Ignorer kommandoer på båndet
Topbanner

Nyhed

​Hjemmeværnet har brugt knap 2,4 mio. timer på indsættelser, uddannelse og øvelser og opstilling i 2019. Foto: Rasmus Franck.

Stor værdi for samfundets samlede beredskab

Med mere end 2.500 anmodninger om støtte har Hjemmeværnet igen i 2019 været en eftertragtet kapacitet i det danske samfund, og behovet for støtten taler sit tydelige sprog. Det viser Hjemmeværnets Årsberetning 2019.

02-06-2020

Af Hjemmeværnskommandoen

Hjemmeværnets frivillige soldater har igen i 2019 vist deres store værdi for samfundets samlede beredskab. Knap 2,4 millioner timer har de frivillige soldater i Hjemmeværnet brugt på indsættelser, uddannelses- og øvelsesvirksomhed samt opstilling, hvilket er på niveau med 2018.

Godt 2.500 anmodninger om støtte fik Hjemmeværnet i 2019. Især Forsvaret og Politiet har efterspurgt Hjemmeværnets kapaciteter, og der har været stor tilfredshed med den opgaveløsning, de har modtaget.

”Vi er stolte over, at vores frivillige hjemmeværnssoldater igen har leveret en kæmpe indsats til gavn for det samlede beredskab. Hjemmeværnets støtte er for vores samarbejdspartnere både essentiel og yderst værdsat. Det har vi også set under coronakrisen, hvor Hjemmeværnet overvejende har bemandet den statslige corona-hotline og sammen med Forsvaret har støttet Politiet med grænsekontrol og ved testcentre og sygehuse, samt støttet DSB med overvågning og patruljering på en række banestrækninger,” siger hjemmeværnsledelsen bestående af chefen for Hjemmeværnet, generalmajor Jens Garly, og Den Kommitterede for Hjemmeværnet, Søren Espersen, MF.

Hjemmeværnsledelsen glæder sig også over, at Hjemmeværnet har en økonomi i balance. Med konsekvent styring og økonomiopfølgning har Hjemmeværnet sikret den bedst mulige anvendelse af ressourcerne på løsningen af de uddannelsesmæssige og operative opgaver. Det er også lykkedes at håndtere udfordringer som for eksempel merforbrug på kørsel til frivillige soldater, der fulgte i kølvandet på indførelsen af et nyt brugervenligt, digitalt kørselsafregningssystem.

Læs Årsberetningen her

Flere, men mindre opgaver

Selv om aktivitetsniveauet har været højt i 2019, viser tallene et ændret mønster i forhold til 2018. Generelt har Hjemmeværnet nemlig løst flere opgaver, som man til gengæld har brugt færre timer på. Politiet har således øget deres rekvisitioner af støtte fra Hjemmeværnet med knap 35 procent. Samlet set har Hjemmeværnet leveret 280.996 indsættelsestimer til Forsvaret, Politiet og andre myndigheder.

Marinehjemmeværnet har bidraget med en meget værdsat støtte til søredningsberedskabet og fik i 2019 desuden tre nye hurtiggående indsatsfartøjer, der i øjeblikket bliver afprøvet. Indsatsfartøjerne kan komme hurtigere ud på opgaver til støtte for det samlede maritime beredskab.

Flyverhjemmeværnet leverede et markant bidrag, da de blev indsat med et flybidrag til FRONTEX-operationer i Middelhavet, hvor de var med til at overvåge Europas ydre grænser. Flybidraget omfattede et Defender-fly, syv frivillige og en fastansat soldat. Internationalt har Hjemmeværnet også støttet med instruktører og rådgivere til fredsstabiliserende indsatser i lande som Mali, Georgien, Afghanistan, Ukraine, Kenya og Irak. Alle steder meldes der om et fint udbytte.

Træning og uddannelse har høj prioritet

Hjemmeværnssoldaterne brugte godt to millioner timer på øvelses- og uddannelsesaktiviteter og træning i opstilling af personel, og alle aktiviteter har høj prioritet. Med udgangen af 2019 var 2.494 frivillige soldater blevet certificeret til Hjemmeværnets beredskabsstyrke, og soldaterne kan med deres militære uddannelse med kort varsel indsættes til at støtte Forsvaret og det samlede beredskab.

En del øvelses- og uddannelsesvirksomhed foregår sammen med Forsvaret til stor gavn for begge parter. Forsvaret trak sidste år blandt andet på tæt ved 500 hjemmeværnssoldaters støtte til øvelserne BALTIC PROTECTOR og BRAVE LION. Sådanne øvelser er med til at holde hjemmeværnssoldaterne forberedte og skarpe, ligesom de bidrager til at motivere soldaterne og understøtte samarbejdet.

Årsberetningen viser et mindre fald i Hjemmeværnets aktive styrke. Hjemmeværnskommandoen har derfor igangsat en række strategiske initiativer, som skal sikre en øget fastholdelse og rekruttering.

Endelig blev 2019 året, hvor Hjemmeværnet fejrede sit 70-års jubilæum ved en festlig begivenhed på Hjemmeværnsskolen i Nymindegab den 31. marts med deltagelse af H.M. Dronningen og H.K.H. Kronprinsessen. Her modtog fem jubilarer deres 70-års anciennitetstegn. Derudover var Marinehjemmeværnet repræsenteret med fire fartøjer ved markeringen den 15. juni af 800-året for Dannebrog i Estland, hvor også H.M. Dronningen og kongeskibet Dannebrog var med.

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring