Af Christine Dahl og Charlotte Baun Senholt
”De frivillige kommer til at bruge meget mindre tid på papirarbejde. Og de kan få deres tilgodehavende udbetalt markant hurtigere end i dag.”
Sådan lyder det spontane svar fra Martin Dahl, når man spørger ham, om det har nogen fordele for de frivillige, at HJV.DK i fremtiden skal benyttes til refusioner og ydelser. Han er økonomichef i Hjemmeværnskommandoen og dermed overordnet ansvarlig for de nye administrative ændringer.
Samtidig lægger Martin Dahl ikke skjul på, at den nye form for administration af frivillige er nødvendiggjort af de 33 årsværk, der med udgangen af 2018 bliver fjernet ved distrikterne. Men han er også overbevist om, at det er en unik mulighed for at gøre Hjemmeværnets administration mere brugerorienteret og up to date rent digitalt.
Lanceres i foråret
Hjemmeværnets leverandør, ProActive, har i flere måneder arbejdet ihærdigt med at få de forskellige it-moduler klar til lanceringen i 2018. Første skud i bøssen bliver rejseafregningsmodulet, der lanceres i løbet af foråret, forventeligt i april. Senere i 2018 følger så nye moduler for instruktørvederlag, tabt arbejdsfortjeneste og forplejning.
Martin Dahl understreger, at det bliver en kæmpe omvæltning for mange, både frivillige og fastansatte, men han er meget opsat på, at overgangen til de nye systemer forløber så glat som muligt.
”Op til lanceringen regner vi med at involvere underafdelingerne i højere grad, så vi kan få deres feedback og give dem tid til at få det ordentligt implementeret,” siger økonomichefen og forklarer samtidig, at der vil blive lavet uddannelse på Forsvarets Elektroniske Skole (fels.dk) og små pixi-hæfter i papirform, som vil blive udleveret til befalingsmøder, underafdelingsaftener med videre så tidligt som muligt i 2018.
Stadig hjælp at hente
Selvom de frivillige fremover selv skal håndtere mere rent administrativt, er der stadig hjælp at hente i den digitale verden. Brugerne vil blandt andet via e-mail kunne få svar på nogle af deres spørgsmål til systemet. Desuden opretholdes den manuelle procedure, indtil de nye it-moduler fungerer pålideligt.
Hjemmeværnet vil fortsat have 35 administrative årsværk ved distrikterne og otte årsværk ved et kommende nyt administrativt center, der er klar til at hjælpe den frivillige med de over 90 forskellige slags administrative opgaver.