Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​MHV911 BOPA, Arkivfoto: Mikkel JOH

BOPA deltager i miljøøvelse.

MHV911 BOPA bekæmper olie i Øresund ud for Lyngby-Tårbæk.
2 skibe er stødt sammen og lækker olie.

07-10-2018

Tekst/øvrige foto : HVF367 Dragør / Kim J Jørgensen

Onsdag d. 3 oktober stævnede MHV911 BOPA ud fra Dragør Havn. Fartøjet og dets besætning skulle deltage i en samarbejdsøvelse med øvrige MHV fartøjer, miljøskibe, samt beredskaber fra land.
Dagen før var den altid uheldige Sleipner sejlet ind i en bulkcarrier. Dette havde medført et massivt olieudslip i øresund, samt flere tilskadekommende, og savnede personer.
Øvelsens 1.dag blev brugt til, at redde det savnede personer, samt behandle de tilskadekommende.
Vores opgave på 2. dagen var at bekæmpe olien. Sleipner simulerede et olieudslip i form af en god portion popcorn, som de smid i vandet.

Vi blev indsat under ledelse af OSC (On Scene Commander) Søværnets patruljefartøj Najaden. Vores opgave blev, at udlægge begge ruller med flydespærring ialt 320 m.
Vi skulle inddæmme den drivende olie/popcorn, i samarbejde med MHV802 Carina, som den dag blev sejlet af en besætning fra HVF363/Skovshoved.
Vores 2 fartøjer skulle trække hver sin ende af flydespæringen, så den dannede et "U", som popcornene så blevet fanget i. Søværnets miljøskib skulle så sejle op til bunden af "u'et" og opsamle den inddæmmet olie.
Efter ca 45 min, var de mange meter flydespærring sat, og blev trukket efter BOPA. Grundet tekniske udfordringer kunne MHV802 Carina ikke få fat i slæbetrossen, så vi sammen kunne danne den rigtige formation til indæmning af olien.
Søværnets Miljø skib Marie Miljø, blev frigivet fra deres opgave og overtog den anden ende af flydespærringen. Sammen fik vi trukket og inddæmmet popcornene.

Andre fartøjer fik standset ulykken, og pakket Sleipner ind flydespærring, så olien ikke kunne brede sig.
Marinehjemmeværnets gummibåde hjælp med, at trække de små kystflydespærringer, som Beredskabstyrelsen havde udlagt fra stranden. Disse skulle bruges til at beskytte stranden, og lukke de truede havne, så olien ikke kommer ind der.

Sidst på eftermiddagen kunne BOPA sejle retur til Dragør.
Det er ikke uvant for os, at udlægge vores flydespærring. Dette bliver trænet flere gange om året, men sådan en øvelse er fin træning for nye og ikke så rutineret gaster.


Marie Miljø set fra styrhuset.



Udlægning af flydespærring fra BOPA's agterdæk.


Marie Miljø har fat i den fjerneste ende af flædespærringen. Sammen får fartøjerne dannet et "U"


Enhederne på vej mod olien/popcornene.


Efter endt øvelse, skal flydespærringen bjærges igen. Det er hårdt arbejde, der får det meste af besætningen i sving.


Under øvelsen blev der observeret et drivende brofag fra en badebro. BOPA's besætning forsøgte at bjærge dette. Men brofaget var stort og uhåndterligt. Marie Miljø overtog opgaven, og fik det bjærget.
Sådan et stort brofag kan gøre stor skade på en speedbåd, det måtte bjærges.


Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224