Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Omskoling på den FEDE måde

Instruktøren finder eksempler på både mulige og umulige ruter. Blandt andet; op og ned ad bakke og kørsel med hældning.

Han fandt da også en del eksempler på hvilket terræn man IKKE skal køre i...

24-11-2015

Kursus starter i Stensved kl 16.00 Fredag. Vejrudsigten siger efterårs vejr.

Jeg ankommer lidt før, finder vores instruktør som er klar og straks går i gang med omskolingen.

Kan mærke at der med det samme er god kemi, og at det bliver en god weekend!

Efter lidt hurtig teori om kørebogen og de forskellige eftersyn hopper vi på køretøjet og sætter kurs mod FSN Skalstrup.


Klokken er nu ca 18.00 og vi har lige spist, 
holdene er sat og næste lektion starter: Køretøjskendskab samt optælling af værktøj.

Sådan en FIK er nu ganske smart indrettet. Plads til 9 m/k samt en hund, med alt hvad de kunne finde på at tage med af udstyr.

 

Vejrudsigten siger sne på Sjælland.

 

Lørdag starter dagen kl 7.30 med beredskabseftersyn, det er jo påkrævet så vi ved at køretøjet kan klare dagens strabadser uden brok.

Efter et par timers styre og bremse øvelser, hiver vi endnu en gang pløkkene op og forskyder til Jægerspris.

 

I Jægerspris starter vi med terræn teori og en god frokost.

Nu bliver det for alvor sjovt og udfordrende:

 

                                                 Kørsel i terræn! 

Omskolingens formål er jo at køreren både får kendskab til køretøj og køreegenskaber; hvad kan vi og hvad kan vi ikke?

 

Instruktøren finder eksempler på både mulige og umulige ruter. Blandt andet; op og ned ad bakke og kørsel med hældning.

Han fandt da også en del eksempler på hvilket terræn man IKKE skal køre i, hvilket bringer os til næste lektion:

 

Flotbringning, starthjælp og slæbning.

 

Nu hvor køretøjet er solidt plantet, hvordan får vi det op igen?

Her er svaret: Skovl, spade, sjækler, stropper og muskler.

Vejret byder også ind til udfordringen; det er blevet koldere og regnen er slået over i slud.

 

Vi bruger resten af dagen, indtil aftenspisning, på at trække båden FIK'er og MAN 13'er fri af mudderet.

Aftenen bliver brugt på pakning af FIK, samt tegn og dirigering.

Sidste lektion inden vi går til ro bliver lettere vedligehold samt obligatorisk beredskabseftersyn og klargøring til søndag.

 

Kl er ca 21.00 og min værelses kammerat og jeg, spiser natmad og snakker om dagene der er gået, vejret og den fine smule sne der ligger udenfor.

Med trætte øjne bliver der kigget på telefon og tv. Bliver spændende hvad søndagen bringer!

Godnat!

Der bliver banket på døren og jeg falder nærmest ud af sengen, for at åbne.
Det første jeg ser er 10 til 15 cm sne på fliserne!

Derefter er det vores instruktør: Han meddeler at omskolingen er afsluttet! Sneberedskab ihværksat, klokken er nu 23.18, jeres opgave er at vække ALLE, vi mødes kl 23.45 i fælleslokalet!

Tak skæbne!

Fælleslokalet summer nærmest af sagte snakken.
Instruktørerne snakker sammen om hvad der skal ske, alvoren begynder at gå op for os!

Nu kommer Thomas, som vores instruktør hedder, over og spørger om vi er klar. Han forklarer at politiet har anmodet om assistance, og at vi er tættest på.

Hurtigt samler vi tropperne i FIK'en og begynder forskydningen tilbage til FSN Skalstrup. Jeg får første tur.




Der er langt fra Jægerspris til Skalstrup med 40 km i timen! Vejene er fyldt med havarerede biler!

Da vi ankommer til FSN bliver der pakket det sidste på FIK'erne så de er klar til indsættelse.

Thomas samler os der er på omskoling til FIK, kommer med en lang moralprædiken om at sne kan være farligt, at vi skal tænke på at komme sikkert frem og ikke skynde for meget!

Han spørger om nogen har lyst til at melde fra nu?
Der bliver ikke set ned på jer af den grund og det har heller ingen indflydelse på om I består omskolingen.

NEJ!

Føler I jer klædt godt nok på til opgaven?

JA!

Godt I hopper på den FIK og kører mod Falck på Køge sygehus, der er radio, telefon og GPS ombord.

Afsted med jer.

På vej til Falck bliver vi om routet til en ambulance der sidder fast. Nu er det alvor!

Midt i flotbringningen bliver vi kaldt til en kørsel 1, som betyder at den skal prioriteres så vi forlader den første ambulance.



Der ligger nu op mod 50 cm sne....

9.30 Søndag:

Vi ankommer langt om længe til Falck på Køge sygehus.

Der er kaffeautomat, og morgenmaden er på vej.

 

Vi bliver afløst kl 13, turen går mod FSN Skalstrup.

Omskolingens sidste lektion: Rengøring og vedligehold af FIK

Klokken er nu 19.30 og jeg forlader Stensved.

En stor oplevelse rigere og med en følelse af at være godt klædt på til næste sneberedskab.

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring