Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​Foto: Vejledning i praksis. De to soldater til venstre er vejledere for soldaten til højre.

Turen går til Dombås - vejlederkursus i Norge

Som medlem af Hjemmeværnet er der uanede muligheder for at tilegne sig nye kompetencer i forhold til funktion og interesse. Én af mulighederne er at deltage i et af kurserne i uddannelsessamarbejdet SamSkandia.

19-10-2017

Af Uddannelsesstøtteofficer, Premierløjtnant M. Imer, POHVK Amager
30.09.2017


Mit virke på Hjemmeværnsskolen
Siden oktober 2013 har jeg fungeret som lærer på Hjemmeværnsskolens instruktørkursus. For at kunne udvikle mig i rollen som lærer på kurset, var tiden inde til at få ny viden og kompetencer.

Lysten til efteruddannelse kommer i forlængelse af, at Hjemmeværnsskolens Instruktørkursus siden starten af 2017 har implementeret Instruktørvirke i Forsvaret. Implementeringen har givet mig lysten til et kompetenceløft, og efteruddannelse er i min optik med til at skabe de nødvendige faglige forudsætninger, arbejdsglæde og motivation.

Dombås, 18. september 2017
Jeg står af toget på stationen. Vinden bider lidt i kinderne, og i horisonten er solen så småt ved at gå ned bag fjeldene. Jeg begynder med raske skridt at gå i retning af Heimevernets skole- og Kompetansesenter (HVSKS), hvor jeg skal deltage på det norske vejlederkursus.
 

Formålet med vejlederkurset er ”at gi Heimevernets befal et grunnlag for å kunne bygge opp sin kompetanse i vejledning, og dermed tilføre Heimevernet kvalitet i sin oppdragsløning gjennom økt handlingskomptence”.




Selve kurset
Vejlederkurset består af to dele. Den første del fokuserer på de teoretiske perspektiver i forhold til læring og vejledning. Skiftevis samles vi i plenum til oplæg af kursusleder og vejledere til at gå i grupper, hvor oplæggene bliver drøftet ud fra stillede opgaver.

Alle kursister er inddelt i tre grupper. Grupperne er dannet på baggrund af elevskemaer, som vi har udfyldt. Her har vi beskrevet civil uddannelse, militær uddannelse, erfaring, funktion osv. Jeg er medlem af en 7-mands gruppe med 6 norske soldater. Præsentationen af vi 7 soldater tager 3 timer tirsdag formiddag, Joharis vindue udvides og de bedste forudsætninger for gruppearbejdet er skabt.  Det drøftes, hvordan vi som team skal arbejde sammen, og vi udarbejder gruppens spilleregler.

Den anden blok fokuserer på vejledning i praksis. Hver kursist har udformet tre problemstillinger i forhold til civilt arbejde, funktion i Hjemmeværnet og privatlivet. Målet med vejledning i praksis er, at alle eleverne gennemfører fire vejledninger. De første to vejledninger foregår i gruppen, hvor der er et trygt læringsmiljø. De sidste to vejledninger foregår på tværs af de tre grupper, som vi kender det fra vores eget instruktørkursus på Hjemmeværnsskolen. En kursist, kaldet veisøker, præsenterer én af sine problemstillinger. To kursister er veisøkers vejledere, og med hjælp af de teoretiske perspektiver, kommunikationsværktøjer og ikke mindst et læringsmiljø, der bygger på aktionslæring, vejledes veisøker til at finde egne løsninger på problemstillingen.

Gennem hele kurset lægges der vægt på refleksion og meditation. Vi starter med det hver morgen, og der er afsat god tid til vores refleksionsproces. Jeg studser lidt den første dag, da den kursusansvarlige beder kurset om at sætte sig ned og deltage i meditation. 22 grandvoksne soldater og jeg tier stille, fokuserer på vejrtrækningen, vores følelser og tanker.

LT Mikael Derås, kursusansvarlig på vejlederkurset, oplyser, at vejlederkurset er et af de mest anerkendte kurser på HVSKS, og der opleves stor tilslutningen til kurset. Mange kursister har opnået stor faglig udvikling i forhold til Hjemmeværnet og ikke mindst stor personlig udvikling i det civile liv. Ifølge Mikael Derås er ”(…) kursets formål først og fremst for å bidra til økt kvalitet i all utdanning, trening og øving som Heimevernet gjennomfører, i alle ledd”.

Mikael Derås fortsætter med at fortælle: ”(…) Andragogikken bygger på, at vi må ta utgangspunkt i at vi underviser voksne menn og kvinner som innehar mye livs- og jobberfaring. Dette må vi spille på så bra som mulig i utdanningen vi gjennomfører på HVSKS, men også forankre det i personellet rundt om i Heimevernet. Ettersom de kjenner på et stort utbytte så snakkes det mye bra om kurset”.


Foto: Vejlederen for gruppen på hele kurset giver tilbagemelding til tremandsgruppen efter de har gennemført vejledning i praksis.

Udbyttet af Vejlederkurset
Udover at være deltager på et fagligt kursus, så oplever jeg også en ny kultur, herunder et andet sprog. Gennem hele kurset er jeg sprogligt udfordret. Mine medkursister hjælper og støtter med andre formuleringer eller forsøger at lægge dialekten lidt til side. Til tider giver de sproglige udfordringer heldigvis også nogle gevaldige grin.

Selvom jeg har befundet mig på den norske hjemmeværnsskole i Dombås, så har dagene på Vejlederkurset også været uddannende, udfordrende, udviklende og underholdende. Jeg har i den grad været skubbet ud af min komfortzone. Jeg er blevet klædt på til nye faglige udfordringer, og jeg har haft mulighed for at udveksle viden og erfaringer med andre som mig. Men mest af alt har min personlige udvikling fået et tilskud af vitaminer.

 

Fakta

SamSkandia er et uddannelsessamarbejde mellem de tre skandinaviske hjemmeværns-skoler. Formålet med SAMSKANDIA er at fremme samarbejdet omkring uddannelse og udvikling gennem udveksling af kursister mellem de nordiske lande.
Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring