Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​​Klar til bjærgningsøvelsen

Samoevelse

Samøvelse mellem Kolding, Svendborg og Horsens

12-09-2017

Rapport

For

Samarbejdsøvelse mellem HVF 132 Horsens; HVF 135 Kolding og HVF 244 Svendborg

8. september - 10. september 2017

Ide og planlægning:

LT/FARF Ralf Meister HVF 135 Kolding

 

Rapport udfærdiget af: MG/FARF Carsten Blicher Terkelsen, HVF 132 Horsens.

 

På MHV 810 Luna, HVF 244 Svendborg deltog:

Leo Preben Rasmussen; John Høeg Broholm; Casper Walther Didriksen; Daniel Nielsen;

Jesper Bjerrum Nilsson; Per Christian Pedersen; John Allan Larsen; Nikolaj Aaholm Møller;

Freja Kristine Dueholm Rasmussen; Malene Normind Askholm; Christian Fuglsang Andersen;

Lisa Caroline Martens       

Gæst: Bjørn Raaby Thomsen.

 

På MHV 812 Hercules og MHV 910 Ringe, som var bemandet med personel fra Kolding, og en udlånt FARF/VCH fra Horsens, deltog:

Henry S. Larsen (HVF 132); Claus Pagh; Lene H. Blomsterbirk; René V. Nielsen; Jimmy Guldager;

Jan Andreasen; Ida M. V. Nilsson; John H. Thomhav; Bjarne Eliasen; Ralf Meister; Laurids B. Christoffersen; Mario Tübel; Christian H. H. Hansen; Thomas B. Pejstrup; John Henriksen; Nick Lautrup; Lars A. Møller; Anne Mette S. Pejstrup.

 

På MHV 909 Speditøren, som var bemandet med personel fra Horsens samt en udlånt MOPA fra Århus, deltog:

Carsten Blicher Terkelsen; Tommy D. Lorentsen; Thomas B. Salling; Claus Bjerregaard Jensen (HVF 124); Christian Brix Nielsen; Anne C. K. Petersen; Eigil Holm Thøisen; Karsten Bo Jensen;

Peter Arenkiel; Rasmus S. Jensen; Marie S. Jørgensen; Hanne E. Olesen.

 

Af naturlige årsager, kan jeg kun fortælle om de overordnede øvelser, og i et vist omfang hændelser som jeg - enten overhørte på radioen, eller senere har fået fortalt.

 

Fredag, d. 8. sep. 2017

 

Hercules afgår fra Kolding - destination MHS Slipshavn. Ombord er, ud over Hercules egne besætning, også personel, som skal bemande MHV 910 Ringen, som ligger på Slipshavn.

 

Vi starter i Horsens kl. 18:30 med fællestransport til Fredericia, hvor vi bemander MHV 909 Speditøren.

Af forskellige årsager - kommer vi først afsted fra Fredericia kl. ca. 20:30. Vi laver vagturnus, og sejler nord om Fyn mod Slipshavn. Aftenens første højdepunkt er Hannes lasagne, som serveres ved vagtskifte.

 

Da vi runder ved Fyns Hoved, hører vi over radioen, at en tilsyneladende meget forvirret lystsejler er gået på grund ved en af ankerblokkene på Østbroen. ”Den er jo også meget svær at få øje på - den bro - og med den smalle gennemsejling”!! Kommunikationen med VTS og den uheldige lystsejler, er meget interessant, og vi må beundre VTS officeren for den tålmodighed, han udviser over for lystsejlere. Det lykkes imidlertid lystsejleren at komme fri ved egen hjælp, men han er tilsyneladende meget i tvivl om hvor ”i verden” han befinder sig. VTSén beroliger ham, og forsøger at guide ham mod Korsør, hvilket er en opgave, som tilsyneladende ikke den nemmeste i verden.

Hercules som befinder sig tæt på området, tilbyder sin hjælp, og efter lang tids søgen lykkes det at finde lystsejleren, som dels mangler navigationslys og ikke er speciel nem at tale med. Det lykkes imidlertid at få personen sikkert i havn, hvor politiet venter på lystsejleren, som viser sig at have en promille på 1,5.

Hele hændelsen betyder, at på trods af at Hercules startede hjemmefra før os, så når vi først i havn, hvor vi lægger os ved kajen bag MHV 805 - den der går parallel med Filmsalen. Da Hercules ankommer midt på natten, lægger de sig uden på MHV 910 Ringen.

Af praktiske årsager sejlede Henry med os til Slipshavn, hvor han om morgenen overgår til Hercules.

 

Lørdag, d. 9. sep. 2017

 

Efter morgenskafningen blev der holdt et kort skippermøde, hvor dagens første øvelse aftaltes i detaljer.

Det drejede sig om en bjærgningsøvelse, hvor hver besætning skal i Crew Saveren og i vandet, for derefter at svømme over til en redningsflåde, som er ankret op ca. 25 meter fra et af fartøjerne.

Derefter skulle besætningen svømmer over til en opankret gummibåd og entre denne på egen hånd, ved at bruge Jasons Crattle som lejder. Endvidere var der indsat en ekstra sikkerhedsbåd.

Øvelsen forløb planmæssigt, dog var der et enkelt tilfælde med en person, som fik krampe. Han blev hurtigt hentet af sikkerhedsbåden og bragt ombord i fartøjet. Han havde efterfølgende ingen problemer.

 

Da der var ryddet op efter bjærgningsøvelsen, overgik vi til et konkurrenceelement.

Det gik ud på, at en besætning fra Horsens og fra Kolding skulle konkurrere om, hvem der var hurtigst til at bruge den mobile brandpumpe.

De mobile brandpumper blev linet op med sugerør, to brandslanger og 1 strålerør, (alt var adskilt) på betonkanten ved den store græsplæne. Ud for hver besætning var der - med ca. 15 meter mellemrum - anbragt 2 stk. 200 liters tønder. 20 meter fra tønderne var der markeret en stoplinie, og ca. 15 meter fra stoplinien, var der opstillet et strålerør på højkant.

Konkurrencen gik ud på, at man ved hjælp af den mobile brandpumpe skulle fylde den første tønde med vand fra havnen, når tønden løb over, skulle man flytte brandpumpen - og tage vandet fra denne tønde og fylde tønde nummer to.

Når man mente, at der var vand nok i tønde nummer to, skulle man så flytte brandpumpen igen og påmontere slange nr. to, og med vand fra tønde nr. to, og med brandslangen fra stoplinien forsøge at vælte det opstillede strålerør. Når det var væltet skulle alt grejet bringes tilbage i daglig orden, først da var konkurrencen slut. Derefter kunne vindere kåres.

 

Snyd var naturligvis ikke tilladt, især ikke hvis det blev opdaget. Det betød selvsagt, at besætningerne var meget ops på hinanden. Således forsøgte Kolding at hjælpe med at fylde tønde nr. 1, ved at hente vand i en pøs. Det blev naturligvis afsløret, hvilket udviklede sig til en hidsig vandkamp, hvor Carsten Bo fra Horsens lavede et lynangreb på Kolding. Der var efterfølende en del som måtte have tørt tøj på.

I al ydmyghed skal nævnes, at Horsens gik sejerrig ud af konkurrence, hvilket de da også på beskeden hvis gjorde modstanderne opmærksom på.

Det skal for god ordens skyld nævnes, at begge hold gjorde et fantastisk godt stykke arbejde, hvor man virkelig kunne se, hvad det betyder, når man samarbejder godt. En fin øvelse med god læring.

 

Efter oprydningen forlod begge fartøjer Slipshavn og sejlede mod området øst for Thurø Rev bøjen.

Vi lagde os for anker ved Else Hoved, og skaffede, hvorefter vi var klar til at modtage nogle personer fra MHV 810 Luna, som stødte til os kl. 13:30.

Lune ankom planmæssigt, og gik ”along side” i en fin manøvre. Vi fik personellet ombord, og begyndte at sætte flydespærringerne. I mens trænede Luna sin gummibådsbesætning..

Lidt under 1 time tog det at sætte begge rulle med flydespærringerne, hvorefter Lune gik op og koblede sig på spærringen og begyndte at lave et ”J”.

Hele operationen forløb tilfredsstillende, og Luna hentede igen deres folk fra os, ved at gå” along side” - igen med en fin og velgennemført manøvre.

Derefter bjærgede vi flydespærringerne.

Hele seancen to under to timer, hvilket jeg finder særdeles ok.

 

Desværre havde Ringen et problem med deres flydespærringer. Kæde til trækket på den ene rulle hoppede af, hvilket gav dem lejlighed til at lave en reparation. På grund af tidsnød blev resten af udsætningen opgivet.

 

Derefter sejlede vi i Formation 1 ind til Svendborg, og lagde til ved Jessens Mole i et kvejl.

 

Kl. 18:15 blev vi ved Svendborg flotillens foranstaltning hentet i busser og transporteret til deres lokaler, hvor et dejligt måltid vente os.

John Larsen havde sammen med en flok ”håndgangne mænd” arrangeret et flot Tá selv bord med diverse drikkevarer.

 

Efter spisningen var der forskellige morsomme indslag, hvor bl.a. Johns ”ven” Monse bl. a. blev fremstillet så morsom, at Ralf fik et grineflip, hvilket på et tidspunkt fik mig til at overveje, om der ville blive brug for en hjertestarter.

Heldigvis overlevede han. En beretning om, hvordan det var at være på session i 1970 og efterfølgende optagelse i Marinehjemmeværnet og den første sejletur med MHV 1 Mayo, var også med til at løfte stemningen.

Admiralens vise fra Pinafore, blev på behørig vis afsunget. Den giver altid stof til eftertanke.

Omkring kl. 22:30 var vi tilbage i fartøjerne, og kunne gå på køjerne til en velfortjent nattesøvn.

 

Søndag, d. 10. sep. 2017

 

Efter morgenskafning kl. 07:00 og den følgende morgenmønstring, var vi atter klar til en god dag.

 

Vi afgik fra Svendborg og sejlede ud i området ved Ballen Havn. Her indledte vi en slæbeøvelse lidt ud over det sædvanlige. Et fartøj skulle på skift slæbe to andre fartøjer. MHV 909 startede med at etablere forbindelse med MHV 910 ved hjælp af linekasterapperatet. Det blev betjent af Rasmus, som professionelt lagde line hen over MHV 910. Da slæbetrossen var blevet fastgjort på MHV 910, gjorde vi klar til at modtage slæbetrossen fra MHV 812.

Atter et flot skud med linekasteren fra MHV 812, og kort efter kunne vi fastgøre slæbetrossen, og MHV 812 begyndte at slæbe begge fartøjer. Derefter var det MHV 910´s tur til at slæbe, og de lave ligeledes en fin skydning med linekasteren.

Vi afsluttede hele slæbeøvelsen med at slæbe, som det sidste fartøj. Her var det Anne, der lavede det perfekte skud med linekasteren.

 

Derefter skiltes vi. MHV 812 og MHV 910 sejlede begge til Åbenrå, hvorefter MHV 812 fik folkene fra MHV 910 over og sejlede videre til Kolding.

Vi lavede atter vagtturnus. Ruten blev lagt nord for Als, og derefter nordpå igennem Årøsund og vest om Brandsø , og Tommy og Thomas lave blindsejlads op igennem snævring i Lillebælt.

Der blev skaffet under gang.

Fartøjet blev rengjort og omkring kl. 15:30 anløb vi Fredericia Gl. Havn, hvor Thomas lavede en havnemanøvre med visse udfordringer på grund af strøm og sø. Vi kom imidlertid vel i havn og Thomas blev en erfaring rigere.

 

Under hele turen blev der endvidere trænet bjærgemærsøvelser, udsætning af gummibåd, brandrulle og naturligvis navigation, blindsejlads og havnemanøvre. Hele øvelsen var så at sige et ”Bruch up” på dæksgastuddannelsen.

 

.

 

Personlig havde jeg en rigtig god oplevelse, med en besætning der gik til opgaverne med gå på mod og godt humør.

Jeg vil gerne på min besætnings vegne takke Ralf for et godt initiativ, og John Larsen for fin forplejning, og sidst men ikke mindst en tak til Fredericia, for at vi måtte låne deres fartøj. Som sædvanlig var fartøjet i meget fin stand da vi modtog det, med lænsede spildevandstanke og toppede brandstof- og ferskvandstanke, hvilket skyldes en god indsats fra FARM Carsten Skinder´s side.

 

Det var hyggeligt og lærerigt at være sammen med alle på øvelsen.

 

Med venlig hilsen

 

Terkel

 

 

 

 

 

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring