Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Tak for den frivillige indsats og velkommen til de nye ansatte i call centret

Efter flere ugers frivillig indsats i Rigspolitiets call center i Jonstrup tager medarbejdere over, som er ansat, efter at stillingerne blev slået op i sidste uge.

18-03-2020

​OBS! Redigeret med orientering om mulig honorering af frivillige i call centret​​.

I knap to uger har frivillige soldater fra Hjemmeværnet, sammen med kolleger fra bl.a. Beredskabsstyrelsen, siddet klar til at besvare opkald i call centret i Jonstrup og dermed aflaste sundhedsvæsnet og Politiet. 

”Jeg vil gerne sende en stor tak for indsatsen til alle jer, der stillede op og ydede en frivillig indsats i call centret. I fortjener stor respekt og har været nogle fornemme ambassadører for Hjemmeværnet. Jeres indsats har været til stor gavn for tusindvis af borgere og dermed for hele Danmark”, siger chefen for Hjemmeværnet, generalmajor Jens Garly.


Han tilføjer, at der har været og fortsat er indsat hjemmeværnssoldater flere steder til støtte for Politiet. Hertil kommer, at mange af hjemmeværnssoldaterne har meldt sig klar til indsats, mens der også er nogle, som gerne vil, men ikke kan stille op lige nu, da de enten har vigtige job i fx sundhedssektoren eller måske passer syge familiemedlemmer.


Nu er opgaven i call centret overgået til dem, som har søgt de stillinger, der blev slået op torsdag den 12. marts 2020. Hjemmeværnet vil dog fortsat være til stede i call centret, da størstedelen af de midlertidigt ansatte er rekrutteret fra Hjemmeværnet.


Der arbejdes på honorering til frivillige
Da der blev anmodet om støtte til opgaven i call centret første gang i begyndelsen af marts, var det med en umiddelbar forventning om, at opgaven for Hjemmeværnet med at levere støtte ville være kortvarig og lig de andre opgaver, som Hjemmeværnet almindeligvis yder støtte til. 

På grund af opgavens karakter, varigheden af opgaven, og at opgaven er blevet forlænget et antal gange, undersøger Hjemmeværnskommandoen lige nu muligheden for at honorere indsatsen for de frivillige, som har varetaget opgaver i call centret siden opstarten den 6. marts. 

Der forventes en hurtig afklaring på, om der kan findes en løsning for de frivillige i call centret. Derfor vil normale afregninger for tabt arbejdsfortjeneste mv. være i venteposition i forhold til udbetaling i forhåbning om en snarlig, bedre løsning. De berørte vil blive holdt opdaterede omkring løsningen.

​En eventuel honorering af de frivillige soldater, der siden 6. marts har ydet en indsats i call centret, ændrer ikke ved, at Hjemmeværnet fortsat løser sine opgaver efter de normale principper om frivillighed. Hjemmeværnet er og forbliver en frivillig militær beredskabsorganisation. 

Ud over call centret i Jonstrup er der fra onsdag den 18. marts yderligere tre operative call centre. Det andet call center er oprettet på Blegdamsvej i København og bemandes af Røde Kors. Det tredje er oprettet på Politiskolen i Brøndby og bemandes af politielever. Det fjerde og sidste call center oprettes i Fredericia og bemandes ligeledes af politielever. Sluttelig er et center i Midt- og Vestjylland i reserve, og det vil blive bemandet af Politiets administrative personel.

Læs også ”Hjemmeværnet passer stadig på Danmark”.

Du kan læse seneste nyt og retningslinjer om COVID-19 på coronasmitte.dk.

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224