Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​De dage, hvor Jens Ole Andersen skulle tjekke pas på kajen i dagtimerne, sad han klar i filialen i fuld uniform. Foto: Nordea

Filialchef stillede op i samfundets tjeneste

​Mens coronakrisen rasede i foråret, gav Nordea deres medarbejdere lov til at bistå samfundet i arbejdstiden. Læs her om den bornholmske bankdirektør, der forlod banken hver time for at udøve paskontrol på kajen.

09-10-2020


Af Sigrid Meyer, Nordea Communication

Vi er i midten af marts måned, og Mette Frederiksen har lige lukket landets grænser ned i et forsøg på at mindske spredningen af coronavirus. I solens første forårsstråler på kajen ved Rønne på Bornholm står filialchef Jens Ole Andersen iklædt uniform. Han venter på Bornholmerfærgen, som kommer sejlende fra Ystad. Her skal han stå mange gange over de næste par måneder.

Filialchef med militær baggrund
Jens Ole har været ansat i Nordea i over 35 år, senest som filialchef i Rønne-afdelingen. Sideløbende med sit job i Nordea har han i ligeså mange år været frivillig i Hjemmeværnet.

”Jeg har altid været enormt glad for at kunne bidrage til samfundet i ekstraordinære situationer sideløbende med mit arbejde i banken. Det giver en meget stor mening for mig”, fortæller han.

Under coronakrisen har Jens Ole fået frigivet tid af banken til at hjælpe, hvor samfundet havde brug for ham. Og den mulighed sagde han uden tøven ja til med det samme. Da Danmarks grænser, ligesom resten af landet, blev lukket ned var det en nødvendighed at sikre, hvem der kom ind og ud af landet. Derfor havde politiet en stor opgave i at tjekke pas ved landets grænser, herunder også på Bornholm.

”Politiet havde ikke mulighed for at løse den opgave så akut og hurtigt, som den blev pålagt. Derfor blev blandt andet Hjemmeværnet involveret i at løse opgaven. Og da Nordea så tilbød, at man kunne hjælpe til i sin arbejdstid, så synes jeg, det var oplagt”, siger Jens Ole.

Ud på kajen, hjem til banken og så retur til kajen igen
Bornholmerfærgen sejler ruten mellem Ystad og Rønne fire til otte gange om dagen. Det var heldigvis et stort hold af hjemmeværnssoldater som kunne hjælpe til, men ikke alle havde fået lov til at bruge arbejdstiden på det. Derfor havde Jens Ole sommetider en vagt som strakte sig ind i hans arbejdstid.

”Det tog kun en halv times tid hver afgang. Så jeg sad jo nogle gange i uniform på mit arbejde i Nordea, og så ud og løse en opgave, og så tilbage igen på jobbet i Nordea. Det var sådan lidt til og fra”, fortæller han grinende.

Stor ros og ankerkendelse i perioden efter
I august stoppede Jens Ole med opgaven som grænsevagt ved kajen i Rønne, da den overgik til Forsvaret, men han kigger han tilbage på tiden, hvor det almindelige bankarbejde dagligt blev afbrudt af korte perioder med paskontrol, med et stort smil.

”Politiet, som vi stod sammen med på kajen, synes det var fantastisk, at en virksomhed som Nordea gav deres medarbejdere lov til at hjælpe samfundet i sådan en ekstraordinær situation.”

Selv er Jens Ole også kun blevet endnu mere stolt over at være ansat i Nordea.
”Jeg synes, det er stort, at vi får lov til det. Jeg har også kollegaer i Hjemmeværnet, som ikke får lov til at gøre det i arbejdstiden, så det er da enormt positivt.”

 

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224