Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Der kommer mange spørgsmål ind til corona-hotlinen, hvor Hjemmeværnet har besvaret opkald siden fredag eftermiddag. Det seneste døgn har der været 8926 opkald. Foto: Morten Lykkeberg

Hjemmeværnet bag hurtig støtte til corona-hotline

Siden fredag har frivillige hjemmeværnssoldater sammen med frivillige fra Beredskabsstyrelsen samt medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen og Politiet, bemandet corona-hotlinen, som døgnet rundt har svaret danskerne på spørgsmål om COVID-19

10-03-2020


Fredag eftermiddag 6. marts klokken 13.30 bad Rigspolitiet om støtte til bemanding af den nationale corona-hotline. Hotlinen blev allerede etableret i slutningen af februar af sundhedsmyndighederne med bistand fra Beredskabsstyrelsen. Men efterspørgslen steg siden hen, og derfor blev Hjemmeværnet bedt om at støtte.

Hurtigt blev der udvalgt frivillige, som var i stand til at gå i gang med opgaven. Fredag klokken 16.30 var frivillige fra Hjemmeværnet i fuldt sving med at levere svar til danskere, som ringede ind.

Siden har der hver dag mellem klokken 7 og 23 været minimum 40 frivillige fra Hjemmeværnet samt frivillige fra Beredskabsstyrelsen og medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen til at bemande corona-hotlinen. Om natten mellem 23 og 7 har en bemanding på 10 personer været tilstrækkelig.

"Frivillige hjemmeværnssoldater har gjort det igen – nemlig mødt frem, når samfundet havde behov for hjælp. På ganske få timer lykkedes det fredag 6. marts at stille personel til bemanding af corona-hotlinen i Jonstruplejren. Under politiets overordnede ledelse og sammen med kolleger fra Beredskabsstyrelsen gik frivillige soldater lynhurtigt gik i gang med at yde rådgivning til de mange borgere, der ringer ind. Soldaterne løser en ganske svær og krævende opgave, men indsatsen viser, at vores beredskab og evne til at eksekvere hurtigt virker i praksis, og – ikke mindst – at vi har nogle dygtige soldater, der med ro, overblik og vilje til at gøre en forskel stiller op, når det gælder. Jeg er både som chef for Hjemmeværnet og som borger i Danmark glad for og stolt over den flotte indsats, der er og fortsat bliver ydet af vores frivillige soldater og en række fastansatte. Tak for det," siger chef for Hjemmeværnet, generalmajor Jens Garly.

Beredskabsorganisation som står klar

Hjemmeværnet er en del af det danske beredskab, og det er derfor naturligt for Hjemmeværnet at støtte. Frivillige i Hjemmeværnet er døgnet rundt klar til at stille med en times varsel.

Hjemmeværnet er trænet til at kunne løse mangeartede opgaver døgnet rundt og kunne navigere indenfor præcise retningslinjer – og dermed levere præcise svar.

Oplæring

De frivillige på corona-hotlinen får alle oplæring i at svare på de mest gængse spørgsmål. Ud over oplæring er der udarbejdet svarark, så det er nemt at komme med klare svar. Når der kommer spørgsmål, som de frivillige fra Hjemmeværnet ikke kan svare på, kan de få hjælp fra bl.a. medarbejdere fra Sundhedsstyrelsen, som derefter overtager opkaldet. Hjemmeværnet leverer svar ift. adfærdsrådgivning, mens den sundhedsfaglige rådgivning varetages af sundhedspersonale på stedet og ad andre hotlines såsom fx 1813.

Vigtigt at kunne hjælpe

Der har været mange spørgsmål at svare på i den periode, Hjemmeværnet har besvaret opkald. Det seneste døgn er der blevet håndteret omkring 8926 spørgsmål.

Kaptajn Thomas Seloy, som også er leder på gulvet for call centret, oplever, at de frivillige fra Hjemmeværnet er dybt engagerede i opgaven.

"Der er mange bekymrede mennesker, der ringer ind, og her har Hjemmeværnets frivillige hjulpet på allerbedste vis. Vores soldater har taget opgaven meget alvorligt, og de har gjort en kæmpe forskel ved at træde til og løse denne opgave," fortæller Thomas Seloy.

Bag ved de mange frivillige, som har stillet op, står der både fleksible familier og arbejdsgivere.

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224