Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Havet Havet Vinden og Havet - det er en sømands færden!

Første gang efter corona nedlukningen, bliver man helt rørstrømsk!

07-06-2020

​​

RAPPORT

VEDRØRENDE

BESÆTNINGS 4 HVF 132´s

SEJLADS FREDAG D. 5. JUNI - LØRDAG D. 6. JUNI 2020

Deltagere:

Carsten Blicher Terkelsen; Claus Vang Thusgaard; Henrik Vejen Døssing; Eigil Holm Thøisen; Peter Dyrberg Vibede; Jimmy Schiøth; Martin Højholt Thagaard; Peter Stocholm Arenkiel; Amalie Kjeldgaard; Wojciech Kaczmarek.

Planlægningen:

Da corona begrænsningerne blev lempet, således vi igen måtte holde vores enhedsuddannelse vedlige, gav det anledning til stor begejstring, ikke mindst hos undertegnede, da mine haveredskaber var ved at være nedslidte.

Det tog da heller ikke lang tid, at samle en besætning, som allerede sad der hjemme og kradsede i bordet for at komme til søs.

Der var oprindeligt 12 personer tilmeldte, men desværre meldte 2 personer - Jonas og Louis afbud, da der pludselig var opstået sygdom i den nærmeste familie - (Dog ikke COVID 19) - det er selvfølgelig forståeligt. Vi krydser fingre for en snarlig restituering.

Vi havde lånt MHV 908 Brigade fra Århus flotillen.

Jeg planlagde nu for, at vi fredag aften skulle inddeles i teams - se nedenstående skema - det betød, at vi kunne "gunne" besætningen op på basale færdigheder, og skabe undervisningsmiljøer, som opfyldte de givne restriktioner i forhold til Covid19.

TEAM GUMMIBÅD PLOTTER

LEDER/UNDERVISERAKTIVITETDELTAGER
Jimmy.Brugen af gummibådens plotter.1. Amalie; 2. Wojciech.

TEAM KRAN

TerkelInspektion, forståelse af kranens formåen, alm. brug.Eigil; Henrik.

TEAM MaxSea

LEDER/UNDERVISERAKTIVITETDELTAGER
ClausBrugen af MaxSea´s basale funktioner og kort opd.Peter Arenkiel; Martin.

TEAM SINE

PeterBrugen af Sine´s basale funktioner.1 Wojciech; 2. Amalie.

For at få så meget spredning af folk som muligt, har jeg delt besætningen op i teams - hver med en leder/underviser.

Vedr. team gummibåds plotter, så starter Amalie - Peter og Wojciech bliver undervis i Sine teamet. Når Amalie er klar, rokeres der, så vi til stadighed kun har to personer gummibåden, men tre i Sine teamet

Fredag d. 5. juni 2020:

Vi ankom til MHV 908 Brigaden kl. 18:30, og fik lige en sandwich for at tage den værste sult, da mange af folkene kom direkte fra arbejde.

Derefter gik vi i gang på i de forskellige teams.

Efter et par timer, var vi igennem de planlagte lektioner - og begyndte nu at lave havnemanøvre, hvor alle, der havde mod på det, fik lejlighed til at prøve denne funktion.

Kl. 22:30 blev der serveret døde fingre. De var helt sikkert døde, da de var revnede alle sammen, men de smagte nu ganske udmærket.

Omkring kl. 23:00 gik vi til ro.

Lørdag d. 6. juni 2020:

Udpurring kl. 06:30 og derefter morgenskafning kl. 07:00 og morgenmønstring på kajen kl. 08:00.

Derefter afgik vi fra Århus med kurs mod Kalø Vig. Undervejs blev der trænet Brandrulle - både med det primære brandslukningssystem men også med den mobile brandpumpe. Det forløb tilfredsstillende. Vi overgik nu til Bjærgningsrulle, som ligeledes forløb tilfredsstillende. Der blev lavet en enkelt bjærgemærsrulle, hvorefter gummibåden blev sat under gang med henholdsvis Amalie - Henrik og Jimmy - Wojciech. Hver besætning lavede 4 opløb til fartøjet under gang hvilket forløb særdeles tilfredsstillende. Wojciech som var helt ny, blev under kyndig vejledning af Jimmy guidet igennem proceduren. De ser ud til, at vi her har fået et naturtalent. Wojciech lavede to perfekte opløb, og har særdeles god føling med gummibådens manøvreevne og styring.

Undervejs blev der endvidere lavet den nødvendige navigation af personerne fra teamet.

Kl. 12:00 ankrede vi op i Knebel Vig, som er et stykke dansk natur i særklasse. Efter at havde passeret et meget smalt indløb, åbnede der sig et fantastisk flot panorama.

Efter skafningen, som bestod af Al Sugo med Gran Gusto og Spaghetti, lettede vi anker og Claus sejlede fartøjet ud i Kalø Vig, hvor vi genoptog bjærgemærsøvelser. Kl. 15:00 begyndte vi forlægningen mod Århus. Vinden var imellem tiden frisket en del - i stødende op til 13-14 m/s - regnbyger kom og gik. Kl. ca. 16:00 anløb vi containerkaj 428 og foretog lodsning af grå- og sortvand. Claus lave en fin havnemanøvre, som ikke er så ligetil, da kajen er beregnet til store fartøjer med store fendere, som gør det lidt tricky at anløbe med et fartøj af vores størrelse Derefter forlagde vi fartøjet til basekaj. FARM fra Århus flotillen modtog fartøjet og erklærede sig tilfreds med rengøringsstandarden.

Ved debriefingen blev der udtrykt generel tilfredshed med arrangementet, som det var lavet, og stor glæde over atter at være på havet.

Jeg for min part glæder mig over den entusiasme alle gik til arbejdet med. Specielt var den manglende hovmester en udfordring. Undertegnede havde lavet middagsmaden hjemmefra, men alle gav en hånd med ved de forskellige måltider og efterfølgende bakstørner.

Tak til Århus flotillen for lån af fartøjet.

Tak til alle for en god og indholdsrig weekend start.

Med venlig hilsen

Terkel

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring