjelser, som ligger ud over den almindelige hjemmeværnsmands muligheder i fredstid. Vi er i den tid, vi er indsat, Flyvestationens skarpe sværd. Og det at de betror at de er fuldt overbevist om at vi er i stand til at løse denne opgave kan gøre en lidt ydmyg, og stolt.  Specielt når man også bliver behandlet som en kollega, på lige fod med de fastansatte. En kollega man måske ikke ser så ofte som de andre, men dog en skattet kollega. Og det er dette, som gør det at være BEVASS til noget specielt for os de få.

 
Men den allerstørste ros var alle de fine ord vi fik af de besøgende, og som vi modtog med glæde, på både JERES vegne og Flyvestationens. For med så mange glade mennesker var vores opgave let i forhold til det store arbejde i udførte ude på parkeringspladserne.

 
Eriks oplevelser som p-anviser:


Trods vejlukning ved Ålborg Lufthavn ankom vi, Ulla, Jens Peter og undertegnede til Hjemmeværnsgården på Ålborg Flyvestation. Blev indskrevet og fik at vide, hvad vi skulle. Ulla skulle lave mad til os andre, Jens Peter og jeg skulle være p-vagt og sætte biler på plads og hjælpe dem ud igen.

 
Kom til Hangar 54 hvor vi fik fordelt de folk, der var fremmødt. For at det skulle være optimalt skulle der bruges ca. 150 frivillige HJV-folk til p-vagt opgaven - der var fremmødt ca. 100.

 
Jeg skulle være NK på P6 og P9 og vi blev kørt ud og så de pladser, vi skulle være på. Der var ca. 30° varme denne dag. 

 
Trods varmen kom vi igennem alle poster. Derefter fik vi fordelt de folk, der skulle være på de forskellige poster. Der kom en fra bevogtningen som leder på posten. Frans, John og undertegnede fra HVE 277, Jan Hyllested fra FRIV STAB og 2 fra HVE 265 skulle være på samme hiold. Efter aftensmaden var der afgang til Ålborg Kasserne, hvor der var overnatning.

 
Søndag morgen efter morgenmad i Hangar 54 tog vi ud på post P6 og P9, som lå på samme vej som Hangar 54, så vi kunne gå på post. Omkring kl. 08.00 kom de første biler, der skulle sendes videre til P1 og P8, som var de 2 største p-pladser. Begyndte der og blive for meget kø skulle vi begynde at fylde op ved os. Da vi lige var startet, begyndte det ar regne stille og rolig og vi tænkte, at der ikke kom mere resten af dagen. MEN det var en stor løgn. Der kom lidt meget regn, så resten af dagen foregik i regntøj – "ØV". Omkring kl. 12 begyndte de første biler at køre hjem, så vi havde biler både med os og imod os. Det var en prøvelse. På et tidspunkt var der flere biler på vej ud end ind, køen på vej ud var så tæt, at de kunne køre ca. 100 m på 45 min. Så kom der hul, så det begyndte at glide igen. Omkring kl.  17 var P6 og P9 tømt, hvor vi så kunne trække os tilbage til Hangaren. Der var de dygtige mad folk i gang med at stege bøffer på gril. 

 
Hvad det betød at vi manglede folk, var at vi ikke fik afløsning, så vi kunne se udstillingen. Ellers en god dag. Vi ses næste gang i KARUP.

 
Thomas' oplevelser Flight Line Security

 

Med det gode danske sommervejr og positive forventninger blev forskydningen mod Flyvestation Aalborg påbegyndt. Turen derop fra Vestkysten var et eventyr for sig, men vi var begge i bilen spændte og så frem til opgaven.

 
Rundt om FSN AAL var der utallige flyspottere, som fik deres behov tilfredsstillet med store zoomlinser og tålmodighed.

 
Ved ankomst og indmelding lørdag modtog vi besked om, hvor vi skulle have briefing og ophold under Airshowet.  Ud på lørdag eftermiddag, efter indkvarteringen var vel overstået, var der rundtur i Aalborg med lokalkendt personel. Her blev det også til en lille is i det gode solskinsvejr.

 
Dagen for Airshowet oprendt, og vi mødte ind kl. 0600 med god energi og klar til opgaven. Men det fine solskin og den dybblå himmel var blevet erstattet af et skydække, som skulle vise sig at udvikle sig til regnbyger i løbet af dagen. Jeg skulle støtte som Flight Line Security.

 
Flight Line Security opgaven blev løst til fuld tilfredshed, men vi savnede radioer til kommunikation. Specielt da vi forskød til anden opgave, hvor folk passerede hegnet fra en parkeringsplads og ind på udstillingsområdet. Pludselig udviklede situationen sig, da en person havde ”glemt” at tage en taske med sig. Denne stod for sig selv på græsset og der blev i løbet af lidt tid dannet en ring rundt om genstanden og folk blev henvist til asfaltsområdet. Det endte dog ”lykkeligt”, ved at der kom en flov person og afhentede tasken. Han fik da også et bifald fra de omkringværende civile personer samt en pæn hilsen fra FHV-personalet.

 
Da regnen faldt først på eftermiddagen, begyndte opbruddet af folk, som skulle hjem. Vi åbnede på et tidspunkt en ekstra udpassage til parkeringspladsen og stort set alle, som passerede igennem denne, smilte og havde haft en god dag – trods regnen.

 
Vi afsluttede dagen med et solidt måltid aftensmad og ramte hjem-adressen ca. kl. 21.30.

 
Alt i alt en god dag, med godt samvær med andre kolleger. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke for det gode samarbejde og det fremmøde der var. Specielt vil jeg gerne fremhæve Trine, som mødte op efter en 6 timers tog og bustransport – bl.a. grundet behovet for PSN.

 
Som det står skrevet, var oplevelserne alt i alt gode. Selvfølgelig er der ting, der kan forbedres, og dette kan kun ske ved, at du som deltager skriver til Flyverhjemmeværnet og fortæller, hvis du har oplevelser, som du synes kan ændres eller forbedres næste gang, vi skal løse opgaven på Airshow i Karup om 2 år.

 
Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring