Hjemmeværnsskolen har pr. 1. AUG fået tilføjet et nyt element til sin
organisationsstruktur med major Torben Nygaard i spidsen. Det nye element er et ”Lessons
Identified/Lessons Learned”-element – i daglig tale, LI/LL-elementet –
og har til opgave systematisk at indsamle observationer til brug og
opfølgning, når Hjemmeværnsskolen fremadrettet kommer med ændringer.
LI/LL-elementets
opgave
LI-delen består af observationsindsamlinger med en
efterfølgende behandling af data i forhold til om, der kan læres af de
indsamlede observationer.
”Observationsindsamlingerne kan f.eks.
være kursusrapporter, evalueringer fra kursister og besøg ved enheder.
Disse data bliver efterfølgende behandlet i forhold til om, det er
noget, som vi kan lære af – og ender derefter ud og bliver Lessons
Identified”, fortæller major Torben Nygaard, der efter 7 år væk fra
Hjemmeværnsskolen er vendt tilbage som chef for LI/LL-elementet.
”Derefter
spørger man sig selv om, hvad man kan gøre ved Lessons Identified.
Efterfølgende sker en arbejdsproces, hvor forskellige tiltag
iværksættes, som resulterer i LL, altså Lessons Learned. I LL har vi
derfor lært af observationerne i LI, som vi kan bruge fremadrettet, så
vi får fastholdt de gode tiltag og ikke laver samme fejl igen”,
fortsætter Torben.
LI/LL-elementets 3 hovedområder
Der er 3
hovedområder i LI/LL-elementet; LI/LL-proces, HR-frivillig (som arbejder
med det frivillige instruktørkorps) og kvalitetssikring af
uddannelserne.
”Lige nu arbejder jeg med at få lavet en portal
til at få samlet alle LI-observationer og følge processen indtil, at de
bliver Lessons Learned, og vi kan fastholde det derinde. Derudover
arbejder jeg på et koncept for bemandingsstrategi og kompetenceudvikling
af vores frivillige instruktører”, afslutter Torben.
Med det
nye element håber Torben, at fremadrettede ændringer på
Hjemmeværnsskolen bliver på baggrund af empiri, der understøtter, at
erfaringer omsættes til udvikling.