På flyvestationen står en SAR-helikopter (eftersøgnings- og redningshelikopter) altid klar. Det er netop denne type helikopter som vi i Marinehjemmeværnet, har samarbejde med ved skarpe aktioner og under træning.
SAR-helikopter
Egenvægt: 14 tons
Lasteevne: 14 tons
Motorkraft: 60.000 HK (det er ikke en skrivefejl – det er tres tusinde)
Typisk flyvetid på en optankning: 3,5 time
Agterrampe i fuld helikopterbredde (hospitalssenge køres denne vej ind/ud fra f.eks Rigshospitalets tagplatform)
Bemanding: FARF(skipper) +FARF(navigatør) +Kommunikation +Maskinist +Redder +Læge. I alt 6 mand
De kører 3-døgns SAR-vagter, dvs. den samme besætning er på vagt 3x24 timer.
Stort set alle SAR-operationer gælder civile opgaver som eftersøgning/redning på land og åbent hav, evakuering fra øer, samt trafikuheld.
Danmark dækkes af i alt 3 SAR-helikoptere (hvoraf den ene er i Skrydstrup) + 1 stk reserve. De øvrige 10 helikoptere er på andre opgaver eller til vedligehold/reparation.
Årligt flyves 700 skarpe redningsoperationer.
Hoist-opgave
Evakuering fra et af Marinehjemmeværnets skibe er ikke en let opgave, da skibet pga. bølgegang/vind flytter sig hele tiden i forhold til helikopteren.
Sådanne opgaver udføres i Manuel drift, contra Autopilot - der skal hele tiden korrigeres. Helikopteren kommer ind i en vinkel på skibet på 30 grader bagbord. På denne måde kan skipper, der sidder i højre side af helikopteren, se skibets fordæk. Helikopterens redningsluge der også er placeret i højre side, er således midtskibs. Maskinisten som også fungerer som Redder, er under en Hoist-opgave i tæt kontakt med vores fartøjsfører, således at placeringen over skibet koordineres præcist. Yderligere har redderen ved redningslugen et Joy-stick, hvorfra han selv kan foretage små styre-korrektioner.
Alt i alt havde vi en uhyre interessant dag, med stor relevans for os. En stor tak til John som havde arrangeret besøget!!
Læs om F16 flyene i den efterfølgende artikel af John Henriksen!!!