Ignorer kommandoer på båndet
Topbanner

Nyhed

Tallinn MHV 2017

Så kom dagen 2. pinsedag 05-06-2017, hvor en besætning fra HVF366 Københavns Vestegn skulle på togt med MHV 907 ”HVIDSTEN” sammen med MHV 851 ”SABOTØREN” til Tallinn i Estland, en tur på 560 sømil.

08-06-2017
Fartøjerne skulle mødes i Rønne, hvorfra turen gik sammen mod Tallin.
Besætningen var sat til at mønstre kl. 1745, men alle mødte inden kl. 1700, var glade og spændte på turen. Køjer blev redt, tøj pakket ud og besætningen fik installeret sig på skibet. En Webber grill kom på plads og en ekstra fryser kom ned i styremaskinen, alt blev gjort sø klar, flaget hejst og kl. 1933 slap vi sidste fortøjning til landet og afsted mod Rønne som var første mål på turen.

Da vi skulle på en længere tur og vi skulle sejle på Østersøen, skulle vi lige have en Bjærgnings rulle Mønstring så alle var klar og skarpe på hvad der skulle gøres og med bringes.

Vi sejlede derud af og havde fået passage gennem Svensk territorial farvand som vi meldte ind og alt gik som det skulle, så blev vi ringet op af MOC/LOPO der gerne lige ville have os til at tjekke et radar mål som de havde i International farvand ikke så langt fra hvor vi var. Målet sejlede med en Øst/Vest kurs med kun 3 Knob. Vi ændrede lidt i vores sejl plan så vi kunne undersøge målet og fik kort efter kontakt med målet, der ikke udsendte AIS. Jo tættere vi kom kunne vi begynde at se en silhuet der på afstand lignede et forsynings skib, men vi kom meget tæt på og der bliver vi kaldt op.
”MHV907 This is Russian Warship hold 5 cabel lenght clear of me GODNIGHT ” hvor på vi svare ”God evenning Russian Warship this is MHV907 Danish Navel ship have a nice watch” og så sejlede vi videre mod Rønne hvor vi meldte ind at det var en Russer der var på arbejde.
Kl. 0402 ankommer vi til Rønne havn, hvor vi lagde til foran MHV 851 ”SABOTØREN” og så gik vi til køjs. De første 107 sømil blev tilbage lagt i dejligt vejr.
Kl. 0700 purring og morgen skafning, herefter klar til flag mønstring kl. 0800 hvor flaget blev hejst på begge skibe. Så blev der afventet bunkring af FUEL og vand samt tømning af sort og grå vand

og alle MHV907’s madvarer skulle dukke op.
Vi fik alt leveret og stuvet på plads og gjort HVIDSTEN søklar og satte kurs mod Tallinn kl. 1352 med en dejlig udsejling i solskin og fin sejlads op langs Bornholms vestkyst. Vejr udsigten via metrologen i Karup oplyste at en kuling var på vej fra SSW med stød op til 18 m/s (ja det fik vi at føle), vi passerede Hammer odde, stadig i fint vejr, men der begyndte at komme lidt bølger med skum på toppen og så startede det det bølger på 2-3 meter og vi fik nogle rutche ture.

Det var fint til at starte med, men efter et par timer var folk stille og roligt ved at blive mærket af dette, for ikke at sige at alle var under drejet, men vi klarede skærene med nedsat bemanding og skærpet udkik, folk skiftes til at benytte den store porcelæns telefon og vi havde en billig forplejning for der var ingen der rørte noget vådt eller tørt i de næste 15-20, timer hvor vi blev rusket igennem.

På samme måde som det dårlige vejr ramte os slap det sit tag og frem kom det dejlige vand og tåge. Vi fik meldt JRCC Tallinn at vi har krydset deres territorial grænse og var på vej mod Tallinn. Vi fik oplyst, at der ville komme en minestryger UGANDI og møde os ved bøje 368 og vi skulle holde kontakt på opgivet kanal. DANEBROG split flag blev sat på hækken og vores call sign i styrebordsside og Estisk gæsteflag i bagbord.

Vi fik kontakt med UGANDI kl. 0645 og gik i formation One, UGANDI, HVIDSTEN og SABORTØREN støt 10 knob med kurs mod Tallinn,
kl. 0825 bliver vi released af UGANDI ved havne hullet til indsejlingen og vi fortsætter videre og gjorde klar til frontning på Bagbords side i det vi passere UGANDI og de besvare vores hilsen.

Herefter ankommer vi til Tallinn havn Pier 5 hvor der står 3 mand og venter på at tage vores fortøjninger, alt som planlagt side spring i land Gøs op, call sign ned,

HVIDSTEN med SABORTØREN på bagbords side og vi er ankommet til ESTLAND.
Nu venter der nogle dage med VIP sejlads og flydespærringer samt noget havne bevogtning og  lidt formations sejlads med de Estiske skibe og os samt en delegation af MFP201 der også er ved at ankomme med deres Gummibåde og personel.
Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring