Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Gummibådsførerkursus

Gummibådsførerkursus med “on the job training”

Spændende gummibådsførerkursus blev gennemført hos HVF 132 i weekenden 16. - 17. oktober med 12 kursister, som blev udfordret på vandet i at føre en gummibåd. Alle fik en stor oplevelse.

22-10-2021

​​Ganske som det står til alle andre steder i landet, så er der i HVF 132 mangel på medlemmer med specialistuddannelser, som for eksempel gummibådsfører (GBF). For at vores gummibåde må sejle, skal de bemandes ​​med minimum en GBF og en DKGA. På det seneste har Corona været en udfordring, da uddannelsen af nye GBF’ere på Slipshavn har stået på pause. Da der blev åbnet for kurser på Slipshavn tidligere på året, strømmede folk til disse kurser, så der typisk er dobbelt så mange på venteliste, som kurset overhovedet har plads til. Der var, med andre ord, lang udsigt til at få uddannet alle de GBF’ere som vi mangler. 


Et lokalkursus bliver ​​​til

Et aflyst kursus i sommers gjorde at Kai tænkte, at ”så holder vi da bare vores eget GBF-kursus”. Som sagt, så gjort, og i denne ​​weekend kunne HVF 132 lægge faciliteter og stampersonale til et lokalkursus. Der var hentet en ekstra gummibåd hos MFP’erne i Randers, samt båddragter, veste m.m. hos Hjemmeværnsskolen på Slipshavn, lige som selve ledelsen af kurset også kom fra Hjemmeværnsskolen. På kurset deltog 12 kursister, heraf 6 fra HVF 132 i et veltilrettelagt kursus med masser af undervisning ude på vandet.



FARF Carsten Terkelsen  planlægger dagens indsats fra Andromed​a

Fredag eftermiddag/aften blev brug på undervisning i programmering af kortplottere i bådene, samt gennemgang af RFM for brug af gummibåde. Det er hårdt materiale at komme igennem en fredag aften, så her, som med alt andet vi gennemgik, er det noget man skal hjem og arbejde med. Skafning blev under hele kurset i flotillelokalerne, hvor Anna fra HVF 133 havde indrettet restaurant. Der var vist inge​​n der på noget tidspunkt af kurset led af sult. Andromeda blev fredag fragtet fra Juelsminde til Horsens, for at kunne indgå som en del af kurset.


Et læringsforløb f​​or alle

Lørdag morgen, efter flagmønstring på parkeringspladsen var det tid til at komme i bådene. Kurset er indrettet, så der gradvist bygges ovenpå kursisternes kompetencer, så indledningsvist blev der lige kontrolleret at alle havde materialet fra speedbådskurset på plads. Her er måske en god anledning til lige at slå et slag​ for at være selvkritisk inden man melder sig til et kursus af denne kaliber. I kursusbeskrivelsen stod meget tydeligt skrevet, at der forventedes at man kan sejle gummibåd med en vis rutine, inden man meldte sig til kurset. Der var nok nogle enkelte, der ikke levede op til dette, og ud over at man stiller sig selv i en lidt træls situation ved at være bagefter fra starten, så ”stjæler” man også en del kursustid fra de øvrige kursister, der gennem længere tid på enhver sejlads har plaget deres FARF for at komme ud og sejle gummibåd for at forberede sig.


Klargøring til kursus

Uanset hvor meget gummibådserfaring man så end havde med i køjesækken, så blev alle vist hurtigt opmærksom på eget læringspotentiale. Vi startede nemlig ikke med at sejle bølgesejlads med Terkel-fart ud af fjorden, men i stedet for med at tulle rundt med mindste styrefart inde i havnen. Det er en god lektie i at alle kan sejle hurtigt, men hvis man ikke kan lave en perfekt havnemanøvre, baglæns uden at kigge, så har man ikke styr på båd og motor. Vi prøvede, fejlede, øvede og lykkedes til sidst, og allerede her var der bygget godt ovenpå. Herefter gik det ud af fjorden, hvor der blev øvet anløb på siden af Andromeda. Der gik meget tid med øvelsen, og efter et par rotationer af instruktørerne havde vi hørt tre forskellige varianter af hvordan man sikkert og godt udfører denne ma​​​nøvre. Hvor SOVEBLIK, eksercits, våbeneftersyn m.m. er statiske opgaver der kun kan udføres på en måde, og hvor det for i øvrigt ville være rart at alle instruktører og befalingsmænd holdt sig til samme sandhed (og helst den der står i RFM), så er netop opgaver som anløb på siden af gråt skib under fart mere dynamisk, og der brug for at man kan tolke situationen og selv beslutte sig for hvordan det rigtige anløb skal være. Derfor er det en styrke at høre perspektivet fra flere forskellige instruktører.


On the job trai​​ning

Bedst som vi lå i Draget ved Borresknob for at øve anløb høj fart, modtog Andromeda et opkald fra JRCC, som ønskede vi skulle tage en MAS, da en båd havde fået motorproblemer i farvandet ud for Juelsminde. Knap havde Terkel oplyst det omtrentlige område der skulle afsøges, før alle tre gummibåde, med gashåndtaget i b​​und og besætningerne løst hængende fra perterne, blæste ned over As Vig, planende så højt at de næsten skulle overgå til Flyvehjemmeværnet.



Det handler ikke om at komme først (siger de der ankom som nr. 2 og 3) 
Foto: Carsten Terkelsen.



Den nødstedte båd blev hurtigt lokaliseret, og vi gik an på siden af den. Det viste sig at være en polsk far med sin (voksne) søn, der netop havde købt en lille 15’ jolle, som de var sejlet ud for at fiske i. De var meget imponeret over, at der et lille kvarter efter de have ringet 112, kom tre marinebåde blæsende for at assi​​stere dem. 

Motoren ville ikke starte, og selv om vi kunne sætte en MOPA over og kigge sagerne igennem, lod den sig ikke overtale. Vi tog den derfor på sl​​æb ind til Juelsminde, mens en af de andre gummibåde fulgte med som sikring. Andromeda ville nemlig gerne sætte kurs mod Horsens – Anne stod jo klar med aftensmaden. 



De uheldige fiskere på slæb ind til Juelsminde

Det blev en lidt lang tur ind, og mørket var ved at falde på da vi atter var klar til at sejle nordover. Vinden havde heldigvis lagt sig, så der var ikke mange buler på vandet på turen tilbage. Det var imidlertid blevet mørkt, så hele turen ind af Horsens Fjord var det kun navigation vha. kortplotter, og de sømærker der findes på vejen, hv​oraf størstedelen jo skal findes med lyskasteren. I land kom vi dog, og der var stadig varm mad til alle. Den lille forstyrrelse i kursusplanen havde dog betydet at vi havde misset et par lektioner i kursusprogrammet, men det blev heldigvis besluttet at gives os merit for ”sejlads i bølger”, bugsering, ”sejlads i mørke” og ”gå på siden af mindre fartøjer”. 


Afrunding af et godt kur​​sus

Søndag var der ikke ret meget tilbage på to-do listen. Der blev øvet sejlads med skytter, og vi kan nu sikkert berette, at de første 5-10 grønne ​​​bøjer ud af sejlrenden er godt og grundigt nedkæmpet med attrapvåben. Herefter skulle der øves sejlads under 2-meter kurven, hvilket endte ud i at vi aktiverede sportspakken på gummibådene (2 stk. pagajer), og padlede det sidste stykke ind til Husodde strand.



Landsætning på Husodde Strand – Horsens Fjords svar på Omaha Beach

Efter lidt afsluttende øvelser i havnen, var det tid til at pakke kurset sammen og sige tak for denne gang. Det var en rigtig god oplevelse at afholde kurset lokalt. Dels er det rart at holde det i et farvand man kender til, men ​det er også rart at det er et kursus hvor så mange, både kursister og ressourcepersonel, er fra 132. Det stod ikke i vejen for at stifte nye bekendtskaber, men det bidrager godt til at øge sammenhold ​​på tværs af besætningerne. Det kan derfor kun anbefales, at få Kai til at afvikle flere kurser lokalt.

Skrevet af Keld Nygaard, Nyuddannet Gummibådsfører i HVF 132


RED: 475838, Keld Nygaard, HVF132​
FOTO: 475838, Keld Nygaard, HVF132
Opsat af: 294069 Jens Høgild Brogaard​
















Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring