Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

HVF 132 SURVEX JULI 2019

Spændende SURVEX med udfordringer.

05-08-2019

​​Beskrivelse af SURVEX

 

 

Sejlads: SVN Survex sejlads d. 19. juli 2019                          Ordrenr.:    737546

 

Mødetid/ afgang:           fredag         2019-07-19                       kl. 18:00      Fra: Horsens

Hjemkomst:                      søndag        2019-07-21 kl. 16:00      Til:  Horsens

 

Beskrivelse: SURVEX SVN MHV 812.

 

Survex for HVF132 Horsens og enhedsuddannelse af personel fra HVF132. Sejlads rundt Fyen.

Under sejladsen gennemføres så mange momenter fra enhedsuddannelse som der er mulighed for.

Foreløbig plan er at vi sejler fra Kolding fredag aften til Assens og lørdag videre rundt om Fyen.

Hvis vejret eller andet taler for det, tilpasses planen løbende således, at vi er tilbage søndag kl. 15:00.

 

Detailplan:     Tentativ tider

                                                                                                                                   lokal tid

Fredag:          Afgang Horsens                                                                                     Kl. 18.00

Klargøring af skib                                                                                 Kl. 19:00

Afgang fra Kolding                                                                            ca.                      Kl. 20:00

Aften sejlads Nav træning.

Overnatning Assens                                                                                Kl. 24:00

 

Lørdag:          Morgenskafning                                                                                     Kl. 07.20

                      Afgang fra havneplads                                                                            Kl. 08.15

                      Øvelser / Survex

Ankomst til Sovehavn                                                                        ca.                      Kl. 22.00

 

Søndag:         Morgenskafning                                                                                     Kl. 07.20

                      Afgang fra havneplads                                                                           Kl. 08.15

                      Opklaring, rengøring mv.                                                                        Kl. 10.00

 

Øvrige oplysninger og bemærkninger:

Påklædning:   MST-/M04 Funktionsuniform – Regntøj mv.

Øvrigt:            Husk sengetøj – Toiletsager – Skiftetøj mv.

 

Deltagere:                            MA-nr.            Navn                                    Fastnet           Mobil tlf.

FARF                                   409681           Ralf Meister                                                29404488

NK                                       434149           Mogens Bak                                               29481712

NAV       Husk Buslet            244900           Peter Stocholm Arenkiel                              29446026       

MOPA                                  251490           Henrik Vejen Døssing                                  23964961

RDO                                     244250           Henry Stenmann Larsen                              28709591

GAST                                   445443           Frederik Virenfeldt Iversen                           20838132

GAST                                   453264           Amalie Kjeldgaard                                      22879899       

GAST            

GAST

GAST                                  

GAST                                  

HOV       Husk proviant         248148           Kurt Ove Damgaard                                    23318152

 

Transport: OK til og fra KSN HVF132 Horsens. MHV 812 er bookede samt Buslet fra-/til Braband.

 

 

Venlig hilsen

Mogens Bak                     

         Sergent

  HVF 132 Horsens

SURVEX 19-07-2019 til 21-07-2019

Fredag

Fredag mødte vi i Horsens til fællestransport til Kolding.

Efter ankomst i Kolding, stødte vores Farf Ralf Meister til.  Proviant mv. kom ombord og vi begyndte at gøre skibet klar til sejlads. Før vi afgik fra Kolding afholdte FARFen sejlads briefing. Her fortalte han, hvad han forventede af besætningen under denne Survex.

Da vi kun var 8 mand, så var alle enige om at hjælpe hinanden ekstra meget.

 

Da motormanden skulle starte skibet, så ville bagbord motor ikke starte. FARF talte med den MOPA der normalt sejler på MHV 812 Hercules, for at finde evt. fejl. Men vi har åbenbart en FARFmed en "gude" hånd, for Bagbord motor starter efter en håndspålægges af Ralf.

 

Da afgangssignalet var sendt, motoren var startet og dækket klar, satte vi kurs mod Assens havn. På vej ud af Kolding havn og fjord, blev der øvet ror tjeneste fra åben bro.

 

Da vi var kommet godt på vej, gik brandalarmen. Brandalarmen var ikke en øvelse. Alle mødte på den lukkede bro. Her kunne man se, at det var nede i motorrummet der var en alarm. NK løber ned i motorrummet, fordi vi manglede motorpasseren. Der stod han og udfyldte sin logbog, som om intet var hændt. Grunden til at han ikke havde reageret var, at der i maskinrummet ikke var noget signal eller alarm, der indikerede en brand.

 

MOPA og NK undersøgte motor-/Styre maskinen, men der kunne ikke konstateres brand mv. Det blev konkluderet, at det muligvis var olie på motoren som var fordampet og herved har udløst brandalarmen.

 

Vi anløb Assens havn omkring klokken 2200 og fik herefter natbusser og det var tid til lidt søvn.

Lørdag

Lørdag begyndte morgenen med mønstring-/ flag hejsning mv. Herefter var der en brandøvelse på kajen i Assens. Denne øvelse var med Honda pumpen. Efter en grundig gennemgang, hvor alle mand havde mulighed for at afprøve diverse poster, pakkede vi sammen og satte kurs mod Sønderborg.

 

På vej ud ad havnen ser vi et stort skib som er gået på grund. Næsten samtidig får vi en besked fra JRCC - MAS, at vi skal i kontakt med skibet og fortælle dem, at de ikke må køre med skruerne, så situationen ikke bliver yderligere forværret. Desuden blev de bedt om at sætte dagsignal, så andre sejlere kunne se, at de var stødt på grund. Vi kunne ikke komme i kontakt med skibet over radioen, men måtte bruge vores megafon. Så fik vi kontakt til dem.

 

Før denne MAS havde vi planlagt at øve med en helikopter, men de blev bedt om at være standby imens vi løste vores MAS opgave.

 

Herefter kaldte vi heloen op og påbegyndte en øvelse bestående i, at de fik en flåde fortøjet til skibet og derefter blev to mand sænket ned i denne flåde. Herefter trak vi flåden hen til styrbord redningszone og fik de to flyvere og alt deres udstyr ombord. Mens alt flyvernes udstyr blev pakket sammen, fik Amalie og Mogens lov til at blive hejst op og fik en tur i helikopteren.

 

Kort efter at denne Helo øvelse var overstået, blev vi igen kaldt op af JRCC – MAS, der bad os om at sejle tilbage til Assens og tage to betjente med ud til grundstøderen. Dette var fordi de ikke havde indberettet, at de var stødt på grund.

 

Da vi havde lagt til i Assens og GB var i vandet, ankom betjentene og vi fik en kort briefing, hvor der blev fortalt hvad opgaven gik ud på.

 

Med Mogens som GBF og Amalie som gast, sejlede gummibåden med betjentene ud til grundstøderen. Vejret viste sig ikke fra sin bedste side, så bølgerne skulle tages med i beregningen under sejladsen. Da vi nåede ud til grundstøderen fik vi hurtigt kontakt med besætningen om bord, som ikke snakkede dansk, og fik den fortalt på engelsk, at de skulle sætte en stige på siden så betjentene kunne komme ombord. Ventetiden ude ved skibet blev brugt på øvelse i form af bjergmas, sejlads i bølger i forskellige tempoer og ligge til skib på forskellige måder. Efter ca.3 timer vendte betjentene tilbage og GB sejlede tilbage til Herkules. Betjentene sagde tak for i dag og gik i land, hvorefter vi havde planer om at sejle videre.

 

Men da vi igen ikke kunne starte bagbord motor besluttede FARF, at vi overnattede i Assens og vores Survex var afsluttet for denne gang.

 

Så besluttede FARF, at vi skulle have is ovre ved havne grillen inden aftensmaden. Så alle gaster tog over og fik en dejlig is.

Efter aftensmaden satte Kurt, Peter og Frederik sig i gummibåden for at øve bjærgemærs, hurtigstop og lægge til-/fra skib. Efter dette blev gummibåden sat i vuggen og surret fast.

Søndag

Søndag morgen kl 07:00 var der morgenmad. Kl. 08:00 morgen-/flag mønstring på kajen.

Umiddelbart herefter afgik vi fra Assens og satte kurs mod Kolding. Turen foregik på kun en motor, da vi ikke kunne starte bagbord motor.

 

På turen mod Kolding blev der øvet NAV-sejlads med Peter og lige pludselig blev det ekstrem meget tåge, men vi kom igennem pga. en meget veludført blindsejlads, udført af Peter.

 

Vi ankrede op og fik frokost omkring klokken 12. Herefter var der rengøring af skibet og da rengøringen var ovre, sejlede vi de sidste 30 minutter til Kolding.

 

Vi fik noteret alle fejl og mangler i anmærkningsbogen. Vi kunne konstatere, at selv om MHV 812 lige var kommet fra værft, så var der rigtig mange fejl og mangler.

 

Vi afholdt en lille Survex debrifing i messen og her fik alle lov til at kommentere denne Survex og evt. fejl og mangler. Vi fik også lige sagt tillykke til 2 nye fuldbefarne marinegaster i HVF 132.

Dette er Ma nr. 453264 Amalie Kjeldgaard og Ma nr. 445443 Frederik Virenfeldt Iversen.

 

Derefter var der hjemtransport til Horsens og så var sejladsen slut for denne gang.

MVH Fredrik-/ Amalie.


Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224