Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​"En sejlkammerat tog mig med ud med Marinehjemmeværnet, og her fik jeg virkelig øjnene op for hele det navigatoriske", forklarer Casper Nomanni. Foto: Lene Esthave

Yngste fartøjsfører i mange år

Der venter store oplevelser og hviler et stort ansvar på Casper Nomanni på 23 år. Han blev søndag færdiguddannet fartøjsfører i Marinehjemmeværnet. Han er nu klar til ansvaret for skib og besætning – også ved en redningsaktion i store bølger.

05-05-2021

Af Ninna Falck

Marinehjemmeværnet i Aabenraa råder lige nu over den yngste fartøjsfører i Marinehjemmeværnet. Og også den yngste nyuddannede fartøjsfører i mange år.

Casper Nomanni på 23 år bestod nemlig søndag den såkaldte autorisationsejlads, og kan nu kalde sig fartøjsfører i Marinehjemmeværnet. Det vil sige, at han kan sejle som chefen om bord med ansvar for et Marinehjemmeværnsfartøj til 25 mio kr. og dets besætning på 8 – 12 personer.

Det har været en drøm for Casper at blive fartøjsfører lige siden han i december 2015 blev frivillig i Marinehjemmeværnet.

- Det var mit mål. Det startede, da jeg gik på efterskole, hvor vi sejlede. Det blev jeg bidt af. Senere fik jeg en båd, og en sejlkammerat tog mig med ud med Marinehjemmeværnet, og her fik jeg virkelig øjnene op for hele det navigatoriske, forklarer Casper Nomanni.

Marinehjemmeværnets længste uddannelse

Fartøjsføreruddannelsen er den længste uddannelse, du kan tage i Marinehjemmeværnet, og det foregår i fritiden. Det er en uddannelse, som samlet kræver over 1.000 timer inklusive træningen mellem kurserne. Først skal du gennemføre den grundlæggende uddannelse, som alle skal have, og så bygger du ellers ovenpå med den lange navigatoriske uddannelse og en førings-/ledelsesuddannelse.

Casper er gået hele vejen fra grunduddannelsen og til færdig fartøjsfører på 5,5 år. Det er hurtigt, især da Casper også undervejs har taget andre uddannelser om bord som sygdomsbehandler og gummibådsfører.

- Det har krævet meget af min tid, men det har også været en stor prioritet for mig. Jeg har taget fri fra min uddannelse som sygeplejerske og er gået glip af familiefester for at komme på kurser. Og alligevel har det nok været lettere for mig​ at prioritere det, fordi jeg jo ikke har børn, job eller hus og have at tænke på, forklarer Casper.

Til gengæld har det været lidt udfordrende altid at være den yngste i forløbet.

- Jeg føler, at jeg pga. min alder har skulle vise, at jeg er moden nok, og at jeg godt kan træde i karakter, når det gælder, forklarer Casper, som dog allerede har stået i en situation, hvor der var menneskeliv på spil​​, og hvor han spillede en afgørende rolle som sygdomsbehandler.

Læs videre under billedet ...

 

Den rutinerede fartøjsfører, Leif Davidsen, har været Caspers mentor i Aabenraa. Foto: Lene Esthave

De personlige egenskaber er afgørende

I Flotille 137 Aabenraa har man bakket sin unge fartøjsføreraspirant op hele vejen igennem. Flotillen har støttet med uddannelsesplanlægningen, og så har en af de mest erfarne fartøjsførere, Leif Davidsen, været Caspers mentor igennem uddannelsesforløbet. Han har stået for den meget vigtige ’On the Job training’ med Casper mellem uddannelsens moduler, og han har ikke set alderen som en hindring.

- Det er ikke så meget alderen, det gælder. Det er mere nogle personlige egenskaber, og der er Casper bare superdygtig. Og han brænder for det. Det skal man virkelig, ellers bliver det surt, understreger Leif, som har sejlet utallige timer sammen med Casper for at udvikle ham som fartøjsfører og løbende gøre ham klar til næste kursus.

I søndags, da Casper Nomanni så skulle op til den endelige prøve ’autorisationssejladsen’, blev han autoriseret af orlogskaptajn René Holm fra Marinehjemmeværnets Stab i Ringsted. René har i sine tre år som ’Marinehjemmeværnets motorsagkyndige’ ikke autoriseret så ung en fartøjsfører, men det bemærkede han nu ikke som en hindring. Han mener lige som Leif Davidsen, at det er personlige egenskaber, der gør en god fartøjsfører.

”Man skal trives med opgaven og det at lede andre, man skal have det godt med at gå forrest, man skal have empati og være glad for at lykkes med tingene sammen med andre. Man skal altså være en positiv rollemodel, og sætte sig selv i spil - også når det er svært. Og ja, så er det vigtigt, at man har fuld opbakning fra sin familie og sin arbejdsplads, forklarer René Holm.

Og alt det er heldigvis gået op i en højere enhed for Casper Nomanni.

”Nu skal jeg bare ud og sejle og danne mig mine egne erfaringer med at være fartøjsfører. Jeg har det i bund og grund godt med det ansvar, der følger med, for jeg føler, at jeg er blevet godt klædt på, og at jeg har styr på det”, siger han.


FAKTA

Marinehjemmeværnet uddanner selv sine fartøjsførere på Ma​​rinehjemmeværnets skole på Slipshavn ved Nyborg. Undervejs i uddannelsen får de blandt andet civile uddannelser som ’speedbådscertifikat’, ’Duelighedstegn for fritidssejlere’ og en ’Yachtskipper af 3. grad’.

Marinehjemmeværnets 30 fartøjer og deres frivillige besætninger løser hovedsageligt opgaver for Søværnet i form af:

-Farvandsovervågning (to fartøjer 45 weekender om året)

-Eftersøgning og redning (1 times varsel 24/7)

-Havmiljøopgaver (1 times varsel 24/7)

-Host Nation Support (beskyttelse af danske og udenlandske flådefartøjer i danske farvande)

Desuden støttes Politi og Toldstyrelsen ved deres patruljer til søs.



 

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring