Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​"Der bliver væsentligt mindre omstændeligt parpirarbejde for de frivillige, når de nye arbejdsgange er fuldt implenteret i 2018", siger økonomichef Martin Dahl. Arkivfoto.

Hjemmeværnet tilpasser administrationen af frivillige

​Med de nye arbejdsgange tages der højde for en fremtidig lavere personalebemanding, men samtidig gøres Hjemmeværnets administration af frivillige mere smidig.

12-07-2017

Af Christine Dahl

”Jeg vil ikke lægge skjul på, at det bliver en omvæltning for os alle, både frivillige og fastansatte”, fastslår Martin Dahl, økonomichef i Hjemmeværnskommandoen. Han er samtidig formand for Arbejdsgruppe Administration, der skal sikre, at processen med omstilling af de 90 arbejdsprocesser forløber så glat som muligt.

Det store antal processer gør, at ændringerne samlet set bliver ganske omfattende. Men for mange af opgaverne vil der dog kun være tale om mindre justeringer eller ændringer, som formentlig ville have været lavet under alle omstændigheder i takt med den øgede digitalisering. Martin Dahl ser optimistisk på projektet, og glæder sig over, at alle involverede har arbejdet så hårdt på at sikre, at de frivillige fremadrettet får den bedst mulige service. 

En unik mulighed
”Den nye administration af frivillige er nødvendiggjort af de 33 årsværk, der med udgangen af 2018 bliver fjernet ved distrikterne. Men det er også en unik mulighed for at gøre Hjemmeværnets administration mere brugerorienteret og up to date rent digitalt”, forklarer Martin Dahl og understreger samtidig, at ”der vil blive gjort alt for at oplyse den frivillige så meget som muligt om særligt de ændringer i administrationen, som påvirker den frivillige.”

Det er for omfattende at redegøre for alle ændringerne her, men det er områder inden for økonomi, personale, uddannelse og administration, der skal omjusteres, og særligt to ting gør sig gældende:

Størstedelen af ydelsesområdet vil fremadrettet foregå i planlægnings- og administrationsportalen HJV.DK, og ved alle øvrige administrationsopgaver skal det så vidt muligt undgås, at der opstår unødvendig ventetid i sagsbehandlingen.

Papirarbejdet mindskes
Alle de 90 processer er nu gennemgået, og der foreligger løsningsforslag til samtlige fremtidige processer. Samtidig er der igangsat dialog med forskellige IT-leverandører om at udarbejde prototyper i en helt foreløbig version. Særligt en ændring ventes at skabe glæde hos den frivillige.

”Det er i dag en alt for omstændelig affære at få fx kørselsgodtgørelse eller andre ydelser. I den nuværende proces er der en masse papirarbejde ”, forklarer Martin Dahl, og tilføjer:

”I fremtiden kræver samme procedure ikke længere papirarbejde, og det skulle også være lettere for den frivillige selv at følge med i, hvordan det går med udbetalingen. Lige denne proces udrulles først i løbet af 2018, men så mange som muligt af de øvrige processer bliver ændret inden da.”

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring