Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​14 kursister har fået deres kursusbevis for deltagelse på udstillingshjælperkurset

Uddannelse på tværs af værn

​I den forgangne weekend har Flyverhjemmeværnet afholdt udstillingshjælperkursus i Fredericia, hvor der var deltagelse fra både Marine- og Flyverhjemmeværnet.

14-02-2019

​Af Elise Christensen

Fredag den 8. februar troppede 16 forventningsfulde og motiverede kursister op på Ryes Kaserne i Fredericia, hvor 3 glade instruktører stod klar til modtagelse.

Emnerne var mange, og efter en velkomst og en præsentation af weekendens program kunne vi gå i gang med en introduktion af samtlige kursister og instruktørerne.

Efter en præsentation af målet for weekendens program:
  • Du skal efter kursus kende systematikken i planlægning, opstilling og gennemførelse af en udstillingsstand.
  • Du skal efter kursus kunne etablere en stand ud fra en allerede udarbejdet plan/skitse.
  • Du skal efter kursus kunne optræde korrekt på en stand.
  • Du skal efter kursus kunne anvende korrekt påklædning og udrustning afstemt efter målgruppe, stand og opgave på standen.
  • Du skal efter kursus kunne anvende argumentationsteknikker i forhold til målgruppen.
kunne vi stille og roligt gå i gang med resten af fredagens program, hvor vi først skulle kigge på forberedelsen til en udstilling. Efterfølgende blev funktionsbeskrivelsen for en udstillingshjælper nærlæst og studeret for at kunne give tilbagemelding på, hvad der var opgaver og ansvar for personen i denne funktion. Spændende temaer, hvor kursisterne virkelig kom på banen med deres meninger og tilbagemeldinger.


                                                 "kursisterne drøfter i grupper"

Efter en veloverstået fredag aften kunne alle gå til ro.

Lørdag startede vi med at tage en dialog om: optræden, påklædning, udrustning/materiel, holdning og hygiejne, og efter mange overvejelser kom mange gode input på banen.

Nu skulle vi så i gang med at kigge på kropssprog, tale og argumentation, og også her kom det til en livlig og motiverende samspil/ping pong mellem kursister og instruktører.

Så var det blevet tid til at tale om spørgsmålstyper, spørgeteknik, EFU (Egenskaber/Fordele/Udbytte), LAER (Lyt/Anerkend/Efterforsk/Reager) og Elevatortalen.

Hvornår er det et åbent spørgsmål – hvornår er det et lukket spørgsmål – ja spørgsmålene var mange og efter god dialog, er jeg sikker på, at alle fik forståelsen for, hvad der var hvad.

At lave EFU på forskellige ting kan være svært, men øvelse og træning gør det nemmere – det var i hvert tilfælde, hvad vores kursister fandt ud af, efter de flere gange fik denne opgave.

Efter en gennemgang af LAER kunne instruktøren gå i gang med at fortælle om elevatortalen, og om hvorfor det hedder sådan. Elevatortalen er en ultrakort fortælling om dig selv, hvor du giver et menneske, du møder for første gang, præcise svar på spørgsmålene: "hvem er du" – "hvad gør du" og "hvad vil du". Herefter skulle kursisterne så i gang – de skulle nemlig selv prøve at lave en elevatortale på 20 sekunder. Efter talerne var man enige om, at dette også kræver træning, træning og træning, men alle synes, det havde været en god oplevelse.

Men nu er det jo ikke kun talens brug, der er vigtig for en udstillingshjælper, men også det at vide, hvordan man tager imod en gæst på en stand. Kursisterne fik derfor forskellige cases, hvor de skulle afprøve disse kompetencer. Erfaringen viste, at nogle cases var nemmere end andre, men alle var enige om, at det var godt at prøve det, inden man skal ud i den virkelige verden og gøre det.

                                                 "Ageren på en stand afprøves"

Efter aftensmåltidet var det blevet tid til at få viden om materiel, reklameartikler og skitser.

Efter en gennemgang af disse, skulle kursisterne i gang med at lave det praktiske, nemlig at opstille en stand ud fra en skitse. Der blev delt op i 2 hold og hvert hold skulle så opstille en stand, som instruktørerne skulle godkende, inden lørdagen kunne sluttes af.

Søndagen bød på cases på de to stande, hvor alle fik mulighed for at agere udstillingshjælper på standen og sælge Hjemmeværnet. Også her viste det sig, at nogle ”besøgende” er nemmere at takle end andre. Der blev grint og tilbagemeldt, så kursisterne kunne gå hjem med viden om hvad der var godt at gøre og hvad der var mindre godt at gøre, når man står på en stand.

Søndagens program var ved at være slut og efter oprydning, evaluering og uddeling af kursusbeviser, kunne instruktørerne sige farvel og tak til de 14 tilbageblivende kursister. Vi havde desværre måttet sige farvel til 2 af vores kursister allerede lørdag middag.

En god weekend var slut og kursisternes tilbagemeldinger var gode og blandt andet blev der nævnt, at det havde været super godt med en blanding af kursister fra forskellige værn.

I artikel i det næstkommende hjemmeværnsblad vil I kunne læse om 3 kursisters forventninger og om disse blev indfriet.


Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring