Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Foto: Flyverhjemmeværnet

De gør det muligt, at Hjemmeværnets fly kommer på vingerne

Der er mange opgaver, der skal løses på landjorden, inden Hjemmeværnets fly kan lette fra Roskilde Lufthavn. I hangaren klargør ground support teamet (GST) flyet, mens systemoperatørerne forbereder missionen.

24-01-2018

Af: Sara Amos Pedersen

Flyet skal tankes, olien skal tjekkes og vinduerne skal pudses, inden Hjemmeværnets fly er klar til at blive sendt på en national mission. Det er alt sammen opgaver, der ikke har været omtalt i mediernes dækning af Hjemmeværnseskadrille 270, der også er kendt som den flyvende eskadrille.

Hjemmeværnets Britten-Norman Defender fly har fået stor omtale, fordi de blandt andet er blevet brugt til at støtte politiets arbejde i forbindelse med bandekonflikten i København i efteråret 2017. Hver gang den flyvende eskadrille løser en opgave til støtte for politiet og Forsvaret, bliver der brugt mange timer på at forberede missionen bag kulissen.

En af de grupper, der står for forberedelserne, er eskadrillens ground support team, der i daglig tale bliver kaldt GST’ere. De besidder en række tekniske færdigheder, og de står for at gøre flyene klar mellem flyvningerne.
“Opgaverne er spændende, fordi man kan se, der sker noget. Du skal være omhyggelig med det, du laver, men løser du dine opgaver korrekt, har det en synlig effekt ude i samfundet,” fortæller NIK. Han optræder ligesom de øvrige kilder under sit flyvernavn.
Han var været frivillig i Hjemmeværnet siden 1978 og tager i dag køreturen fra bopælen i Randers til Roskilde Lufthavn, hvor Hjemmeværnets ene fly har base. Sammen med makkeren BAY bruger han mindst en time på at klargøre flyet efter en lang manual, der sikrer, at sikkerheden er i orden. 


Vil gøre en forskel
Ground support teamet har brug for flere frivillige, fordi eskadrillens opgaver løbende er blevet udvidet, uden at der er blevet rekrutteret nok GST’ere. Teamet tiltrækker ofte frivillige, der drømmer om en stilling i Hjemmeværnet, hvor der bliver stillet krav. Det fortæller CAS, der er frivillig i eskadrillen.
“Da jeg meldte mig, var jeg drevet af et ønske om at gøre en forskel. Ligesom de andre frivillige har jeg ikke meldt mig, fordi jeg manglede noget at lave, men fordi jeg ønskede at gøre en forskel,” siger han.
CAS startede som GST’er, da han flyttede tilbage til Danmark efter at have boet i USA. Her oplevede han en stor vilje til at tage ansvar på egne skuldre og hjælpe lokalsamfundet, når byen blev ramt af ekstreme vejrfænomener. Han ønskede at yde den samme indsats i sit hjemland, og meldte sig derfor som frivillig i Hjemmeværnet den dag, han flyttede tilbage til Danmark.
“Rollen som GST’er tiltalte mig, fordi man er forudsætningsgivende for, at en mission lykkedes. Stillingen kræver mange praktiske færdigheder, man skal øve og have en forståelse for. Det er en stor tilfredsstillelse, når man står i den tomme hangar og tænker: “Vi gjorde det muligt, at flyet kan komme i luften,”" forklarer han. 
I dag har han skiftet GST-funktionen ud med en rolle som systemoperatør (MSO), der er den besætningsgruppe, der overvåger og betjener sensor- og kommunikationsudstyret i flyet. Britten-Norman Defender flyene er udstyret med et avanceret sensorudstyr, der er i stand til at lokalisere og udpege objekter på jorden. Flyene er desuden egnet til at løse opgaver til støtte for Forsvaret, fordi flyene har mulighed for at være lang tid i luften. Det gør flyene egnet til at overvåge et stort område over flere timer.
“GST er et godt sted at starte, hvis man drømmer om at arbejde i en operativ enhed. Derfra kan man fortsat til andre opgaver, hvis man får lyst til mere,” forklarer CAS.

Kravene tiltrækker
Som systemoperatør er han med i luften, når Hjemmeværnets Britten-Norman Defender fly bliver brugt i forbindelse med øvelser, ulykker og eftersøgninger. Det er det specielle operative miljø og muligheden for at engagere sig i en eskadrille, der løser en lang række opgaver for Forsvaret, der vækker interessen hos CAS.
“Det er spændende at løse opgaver fra luften. Det er et særligt operativt miljø, når man sidder sammen med de andre i en lille boks, som flyet udgør, og skal løse din opgave foran computerudstyret. Det er en meget selvstændig opgave. Selvom hele besætningen er en samlet enhed, er det meget begrænset, hvad de andre kan gøre for at hjælpe dig, hvis du har udfordringer,” forklarer han.
CAS er langtfra den eneste, der er tiltrukket af eskadrillens store engagement, fortæller VAT, der er leder af systemoperatørerne i eskadrillen.
“Vi valgte fra starten at sætte barren højt og stille en række krav til de, der søger ind i eskadrillen. Det har gjort, at vi har fået mange systemoperatører ind med unikke kompetencer. Det er primært folk med militær baggrund, men også fra den civile del af samfundet,” siger han.
En af dem der blev tiltrukket af eskadrillens professionalisme er PIR. Han er kaptajn i hæren og har tidligere har været udsendt til Balkan og Afghanistan og er nu ved at tage uddannelsen som systemoperatør.
“Jeg savnede at kunne gå til hånde og løse en opgave, der er efterspurgt og betydningsfuld i samfundet. Det jeg laver, må gerne have et formål. Jeg vil ikke bare arbejde med noget, men også for noget,” siger han.
Alle kilder i historien optræder under deres flyvernavn. Deres navne er redaktionen bekendt.

Vil du være GST’er?
  • Uddannelses krav: For at blive GST’er skal du gennemføre tre dages uddannelse på enten Flyvestation Aalborg eller Roskilde Lufthavn. Uddannelsen udbydes to gange om året i januar og august. Næste uddannelsesforløb er den 26.-28. Januar.
  • Det lærer du: På uddannelsen gennemgår du flykoncept og preflight-delen, der gør dig i stand til at gøre flyet klar til at tage på mission. Undervisningen indeholder blandt andet udtjekning af flyet, klargøring af flyet, sikkerhed omkring flyet samt betjening af flyets downlink-udstyr.
  • Recertificering: GST’ernes uddannelse skal fornyes hvert år. Til recertificeringen skal du bevise, at du kan de ting, du har lært.
  • Andre krav: Du skal have gennemført Hjemmeværnets lovpligtige uddannelse (LPU). Derudover stilles krav om, at du har normalt syn (uden eller med korrektion) og normal farvesans. Når du bliver optaget i Hjemmeværnseskadrille 270, forpligter du dig til at tage 2*24 timers beredskabsvagt om måneden på basen i Aalborg eller Roskilde.
  • Kontakt: Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte premierløjtnant Michael Voegeding, der er leder for af GST. Send en mail til 234235@hjv.dk eller ring til 60 17 80 21.​​

 GST'erne forbereder Hjemmeværnets fly til afgang

 Seneste nyheder

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring