Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Instruktørgruppen for rydningsassistenterne definerede, hvilke krav der var til et nyt køretøj i forhold til blandt andet vægt, udstyr og belysning. Foto: ​Ann Outzen, Flyvevåbnets Fototjeneste​.

Frivillig indsats giver køretøj i topklasse


De nye køretøjer til Hjemmeværnets rydningsassistenter er udvalgt og indrettet med input fra rydningsassistenterne selv. Det krævede en ekstra indsats, men giver køretøjer, der er optimale til opgaven.

14-10-2019

​​​​​​

Af Anders Birch Breuning, Context Media

Minerydningsdragter af kevlar, kabeltromler, koste, spande, skovle, en vandkanon, der kan destruere ulovligt fyrværkeri, der ikke kan nødflyttes, en tripod til vandkanonen, sandsække og lys. Foruden mange kilo sikret fyrværkeri på vej til oplagring. 

Det er blot nogle af de ting, der skal kunne være i de køretøjer, som Hjemmeværnets rydningsassistenter anvender. Det har tidligere været en udfordring, og derfor bliver de eksisterende køretøjer nu skiftet ud. De nuværende ladvogne med dobbeltkabine bliver erstattet af ni nye Mercedes Sprinter. Men her er ikke tale om ni helt almindelige udgaver af varevognen.

Frivillige med fra start til slut
For takket være de frivilliges arbejde er de udvalgt og indrettet specifikt til opgaven. 

”Instruktørgruppen for rydningsassistenterne definerede, hvilke krav der var til et nyt køretøj i forhold til blandt andet vægt, udstyr og belysning. To af os frivillige deltog derefter i den arbejdsgruppe, der har stået for at finde og indrette køretøjet efter den kravliste, siger kaptajn Jan Vinther, der er rydningsassistent i Hærhjemmeværnsdistrikt Midt- og Vestjylland, koordinator for rydningsassistenterne og har været med i hele processen omkring indretningen af de nye køretøjer. ​Valget faldt på den forhøjede udgave med firehjulstræk. 

”Den kan komme frem på alle veje i al slags vejr. Der er mulighed for at klæde om og arbejde i bilen, hvor vi kan stå i læ og arbejde mere effektivt. Højden giver os også mulighed for at fragte en større mængde fyrværkeri til oplagring,” siger Jan Vinther. 


Køretøjerne får et reolsystem baseret på de frivilliges input og ønsker. ​Foto: Ann Outzen, Flyvevåbnets Fototjeneste​.

”På baggrund af det får køretøjet en standardløsning med skuffer og reoler af letmetal, som man kender fra en håndværkerbil, men som løbende er blevet tilrettet efter vores ønsker, og som er sammensat specifikt til at rumme det udstyr, som er nødvendigt for os,” siger Jan Vinther.  

Nemmere klargøring
Udover de ni spe​cialindrettede køretøjer bliver der i samme omgang leveret otte almindelige Mercedes Sprinter, der skal fungere som forsyningsbiler i distrikterne. De tjener også som sikkerhed for rydningsassistenterne: Bryder et af rydningskøretøjerne sammen, kan man flytte indbygningen over i et af forsyningskøretøjerne. Og der er mange andre fordele ved det nye køretøj.

”Det har to batterier – et til kørsel og et til forbrugsstrøm. Når det ikke er ude at køre, er der oplader på bilen, så alt elektronik som PC og videokamera lader op. Næsten alt udstyr er altid i bilen, så klargøringen er nem. LED-skinner sikrer et godt arbejdslys, og der er også oliefyr,” siger Jan Vinther. 

God stemning og arbejdsglæde
Køretøjet kræver kørekort til personbil. Komforten er høj under kørslen, og det kommer hurtigt frem sammenlignet med et større køretøj. 

”Alt ved køretøjet er baseret på input fra de daglige brugere, og alle er enige om, at det er en stor forbedring. Det passer perfekt til os og tilfredsstiller alle vores behov. Der er stort set ikke begrænsning på, hvor meget vægt vi kan fragte, og det betyder, at vi kan løse opgaver, som vi ikke kunne løse tidligere,” siger Jan Vinther og fortsætter:

”Det er motiverende for os frivillige, at der er et godt køretøj. Godt udstyr giver en god stemning og større arbejdsglæde og gør det nemmere at hverve. Når køretøjerne er ens, er det også nemmere at lave god undervisning, for udstyret er det samme og ligger det samme sted i ens eget køretøj.”

FAKTA 

De nye Mercedes Sprinter 316 har en firecylindret dieselmotor på 163 hk og firehjulstræk. 
I alt indkøbes 17 Mercedes Sprinter, hvoraf ni bliver indrettet til brug af rydningsassistenter. 
De resterende otte skal anvendes som forsyningskøretøjer af distrikterne. 
Alle sytten køretøjer har forseglet kabine og er godkendt til transport af farligt gods.



Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring