Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Besøg på Fighter Wing, Skrydstrup

Af Henning Hiembo, Sø3 KOL
25 besætningsmedlemmer fra Flotille 135 Kolding, fik lørdag den 19. januar en spændende og uhyre interessant oplevelse!
​Besøget var arrangeret af John Henriksen, Sø1 KOL der har arbejdet på F16 værkstedet i flere år!

30-01-2019

​​På flyvestationen står en SAR-helikopter (eftersøgnings- og redningshelikopter) altid klar. Det er netop denne type helikopter som vi i Marinehjemmeværnet, har samarbejde med ved skarpe aktioner og under træning.

SAR-helikopter

Egenvægt: 14 tons

Lasteevne: 14 tons

Motorkraft: 60.000 HK (det er ikke en skrivefejl – det er tres tusinde)

Typisk flyvetid på en optankning: 3,5 time

Agterrampe i fuld helikopterbredde (hospitalssenge køres denne vej ind/ud fra f.eks Rigshospitalets tagplatform)

Bemanding: FARF(skipper) +FARF(navigatør) +Kommunikation +Maskinist +Redder +Læge. I alt 6 mand

De kører 3-døgns SAR-vagter, dvs. den samme besætning er på vagt 3x24 timer.

Stort set alle SAR-operationer gælder civile opgaver som eftersøgning/redning på land og åbent hav, evakuering fra øer, samt trafikuheld.

Danmark dækkes af i alt 3 SAR-helikoptere (hvoraf den ene er i Skrydstrup) + 1 stk reserve. De øvrige 10 helikoptere er på andre opgaver eller til vedligehold/reparation.

Årligt flyves 700 skarpe redningsoperationer.

Hoist-opgave

Evakuering fra et af Marinehjemmeværnets skibe er ikke en let opgave, da skibet pga. bølgegang/vind flytter sig hele tiden i forhold til helikopteren.

Sådanne opgaver udføres i Manuel drift, contra Autopilot - der skal hele tiden korrigeres. Helikopteren kommer ind i en vinkel på skibet på 30 grader bagbord. På denne måde kan skipper, der sidder i højre side af helikopteren, se skibets fordæk. Helikopterens redningsluge der også er placeret i højre side, er således midtskibs. Maskinisten som også fungerer som Redder, er under en Hoist-opgave i tæt kontakt med vores fartøjsfører, således at placeringen over skibet koordineres præcist. Yderligere har redderen ved redningslugen et Joy-stick, hvorfra han selv kan foretage små styre-korrektioner.

Alt i alt havde vi en uhyre interessant dag, med stor relevans for os. En stor tak til John som havde arrangeret besøget!! 

Læs om F16 flyene i den efterfølgende artikel af John Henriksen!!!


Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring