Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Topbanner

Nyhed

Øresund: Sejlbåd hentet i høj sø

En besætning fra Marinehjemmeværnet i Dragør fik Kristi Himmelfartsdag hænderne fulde. En sejlbåd lå uden ror ved øen Ven, hvor der blæste en hård vind.

27-05-2022

​​

Tekst: Ninna Falck • Foto: Christoffer Vinsløv 

En besætning af ni frivillige fra Hjemmeværnsflotille 367 Dragør støttet af to kollegaer fra Hjemmeværnsflotille 366 Brøndby ​var torsdag ude på en øvelse i Øresund ombord på MHV 911 BOPA. De trænede sammen med et fartøj med gode venner fra det svenske Sjövärnskåren på Gotland.

Sejlbåd drev i Øresund uden ror 

Klokken 14.44 blev de to fartøjers træningsaktiviteter afbrudt. På VHF-radioens Kanal 16 kaldte Lyngby Radio på assistance til en 37 fods sejlbåd. Den havde mistet sit ror og lå på en position nordvest for den svenske ø, Ven, midt i Øresund. 

- Vi meldte, at vi lå en halv time derfra, og at vi gerne ville støtte, hvis de ikke havde andre på sagen. Det havde de ikke, så vi gik mod positionen og sendte gummibåden i forvejen, forklarer Jørgen Kjærgaard, der sejlede som fartøjsfører på BOPA.

Gummibåden nåede op til havaristen, men en hård vind på 15 – 16 mester i sekundet og høje søer gjorde en evt. slæbeopgave for voldsom for den 5,2 m lange gummibåd.

Da BOPA nåede frem, var sejlbåden drevet ind i svensk farvand. Et dansk gråt fartøj må ikke bare krydse ind i svensk farvand, men efter et opkald til Forsvarets Joint Rescue Coordination Centre blev der givet grønt lys til BOPA. 

Et særligt slæb i den høje sø

Nu gjaldt det om at få styr på sejlbåden, som lå noget uroligt i de høje søer.

- Vi tog dem på slæb, hvor vi brugte et krydsslæb med to trosser. Da vi fik trukket skibet rundt og gik op i søen (lige på bølgerne red.), kom der mere ro på, og vi brugte gummibåden som drivanker, forklarer Jørgen Kjærgaard.

Herefter gik det sådan set fint ind til Humlebæk Havn. Næste udfordring var, at Humlebæk Havn ikke er dyb nok til BOPA. Derfor fik gummibåden nu sejlbåden på slæb det sidste stykke, og de fik hjælp af en motorbåd inde fra værftet i Humlebæk. Motorbåden agerede drivanker, så sejlbåden kunne styres sikkert i havn.

Hele aktionen varede nærmest præcis 3 timer. Klokken 17.48 var opgaven løst, og den havarerede sejlbåd lå sikkert i Humlebæk Havn. 

FAKTA - Drivanker:

Når gummibåden eller motorbåden agerer drivanker, er de fastgjort med en trosse bag på sejlbåden og kan på den måde stabilisere sejlbåden, så den ikke ligger og vælter for meget fra side til side i bølgerne.

Herunder:
Inden opgaven med sejlbåden øvede besætningen på BOPA med svenske kollegaer på et lidt mindre fartøj fra Sjövärnskåren på Gotland​​. Det svenske fartøj kan anes lige foran BOPA her.​​​

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring