Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed



Øvelsesweekend med MHV 804 og MHV 10

I weekenden d. 10. - 11.  jan. 2020 afholdt HVF 132/133 samøvelse med MHV 804 Andromeda og MHV 10 Bågø, hvor mange praktiske sømandsmæssige opgaver blev afprøvet, og besætningerne blev rutineret.

13-01-2020

RAPPORT

VEDRØRENDE

ØVELSESSEJLADS MED MHV 804 ANDROMEDA OG MHV 10 BÅGØ

Fredag d. 10. - lørdag d. 11. januar 2020.

 

I øvelsen deltog:

 

Udgangs- og slutbesætningen på MHV 10 Bågø:

Claus Thusgaard; Louis V. Andersen; Flemming Kongsholm; Andre Outzen.

 

Udgangs- og slutbesætningen på MHV 804 Andromeda:

Carsten Blicher Terkelsen; Henry S. Larsen; Jan Johansen; Poul Rasmussen; Anne Christine K. Petersen;

Anita Ravn; Jimmy Schiøth; Viggo Andersen; Christian F. Andersen; Kurt Ove Damgaard; Peter Brian Kristensen; Torben Glyum.

 

Når der skal laves sejlende aktiviteter, som indebærer øvelser hvor personel- og materielsikkerhed bliver udfordret, er man nødt til at have både en plan A og en plan B.

Således da også i forbindelse med ovenstående øvelse. Oprindelig var tanken, at øvelsen skulle foregå i Lillebælts nordlige del. Men da vejrudsigten lovede snavset vejr, hvor man på forhånd kunne se, at de øvelser vi havde planlagt ikke kunne udføres, så besluttede vi at holde øvelsen i Vejle fjord, som giver god læ for sydvestlig vind, og med overnatning i Vejle.

Det viste sig at være en fornuftig beslutning.

 

Fredag aften startede Bågø ud fra Horsens, og Andromeda afgik fra Juelsminde. Bågø fik umiddelbart efter passage af Snaptun et opkald fra JOC, som ikke kunne se dem på AISén på trods af, at den var slået til. Vi kunne sagtens se dem, men de står stadigvæk angivet som Danpilot, de skal blive rettet.

Vi mødtes ud for Juelsminde kl. 19:30 og her startede vi op med brandøvelser på begge fartøjer. Efterfølgende fortsatte vi ind i Vejle fjord, hvor vi startede op med Go along side med Bågø på siden af Andromeda. På trods af mørket, forløb det særdele godt. Bågø er et særdeles potent og manøvredygtigt fartøj.

På Andromeda havde vi sat gummibåden med Jimmy, Anita og Peter.

Peter har erhvervet et Speedbåd certifikat civilt, men før han kan få merit for det i vores regi, skal han bevise, at han rent faktisk kan håndtere en gummibåd.

Under Jimmy´s kyndige ledelse, blev kontrollen gennemført med et tilfredsstillende resultat. Man sejlede faktisk med gummibåden fra mundingen af Vejle fjord til Vejle havn i mørke, så det blev også øvet. Endvidere øvede man også her anløb på begge fartøjer under gang. Fine manøvrer.

Torben Glyum (FST) fik taget en række billeder og video til MHV´s fotoarkiv.

 

Ved ankomst til Vejle havn, var der Natbusser i form af tarteletter med høns i asparges.

 

Lørdag morgen startede med morgenskafning kl. 07:00, hvor Kurt havde kreeret et særdeles veltilrettelagt morgenbord med æg, bacon, toastbrød franskbrød, rugbrød, ost, pålæg, syltetøj, yoghurt, juice, mælk og kaffe. Han havde da også haft god tid, da fiskene ikke bed ret godt i Vejle havn den nat.

 

Morgenbriefing kl. 08:00.

Ny besætning på Bågø: Henry, Viggo, Poul og Anne.

Øvelserne startede med bugsering. Bågø som lå på siden af Andromeda bugserede Andromeda rundt i havnen og lagde hende forsigtig til kaj igen.

Manøvren foregik uden problemer. Men det er nu lidt mærkeligt at stå på broen og se ens skib blive lagt til kaj, uden man selv skal røre en finger - ud over enkelte muntre tilråb.

 

Derefter gik begge fartøjer fra havnen og sejlede ud i det åbne område efter Vejle fjord broen.

Her indledte vi en slæbeøvelse. Bågø etablerede forbindelse med Andromeda ved hjælp af linekasterapparatet. Linen blev lagt perfekt ned på fordækket af Andromeda.

Andromeda´s slæbeline blev trukket over på Bågø, som lavede en hanefod agter. Da de begyndte at trække, smuttede hanefoden op over det vinklede stykke nederst på søgelænderet i styrbords side, og brækkede det af. Ikke den store skade, men der er lavet en teknisk havarirapport og sendt et havarisignal.

Der skal nok nytænkes en metode med henblik på slæbning.

Der blev derefter lavet flere Go along side opløb, som forløb særdeles tilfredsstillende.

 

Kl. 10:30 gik Bågø på siden af Andromeda og der blev skiftet besætning.

Ny besætning: Terkel, Jimmy, Poul og Anita.

Der blev igen indledt Go along side øvelser. Her konstaterede jeg, hvi s man lægger til i luv side på et andet fartøj, så skal man, når man går fra igen være kvik til at komme væk, ellers risikerer man at drive ind foran det andet fartøj. Det skyldes den omstændighed, at Bågø i det pågældende tilfælde er noget lettere end det andet fartøj, og vil derfor blive hurtigt påvirket af vinden. Selv her med relativ svag vind, var det tydeligt at vi drev sidelæns. Så man skal være kvikkere til at komme væk, hvilket da også lykkedes uden problemer. På læ side er det ikke et problem. Under alle omstændigheder er det mest hensigtsmæssigt at gå på læ side.

 

Kl. 12:00 ankrede vi under land vest for Trelde Næs. Kurt havde igen lavet et kulinarisk måltid i form af Al Sugo - en italiensk spaghettiret med lækker kødsovs. På grund af den relative store mængde hvidløg, er den også børnebegrænsende. Man kommer aldrig så tæt på kvinder, at man kan få børn med dem.

 

Efter skafning og bakstørn lettede vi med udgangsbesætningen på Bågø og begge fartøjer afgik fra ankerpladsen mod respektive basehavne.

Vinden var nu frisket en del op til 19 m/s i stødende fra SV og med en bølgehøjde på ca. 2 meter.

Det vil sige, at vi havde den agten for tværs om styrbord på den første del af ruten hjem.

For Bågø gav det ikke store problemer, den sejler faktisk meget stabilt. Andromeda viste imidlertid, at den kunne udføre nogle interessante bevægelser, som i den grad mindede om den indvendige side af en tørretumbler. På et tidspunkt var vi nede på 45º hældning til bagbord, men med fine tilbagerulninger i kontrollerede frekvenser. Forskellen på de to fartøjer skyldes formodentligt, at Bågø med sin højere fart, til dels løber fra søen, hvorimod Andromeda bliver indhentet af den.

Fint vejr at anduve Juelsminde med, når vi først har fedtet os ind gennem havnehullet, bliver vi faktisk blæst til kaj.

Der var bestilt brandstof til Bågø, mellem kl 16:00 og 18:00 - lørdag. Bestillingen var foretaget af undertegnede torsdag d. 9. januar kl. 13:11. Da Louis havde ventet indtil kl. 19:00 ringede han til OPLOG og spurgte hvor brandstoffet blev af. De kunne imidlertid ikke se at der var bestilt noget. Og vi kunne først få noget mandag. Det er ikke tilfredsstillende. Hvis vi havde haft et Dankort, kunne vi selv havde tanket ved brandstoftanken på Horsens havn. Det har vi bedt om de sidste to måneder, men hver gang vi spørger efter det, får vi et henholdende svar. Bl.a. mener man, at man tilsyneladende ikke kan udlevere dankort til frivillig.

Er det ikke mistillid??

Desværre kan den pågældende tank kun tilgås med dankort.

 

Ved debriefingen var der bred enighed om, at arrangementet var rigtigt fint. Det skal dog for god ordens skyld siges, at 16 mand på de to fartøjer er nok grænsen. Men i det her tilfælde gik det fint. Dog giver det et problem med mulighed for at tilslutte Bågø til strøm fra Andromeda, når den ikke har landstrøm. Det betyder at man skal køre med maskinerne for at få strøm og varme på fartøjet.

Det kan godt lade sig gøre at overnatte på Bågø, men det optimale vil være 10 mand på Andromeda og 4 på Bågø, så kan alle sove og skaffe ombord på Andromeda.

Men alle var glade og tilfredse, og gik til opgave med stor entusiasme. Dejligt at arbejde sammen med så dedikerede folk.

 

Tak for en god tur.

 

Vi ses lige straks igen!

 

Terkel

 

 

 

 

 

 


Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224