Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​Afgang Fra Horsens onsdag aften


Med Rønø til Landsøvelse

Med Rønø til landsøvelse onsdag den 22. september 2021

10-10-2021

​​Onsdag d. 22. september sejlede en besætning bestående af; Tommy Lorentsen (FARF), Thomas Salling (NK), Eigil Thøisen (MOPA) og Keld Nygaard (DKGA), afsted mod Holmen for at deltage i årets landsøvelse. Egentlig startede øvelsen først fredag morgen, vejrudsigten varslede 25 s/m og 5 m bølger, og det er lidt rigeligt i en MIF. Der var derfor stemning i besætningen for at sejle en dag tidligere. Ruten blev lagt ned gennem Storebælt og syd om Sjælland, og selv om vejret onsdag aften var betydelig bedre, så var det stadig en noget urolig tur. Vi sejlede i vagthold på to og to, men da vi på det tidspunkt endnu ikke havde opdaget at der findes sengeheste til køjerne, var det lidt en kamp for at holde sig ombord i køjen, hvis man ville have et hvil. I løbet af natten måtte en kaffekande også lade livet, da den sammen med skibsjournalen tog en flyvetur ned fra kortbordet.


Hjemmekontor på broen

Rønø anløb Holmen torsdag morgen ved 6-tiden, med en god kopfuld diesel tilbage på tanken. Vi kunne lige nå at lukke øjnene i en times tid, inden styrehuset blev indrettet som hjemmekontor for de der ikke havde fri for arbejde, og derfor havde nogle onlinemøder at passe i løbet af dagen. Derudover blev tiden brugt på at læse øvelsesordren igennem, almindelig afslapning, samt til at få tanket Rønø tanket første gang.


Rønø sikkert fortøjet ved Bradbænken på Holmen

Da der er begrænset med køjepladser ombord på Rønø, blev to mand indkvarteret på feltsenge i Holmens idrætssal. Fredag morgen startede de officielle aktiviteter – efter morgenmønstring på Bradbænken og fælles introduktion til øvelsen, var der stjerneløb hvor de enkelte besætninger skulle løses forskellige opgaver. Da de fleste andre besætninger jo var ca. dobbelt så store som MIFens, var vi sagens natur lidt udfordrede i en række af øvelserne. Det holdt os dog ikke tilbage, og vi vurderer selv at vi gjorde det rigtig godt.

Om eftermiddagen blev deltagerne delt op i to grupper, hvor DKGA og MOPAer deltog i havariøvelser (Nødtætning af rør), mens FARFer, NAVer m.m. blev undervist i SAR, samt taktisk kommunikation mm. Efter aftensmaden, hvor ISS nåede et nyt kulinarisk lavpunkt idet der blev serveret byg-selv-hotdogs med ukogte røde pølser, gik officererne igen i undervisningslokalerne for at deltage i taktiske gulvøvelser (titlen kunne indikere en særlig aggressiv slags gymnastik, men det handlede mere om taktikken i søslaget dagen efter), gik de resterende på opdagelse på egen hånd ombord på fregatten Peder Skram, torpedomissilbåden Sehested og ubåden Sælen. Det er en oplevelse der kan anbefales alle krigsskibsinteresserede.


Museumsskibet Peder Skram – Skibet er for i øvrigt registreret som en husbåd


Øvelser på vandet

Lørdag var første dag på øvelsen, hvor der rent faktisk skulle sejles. Efter morgenmønstring, sejlede alle de 9 deltagende grå skibe ud til musik fra Søværnets orkester og hilsen fra Fanekommandoen, hvor Anita og Dorte fra hvf132 var taget over for at deltage. Der skulle øves formationssejlads, men MIFen var om formiddagen udtaget til at skulle sejle VIP sejlads. Dette var en god anledning for besætningen til at dele den erfaring vi har gjort os med MIFer direkte med den øverste ledelse. Ved et hurtigt havneanløb hen på formiddagen, blev gæsterne ombord skiftet ud med dæksbesætningen, der for dagen var blevet udvidet med en lånt LMG-skytte. Herefter blev kursen blev sat tilbage mod Øresund for at deltage i eftermiddagens krigsøvelse. MIFen havde dog lige et par ekstraopgaver med at flytte lidt øvelsespersonale rundt mellem nogle af de øvrige grå skibe – en opgave som den i kraft af dens fart, manøvredygtighed og ikke mindst den stribe dæk der sidder langs rælingen, er som skabt til (Det er jo en lods båd, så den er faktisk skabt til netop det). Endelig kunne vi dog deltage fuldt ud i øvelsen, og som en del af den angribende styrke gik vi på med krum hals, og det fartoverskud MIFen har i forhold til 8/900 klassen gjorde det til en leg at chikanere de forsvarende både. Mens vi lå godt ude i Øresund og tiltrak os opmærksomhed, lykkedes det for Andromeda, som var bemandet af 133 plus Lars Lauge fra 132, at sende deres gummibåd forbi MFPerne der bevogtede havnen. Krigsøvelsen var helt klart øvelsens toppunkt, og det er en skam at det så sjældent er muligt at lave sådan et setup. Efter øvelsens afslutning, sejlede de grå skibe i formation tilbage til Holmen, men igen blev MIFen sendt ud på en lille specialopgave, idet Henrik Holck Rasmussen (Øverstkommanderende i MHV) stod på 906, der var fortøjet som udstillingsskib på Amaliekajen. Igen viste MIFen hvad den var lavet til, da Tommy stille og roligt sejlede snuden af Rønø ind mod siden på 906, så Henrik Holck uden videre besvær kunne kravle om bord. Senere i beretningen viser det sig at netop den manøvre er god at øve.


Dækskanon på MIFen

Efter øvelsen blev MIFen igen chartret til en specialopgave, idet der skulle lægges nogle mål ud til søndagens SAR øvelser. Vi blev af arrangørende rost for hele tiden at være klar til de opgaver der blev os pålagt, selv om det vel egentlig er det mest naturlige. Når man alligevel er taget afsted, så er det jo en fælles opgave at få det hele til at lykkedes.

Tilbage på land, og med en dieseltank der nu var fyldt op for anden gang siden vi ankom torsdag morgen, blev alle besætninger trådt an på Bradbænken, og under ledelse af musikkorpset og fanekommandoen, blev vi marcheret over til idrætssalen, hvor det var hygge med mad, musik, underholdning og et glas vin med gamle bekendte, og dem der nu er gamle bekendte næste gang man møder dem. Et ikke uvæsentligt højdepunkt på turen.​


Tilbage til hverdagen – med en lille omvej

Søndag morgen efter morgenmønstring, stak vi i MIFen sydover. Øvelsen var egentlig ikke slut, men dagens øvelse var med havari og SAR som tema, og det er øvelser hvor vores udbytte med MIFen ikke vil være nævneværdigt stort. Vi havde en 9 timers sejltur foran os, og ville helst ikke skulle sejle hele søndag nat. At det så næsten endte sådan alligevel, var en anden sag.

Drogden Fyr i Øresund

Vejret var skønt, og vandet var nystrøget. Det gik derfor i god stil forbi Drogden fyr og ned forbi Stevns, hvor en motoradvarsel imidlertid satte en midlertidig stopper for morskaben. Først drillede styrbord og dernæst bagbord motor, og i en god halv time drev vi rundt mens MOPA og FARF kløede sig i skægget og forsøgte sig med alle mulige tiltag for at udbedre fejlen. Efter noget tid, og en forsigtig opstart, blev det konstateret at styrbord motor fungerede helt fint som den skulle, og at motoradvarslen derfor kunne skyldes en sensorfejl. Hvorfor bagbord motor gik i sympati fejl vides ikke helt - formodentlig skyldes det temperatur. Vi gik stille og roligt ned igennem det lave stykke nord om Møn, og stoppede ind i den lille søvnige havn Kalvehave, hvor vi tømte en Daglig Brugsen for færdigblandede salater. Efter et par dage med ISS-mad var dette som et Michelin måltid. Herfra gik roligt og begivenhedsløst gennem Storstrøm ud mod Storebælt.



Første kunde på slæb

Kort tid efter vi havde krydset Østbroen, blev vi kontaktet af JRCC, der sendte os på en FAS. En motorbåd med motorhavari lå syd for Mullerup Havn – ca. en halv times sejlads øst for os. Vi havde ikke en nøjagtig position, men var løbende i telefonisk kontakt med de skibbrudne, og fandt også hurtigt frem til dem. 


Det var en lille jolle med tre unge mænd i svømmeveste. De var ikke i umiddelbar fare, men drev dog stille og roligt ud mod Storebælt. Var de kommet derud, havde opgaven nok været en hel anden. De unge mænd var også meget godt tilfredse med at komme ombord på Rønø. Vi tog deres båd på slæb op til Mullerup Havn, hvor oplysninger om vanddybde m.m. dog ikke var helt troværdige, og vi skulle jo nødigt sætte vores eget skib fast på maven. Vi benyttede derfor samme manøvre, der lørdag havde været brugt for at få Henrik Holck om bord, men denne gang til at sætte gast og gæster ind på molen ved havneindløbet. Planen var at trække jollen ind langs stenmolen, men så langt nåede vi ikke at være med, da besætningen blev kaldt tilbage på Rønø.


JRCC havde ringet os op med en ny FAS – denne gang en 27' motorbåd med motorhavari, i udkanten af Kalundborg Fjord. Ombord var et ægtepar, der var på vej hjem med deres nyindkøbte båd, da kileremmen sprang. 

Denne båd var noget tungere end den første vi havde på slæb. Derfor blev der med Rønø's fortøjningstrosser etableret en hanefod og et slæbetov. Dette bandt vi fast i motorbådens anker, der så hang mellem de to fartøjer for at sørge for at slæbet var stukket ud, så der ikke kom kraftige ryk i motorbåden. MIFens gast blev sat ombord på motorbåden, for at holde kommunikationen til Rønø og for at kunne handle hvis nu situationen ændrede sig. Det blev til en hyggelig tur, med god snak om sikkerhed på havet, Marinehjemmeværnets funktion og en bådejers generelle glæder og bekymringer. 


Efter en god times slæb, var de trukket ind til Kalundborg, og med et øje stift rettet mod brændstofmålerne, kunne turen atter sættes mod Horsens, hvor vi ankom søndag aften omkring kl. 23 – mere end klar til turens sidste optankning. 




Det havde været en oplevelsesrig tur, hvor MIFen var blevet godt testet i forskellige scenarier, og havde bibragt god viden om hvad den type skib vil kunne bidrage med. Der var bred enighed ombord om, at MIFen med lidt yderligere tilpasning helt sikkert kan noget i vores rolle, men at det ikke er et fartøj der er velegnet til lange indsatser – alene det faktum at den skal tankes hver 6-9. time er jo en noget begrænsende faktor i sig selv. Turen var en god anledning til at få plejet netværk, og til at få øvet ting der ikke lader sig gøre til dagligt hvor der kun er 1-2 skibe til rådighed.



Af Keld Nygaard, Dækgast og krigskorrespondent for HVF-132

RED: IT-SPEC2 Jens Brogaard

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring