Af Søren Frederiksen
Hvilken
opgave har du været indsat til at løse?
”Jeg
meldte mig til at sidde i det nationale callcenter for corona, hvor jeg ud fra
sundhedsmyndighedernes retningslinjer besvarede opkald og beroligede bekymrede borgere.
Det kunne f.eks. være spørgsmål om, hvorvidt de måtte gå udenfor, tage på arbejde eller
var i den særlige risikogruppe. Jeg havde fire vagter fra 16.30 til 00.00 i
perioden fra 13.-18. marts.”
Hvorfor
valgte du at støtte?
”Af
den simple årsag, at jeg gerne vil hjælpe. Jeg er alligevel sendt hjem fra mit
studie, så det var oplagt for mig at træde til. Desuden var det en anderledes
opgave, som var spændende at løse.”
Hvilke
færdigheder kunne du anvende?
”Kommunikation
og overblik. Det var vigtigt kun at tale ud fra de retningslinjer, der var
udstukket, så jeg ikke fejlinformerede. Det var en professionel rolle, hvor jeg
skulle kende mine grænser og gå videre til bagvagten, hvis jeg var i tvivl om
svaret. Jeg prøvede også, at der blev holdt pressemøde, uden at vi havde nået
at modtage de opdatererede retningslinjer. Telefonerne begyndte at kime, og vi
måtte bede folk om at ringe tilbage, da vi ikke havde de korrekte svar.”
Hvordan
føles det at gøre en forskel under en national krise?
”Det
føles rigtigt rart. Mange af borgerne takkede for vores indsats. Det er dejligt
at opleve, at vi som land kan stå sammen i en krise. Samtidig var det også
lærerigt – jeg fik udviklet mine kompetencer undervejs.”
Hvad
vil du gøre, hvis du bliver bedt om at støtte igen?
”Så
gør jeg det gerne. Man bør give noget af sig selv i denne situation, hjælpe
sine medmennesker og støtte fællesskabet.”