Af Signe Thiim
I denne uge gennemfører Hjemmeværnsskolen instruktørkursus med kursister fra Hjemmeværnet, Hæren, Søværnet og Politiet. Den teoretiske baggrund for kurset er bogen 'Instruktørvirke i Forsvaret', hvor kursisterne arbejder med læreprocesser, ledelse af dialogrum, meningsfulde læringsaktiviteter og tegn på læring. Og ifølge Pia Goul, der har undervist på både det 'nye' og det 'gamle' instruktørkursus og til daglig arbejder som lektor, kan man tydeligt mærke en forskel - en positiv én, vel at mærke. "Eleverne har i højere grad end før ansvar for deres egen læring. En anden stor forskel er den måde, vi tilbagemelder på. Det foregår nu som det, man med fagsprog kalder peer feedback, hvor kursisterne tilbagemelder på hinanden," fortæller hun. "Instruktørerne [kursisterne, red.] er på på en anden måde, og samtidig kræver det også mere af os lærere, der jo skal styre slagets gang. Men jeg vil til hver en tid foretrække den nye undervisningsform fremfor den gamle."
Elever underviser sig selv
En af deltagerne på kurset er Mads Lyngsø, der er overkonstabel fra Slagelse kaserne, hvor han blandt andet underviser i førstehjælp og idræt. "Den største aha-oplevelse for mig har været, at man kan få eleverne til at undervise sig selv. Umiddelbart tænker man måske at det er den nemme løsning for instruktøren, men i virkeligheden kræver det både grundig forberedelse og en strammere styring af læringsaktiviteterne." Og som de fleste andre kursister har han kun ros til overs for kurset. "Jeg får rigtig meget ud af at kurset. Dialogen her er rigtig god, og det gør måske også at undervisningen giver mere mening."
Foto: eleverne bliver efter lektionen bedt om at gå ud i grupper og reflektere over læringen. Og netop medtænkningen af refleksion i undervisningen er en af de største forskelle på det gamle og det nye instruktørkursus.
Foto: der er gang i læringsaktiviteterne.