Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Le Tour De France 2022

Har du meldt dig som hjælper til til ÅRETS sportsbegivenhed, så læs med her

16-06-2022

​​​​Dette nyhedsbrev er modtaget fra PO KC Allan Kjældsen

Kære deltagere i årets største idrætsarrangement 2022 - Tour De France

 

Det er snart ved at være tid til afviklingen af TDF - om godt 2 uger går det løs! I den anledning får I lige her et lille nyhedsbrev, så I ved, hvad der sker med planlægning osv. 

 

Distriktets ledelse af vores indsats - MJ Bo Wolff, KN Ulrik Amdi og undertegnede var til briefing på Haderslev Kaserne torsdag d. 2/6, hvor vi fik vores opgave og mulighed for at stille spørgsmål til politiet, der har den øverste kommando over indsatsen. Som resultat heraf blev vi delt ind i 2 indsatser - "Indre Afspærring" og "Ydre Afspærring". 

 

Indre afspærring bliver den største indsats - de skal stå langs ruten, hvor der skal være beredskabssluser eller krydninger. Det bliver indre afspærring, der kommer tættest på løbet, og mærker suset når rytterne stryger forbi - og også dem, der kommer til at stå i det tætteste menneskehav og midt i den gode stemning. Det bliver en lidt statisk indsats, hvor man står på samme sted hele dagen - men det bliver en rigtig god dag med masser af snak med folk, masser af godt humør og forhåbentligt ganske få sure miner når man ikke kan lade folk passere ruten. KN Ulrik Amdi står for denne del af opgaven, og har reccet sammen med leder Politi, hvorefter de har skruet en god plan sammen. 

 

Ydre afspærring bliver en noget mindre operation, som bliver mere dynamisk og krævende af den enkelte, da der med meget kort varsel skal kunne omstilles til andre opgaver, hvis verden pludselig ikke arter sig jf vores plan. Som udgangspunkt besætter man 9 poster, hvor vi på forhånd forventer, at der bliver problemer med trafik - men disse poster skal hurtigt kunne flyttes eller helt fjernes, hvis der opstår problemer andre steder - eller (puha, krydsede fingre) der kommer et større færdselsuheld eks. på motorvejen. Posterne er placeret længere fra ruten, hvorfor man ikke skal forvente, at man direkte får løbet at se - men det bliver en rigtig god opgave med masser af udfordringer, masser af mennesker i godt humør, og måske en smule flere sure miner, for der skal afvises med hård hånd når først Kolding Midtby er fyldt op med biler. Jeg har kommandoen over denne indsats sammen med Leder Politi Michael Gadeberg, og vi har sammen reccet for planen, en alternativ plan og tænkt tanker om "worst case" og totalt kaos. Vi håber naturligvis at undgå det sidste 😊

 

MJ Bo Wolff bliver overordnet koordinerende for hele opgaven, og placerer sit fremskudte kommandoelement et sted i Kolding. 

 

 

 Opgaven kommer i grove træk til at forløbe således : 

 

Lørdag d. 2/7 : Vi møder allesammen på Ryes Kaserne kl. 14.00. I sørger selv for transport til stedet - distriktet kan kontaktes vedr. køretøjer. Når vi er samlet bliver vi briefet både af LEder Politi og Leder HJV, hvorefter vi kører ud og kigger på posterne. Man bliver sat ud til den post man skal stå på dagen efter, og får afklaret spørgsmål og opgaver i forbindelse med sine poster. Herefter retur til Ryes Kaserne, hvor vi hygger os sammen om aftenen, og overnatter på kasernen. Nærmere omkring overnatningen tilgår - det er ikke faldet helt på plads endnu. 

 

Søndag d. 3/7 : Efter morgenmad på kasernen, og fordeling af madpakker, materiel osv - deler vi os op i de forskellige operationer, hvorefter vi efter nærmere plan kører til Kolding og fordeler os ud på posterne. Vi ved endnu ikke præcist, hvornår posterne skal besættes, men et godt gæt vil være, at vi sætter i værk et sted mellem kl. 9 og 10, da der skal spærres af mindst 3 timer inden feltet kommer gennem byen. Politiet bestemmer på dagen det præcise tidspunkt. Under indsatsen kommer vi virkelig på - det bliver en lang og god dag, hvor vores tilpasningsevne og fleksibilitet virkelig kommer til sin ret. Der er toiletter i nærheden af hver post, og forhåbentlig noget skygge, hvor man kan holde 5 minutters pause og få lidt at spise og drikke. Vi forventer naturligvis højt solskin, så husk solcremen 😊 Posterne skal være aktive hele tiden, hvorfor ingen kommer til at stå alene! Det har været et kardinalpunkt for os under planlægningen, og det er blevet som vi ville have det. Efter en fantastisk dag ophæver vi posterne efter nærmere ordre fra politiet, hvorefter vi allesammen forskyder til Christiansfeld, hvor vores sidste poster står. Her vil MJ Bo Wolff samle os og lave en taktisk debriefing på dagen, hvorefter vi kører hjemad og afslutter på vores respektive domiciler. 

 

I har helt sikkert 1000 spørgsmål - vi vil kunne svare på nogen af dem, og ikke på andre - nogle skal vi undersøge nærmere, og nogen er vi nødt til at afvente og se, hvordan tingene udvikler sig på dagen. Under et så stort arrangement er der rigtigt meget, der skal holdes styr på, og det kan ikke undgås, at der er nogle løse ender. Vi forsøger efter bedste evne at klare alle problemerne undervejs - og håber I vil bære over med de forhåbentligt få mangler og fejl, der sker. 

 

I er meget velkomne til at rette henvendelse til de 2 Leder HJV - Ulrik og undertegnede - ved spørgsmål, og skulle I have flere i kompagniet, der gerne vil være med på opgaven, så er de hjerteligt velkomne!! 

 

I kan tilmelde jer på nedenstående links : 

 

Indre afspærring - https://www.hjv.dk/oe/POHVKHOL/_layouts/15/PA.HJV.Ver2.AktivitetsModul.SP/aktiviteter.aspx?aktivitet=376558

Ydre afspærring - https://www.hjv.dk/oe/POHVKHOL/_layouts/15/PA.HJV.Ver2.AktivitetsModul.SP/aktiviteter.aspx?aktivitet=390538

 

Vi glæder os til et brag af et arrangement sammen med jer!! 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

KN Allan G. D. Kjældsen

Chef Politikompagni Holstebro

Mbl. 7242-0662

pohvkhol-kc@hjv.dk

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring