Tekst af Per Steen Lynge og Jess Fischer Abrahamsen KOMSEK
Foto Per Steen Lyng.
Under SURVEX med sejlads gennem Grønsund kl. 08.15 lørdag 25
juli blev MHV815 KUREREN kontaktet af OPCON (Søværnet) og sat til at eskortere
en russisk ubåd af Kilo-klassen gennem Øresund og ud i Østersøen, destination
for ubåden er Kaliningrad.
Kl. 15.34 ved nordspidsen af Ven overtog KUREREN vagten fra
Søværnets enhed P521 FREJA og eftersatte med 10 knob og en halv sømils afstand
til ubåden og dens følge skib SB-123
Ubåden er nr. 17 midt på kortet.
En ubåd af Kilo-klassen er 73,8 meter lang og 9,90 meter
bred
Den russiske slæbebåd er bygget til at kunne klare en lang
række forskellige opgaver.
Ifølge det russiske medie ”Port news” er SB 123 bygget på
Pelle skibsværft. Foruden at være almindelig slæbebåd, med de opgaver sådan et
fartøj har. Så skulle den også være velegnet til SAR og miljøopgaver.
Når vi ser på SB 123 AIS data (Automatic Identification
System), så er den registreret som et SAR fartøj.
Slæbebåden er sejlet fra den Russiske flådebase Baltiysk og
sejlet op igennem Sunde for at vende rundt lidt nord for Helsingør.
SB 123 sejler foran den diseldrevet russiske ubåd med ca. en
sømils afstand.