Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​Hvilken vej skal vi?

Uge 42 – Kartoffelferie med indhold

I Skive kombinerer man fritid, fornøjelse og ferie i et og samme tilbud. LPU 1-2-3-4 og ledelseskursus 1 afholdes sammen med POFUNK i kartoffelferien.

16-10-2017

At være en heldig kartoffel siges at stamme fra en gammel sømandsleg, hvor det gik ud på at fange en kartoffel. Lykkedes dette ikke, var kartoflen heldig, for så blev den ikke spist. I vore forældres generation kom børnene ikke i skole, fordi de skulle tage kartofler op i marken. Til sidst gav man op og lavede en fast ferieuge, hvor man kunne arbejde i marken uden at skulke fra skole. I vore dage er kartoffelferien blot blevet en ferie, for de fleste vel at bemærke, som man kan bruge til hvad man nu lyster.
Og det har rigtig mange mørkeblå, lyseblå og grønne benyttet sig af i uge 42, hvor Hjemmeværnsskolens uddannelsescenter Nord- og Midtjylland har indbudt til Lovpligtig Uddannelse modul 1-4, Ledelseskursus 1 og Politifunktionskursus. Det vil sige, at Skive Kaserne myldrer af liv, stemning og en masse aktiviteter, selv om de fleste af kasernens egne soldater er gået på ferie.
Hvis man går en runde i og på kasernen, kan man se, at Hjemmeværnssoldaterne er i gang med deres uddannelse, instruktørerne underviser, forsyningsmænd og forsyningshjælpere knokler på forsynerkontoret, kommandobefalingsmændene(pigerne) er i fuld vigør på kommandokontoret med en masse administrativt arbejde, momentstyrken er ved at samles og få uddelegeret deres opgaver, og kursusledelsen holder en masse tråde i hænderne og skal have det hele til at gå op i en højere enhed.


I auditoriet er et hold LPU2 i gang med at lære førstehjælp. Holdet har netop fået gennemgået en del teori og praktik omkring behandling af en tilskadekommet person, og hvad man skal gøre og ikke gøre i bestemte situationer. Hvordan behandler man en person, som har sukkersyge, og er gået i chok? Hvordan behandler man en person, som har fået et epileptisk anfald? Hvad gør man, hvis man har brændt sig på en brandmand? Sådanne spørgsmål kan besvares på den kedelige måde med blyant og papir,,,,eller man kan bruge Kahoot, som giver fysisk elevaktivitet via interaktiv læring. Kahoot er i al sin simpelhed en måde at lave en quiz på, hvor man logger på Kahoot via sin mobil, taster en kode, og herefter er man tilmeldt quizzen sammen med resten af sit kursisthold. Hver person har sit eget navn, dette kan være et hvilket osm helst navn, det vælger kursisten selv. En elev havde kaldt sig Bent Hårløs (IN hed Bent og havde ikke meget hår), en anden kaldte sig,,,det egner sig ikke til offentliggørelse, og sådan var resten af holdets navne skrevet ind og vist på deltagerlisten på quizzen. Instruktøren har på forhånd skrevet spørgsmålene ind i quizzen og lavet 4 svarmuligheder. Disse svar har hver sin farve, og hver sin form, således at man har mulighed for at trykke sit svar, også hvis man er farveblind. I denne quiz var hverken spørgsmål eller svar nemme og ligetil. Og det gav anledning til at tænke en ekstra gang over både sit korrekte svar, men også over et forkert svar.
Som en kursist overrasket og forundret udtalte: ”Det havde jeg godt nok ikke lige set komme”, og fortsatte ”det var sjovt, og en anderledes måde at lære på.”
Normalt er mobiler bandlyste i en undervisningssituation, fordi den tager fokus, men i dette tilfælde blev it, læring og elevaktivitet blandet sammen, og det gav en rigtig god oplevelse af en anderledes indlæringsmetode, men også en anderledes måde at lave en kontrol på. Kontrollen kan man se efter hvert svarrunde. Her ser man antal korrekte og antal ukorrekte svar. Det giver en indikation på, om emnet er forstået af kursisterne, eller om der er for mange forkerte svar. Efter quizzen er slut, kan man herefter tage nogle af emnerne op igen til repetition. Efter en lille pause går kursisterne i gang med at øve forskellige scenarier i førstehjælp fordelt på stationer fordelt rundt omkring på gangene på kasernen. Så hvis forsyneren, ledelsen eller KDOBM tror, at de kan løbe på gangene fordi de har travlt, så kan de godt tro om igen, for her ligger soldater overalt med snitsår, blødninger, skudsår, hovedlæsioner, forstuvede ankler og meget andet godt.

 
Imens LPU2 lærer at reparere soldater, som er gået i stykker, så er LPU3 udenfor i det skønne milde efterårsvejr, hvor solen titter frem, om ikke ligefrem på egen foranstaltning, så i det mindste hidkaldt af LPU3`ernes smil og gode humør. Selv instruktørerne ser fornøjede ud.
LPU3`erne har hele dagen været på skydebanen, men er nu trukket videre til lektioner i bevogtning og AKP (adgangskontrolpost). Gruppeførerne giver lektioner i pigtrådsudlægning og huskeord som SMASSH, 4 x B (bevoksning, belysning, baggrund og bevægele). Efter diskret at have googlet ordet, er betydningen følgende for SMASSH:  Se/lytte, Melde, Alarmere, Spærre, Slås og Holde forbindelse. Så imens det ene hold LPU3 er i gang med disse lektioner, så er det andet LPU3-hold kravlet op i et observationstårn for at få undervisning i meldeblanketter, afstandsudpegelse osv. osv.

Første weekend for LPU2 og LPU3 er ved at være slut, men kursisterne fortsætter på kursus resten af ugen, hvor også LPU1 og POFUNK starter op. Ledelse 1 – modul 2 sluttede søndag eftermiddag, idet modul 1 blev genneført for 2 uger siden.
Sådan er det. Når resten af Danmark holder ferie, så arbejder Hjemmeværnsskolens fastansatte sammen med frivillige instruktører udefra på at give kursister den uddannelse og viden, som gør, at de (kursisterne) kan varetage opgaver hjemme i underafdelingerne, og dermed støtte op om de mange opgaver, som Hjemmeværnet udfører hver dag på både forsvaret og samfundet.
Tak fordi I vil bruge jeres tid på uddannelse i Kartoffelferien. Det er vi utrolig glade for. Og tak til jeres familier fordi vi må ”låne” jer i ferietiden.
 
Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring