Skrevet af ”JET”, chef for uddannelsessektionen
ved eskadrille 270.
En GST er ”Ground Support Technician”, og ansvarlig for
eskadrillens fly på jorden. GST’en klarmelder flyet før afgang, og er
besætningens livline til jorden mens flyet er i luften. GST’en får enderne til
at mødes, og har en uddannelse i pleje og vedligehold af flyet, samt betjening
af radio- og videojordstationer til eskadrillens særlige krypterede
video-downlink system. GST’en kan i nogle tilfælde indgå i besætningen ombord
på flyet under missioner hvor et ekstra sæt øjne er påkrævet, men normalt er
han på jorden.
En MSO er ”Mission System Operator” eller sensoroperatør –
dvs. han betjener flyets komplekse sensorudstyr ombord under operationer i
luften. MSO’en skal kunne have overblik som en høg, og multitaske som en
blæksprutte, idet han kommer til at bruge både arme og ben til at betjene de
mange radioer og andet udstyr ombord. Af samme grund bliver MSO kandidater
underkastet en særlig screening ved Forsvarets Personeltjeneste, for at sikre
at nye kandidater besidder de egenskaber der skal til før den krævende
uddannelse påbegyndes.
En militær baggrund kan være en stor fordel for de der søger
optagelse som Pilot, MSO eller GST. Ansøgere uden militær baggrund skal
gennemgå hjemmeværnets grundmilitære uddannelser (LPU1-4), samt en
befalingsmands uddannelse, før de kan påbegynde den egentlige
funktionsrelaterede uddannelse på flyet.
Operative besætningsmedlemmer skal årligt bestå eskadrillens
idrætskrav, ved enten at svømme 1000m, eller bestå forsvarets idrætsprøve og der efter svømme 200m.
I optagelsen lægges stor vægt på kandidatens kvalifikationer
og erfaring, men evnen til at kunne samarbejde i en besætning under komplekse
operationer i frivilligt regi vægtes også højt.
Vi glæder os over at kunne byde vores 18 nye frivillige
kollegaer velkommen ombord!