Topbanner

Nyhed

Flyvende eskadrille træner evakuering i vand

Personel fra Hjemmeværnets flyvende eskadrille har gennemført uddannelse i at evakuere et fly, som laver en sikkerhedslanding på vand.

08-11-2017

Af Flyverhjemmeværnet

"Ditching! Brace, brace, brace!"

Den lille kabine lander blødt på den rolige overflade, mens kabinen hastigt bliver fyldt med vand. Først ved fødderne, så knæene, og lige inden vandet når over halshøjden på den fastspændte besætning, tager alle fire mand en dyb indånding, mens hele kabinen forsvinder under vand og pludselig vender 180 grader rundt.

Flyet er havareret over åbent vand, og nu skal besætningen forsøge at overleve ved at komme ud af maskinen, inden den synker og tager mandskabet med sig.

Besætninger skal overleve i havet
Heldigvis foregår det i et bassin hos Falck Safety Services i Esbjerg og ikke i Skagerraks mørke bølger. Men principperne og redningsudstyret er det samme, og strabadserne skal gøre besætningen i stand til at evakuere fra et sikkerhedslandet fly på vand.

”Flere af vores operationer foregår over åbent vand. Det kan væres søgning efter nødstedte fiskere og sejlere. Eller Maritim Patruljering (MARPAT), som vi udfører for Søværnet, indsat af Værnsfælles Forsvarskommando”, siger DOC, der er eskadrillechef og pilot. Han deltager i kurset sammen med nogle af eskadrillens øvrige piloter, systemoperatører og en Ground Support tekniker.

Under vandoverfladen har den fire mand store besætning travlt. I teorien kan de fleste mennesker holde vejret længe, men hjernen sætter kroppen under pres, når det er en nødsituation under vand, hvor man er fastspændt. Næsen fyldes med vand, man bliver skubbet rundt i sædet, og orienteringen forsvinder hurtigt, når man ikke kan se noget i kabinen. En famlende hånd finder håndtaget til nødudgangen, hvor vinduet bliver skubbet ud. De fire mand forlader flyet og kommer til overfladen, hvor en tiltrængt indånding er den første belønning for gennemførelsen af øvelsen. ​ 

”Du kan ikke udelukkende tænke dig til på forhånd, hvordan det opleves, og hvordan du vil reagere, hvis du nødlander på vand. Det skal prøves på egen krop”, fortæller DOC om sin oplevelse af det to dage lange kursus, hvor man også træner, hvordan man redder sig op i redningsflåden, tilkobler sig en line og lader sig hejse (hoiste) flere meter op, som var det en helikopter, der kom til undsætning. Det gøres realistisk ved høje bølger, blæst i bassinet, og foregår i totalt mørke.​

Kursus styrker kompetencer og sammenhold
Eskadrillen har nu haft 23 flybesætningsmedlemmer og teknikere på DUNKER-kurset, som det også bliver kaldt. Dermed har enheden opbygget særlige kompetencer på niveau med andre dele af Flyvevåbnet og specialstyrkerne, som også træner i at kunne slippe ud af et luftfartøj, hvis en nødsituation skulle opstå.

I bassinet har de fire mand nu trukket udløserne til redningsvestene og søger sammen. Der er mørkt i hallen. Lyn og torden bliver simuleret fra stroboskoper og højttalere, og en maskine i bassinets bund sørger for store bølger, som gør det svært at svømme. En enorm ventilatorpropel i hallens ene ende sørger for kraftig vind. I en kæde svømmer de fire nødstedte nu til et punkt, hvor man i virkelighedens verden ville vente på redningsfartøjer. I den mørke hal tæt på Vesterhavet kan de fire dog puste ud. Øvelsen er slut, og den er bestået. I sidste ende får alle kursister bevis for bestået DUNKER-kursus, men der kommer også andet med hjem: 

"Udover det rent faglige indhold giver kurset også et stærkere sammenhold, når man som lille besætning skal lære at overleve i den ultimative situation. Desuden synes jeg ikke, at man skal underkende værdien af at møde kollegaerne fra Jylland eller Sjælland, når vi normalt er spredt i øst og vest", siger PIR, der er systemoperatør og en af enhedens nyeste medlemmer.​

Fakta

Hjemmeværnets fly kan skabe overblik ved fx havforureninger, skov- og hedebrande, grundstødninger samt større ulykker og eftersøgninger.

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224