Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Topbanner

Nyhed

​Tørlasteren BBC NEPTUNE med iturevne containere hængende ud over rælingen

Kollision i Storebælt

To fragtskibe er tidligt tirsdag morgen kollideret i Storebælt. Marinehjemmeværnet fra Odense-Kerteminde har været på opgaven, der startede med at skulle være evakuering af besætning fra skib i brand, men som heldigvis endte langt mere fredeligt.

27-03-2018

Tekst: Ninna Falck - Fotos: Jane Pulawska.

Omkring klokken 04.30 kolliderede det 178 meter lange containerskib DELPHIS GDANSK med den 190 meter lange tørlaster BBC NEPTUNE i Storebælt. Det skete i dybtvandsruten – kaldet Rute Tango – mellem Fyns Hoved og Kalundborg. Læs mere her

Flotille 241 Odense Kerteminde blev alarmeret, og omkring klokken 07.30 afgik Marinehjemmeværnsfartøjet MHV 801 ALDEBARAN fra Kerteminde med ni frivillige om bord.

Brand om bord
"Vi fik i første omgang at vide, at der var brand om bord på det ene skib, og at vi skulle være klar til at evakuere besætningsmedlemmerne. Så vi forberedte vores sanitetsfolk, og vi gjorde klar, hvis vi skulle bruge tæpper, kaffe osv.”, fortæller fartøjsfører Thomas Pulawski.

Efter ca en times sejlads var Aldebaran oppe ved havaristerne. Begge skibe havde taget skade, og der var røg fra det ene skib. Søværnets patruljefartøj ROTA var på pletten og havde styr på situationen. Branden var slukket, og der var ikke brug for evakuering. Om bord på Aldebaran blev man nu i stedet bedt om at kigge efter containere, som var faldet i vandet. Efter sigende drejede det sig om syv containere.

Læs videre under billedet
- en container spottet i vandet

”Der var vindstille og næsten ingen bølger, men sigten var dårlig”, fortæller Thomas Pulawski, som sammen med sin besætning var på udkig efter containerne.

”Det er selvfølgelig farligt med conatinere i Rute Tango, hvor vi har den store skibstrafik, så de skal gerne finde og afmærkes”, forklarer han.

Ulykken var sket midt i dybtvandsruten fra Kattegat ned gennem Storebælt. Dybtvandsruten fungerer som den tunge skibsstrafiks motorvej, og sådan nogle stopper jo ikke lige på 50 meter.

Det gav dog ikke umiddelbart problemer. Besætningerne om bord på Aldebaran, Rota samt ’Poul Løwenørn’ og ’Marie Miljø’, som også var kommet til, fik fred til at arbejde, fordi VTS’en (Vessel Trafic Service) ledte fragtskibene vest om ulykkesstedet, hvor de to store skibe lå for anker.

Læs videre under billedet
- I fikanten Aldebaran. De to gule cirkler er de kolliderede fragtskibe

Bananer over bord
Efterhånden fik man overblik over containersituationen, og nu fik besætningen om bord på Aldebaran en ny opgave: der skulle bjærges vraggods.

I vandet flød mange forskellige genstande efter kollisionen. Det var lidt vragdele og gods fra de ødelagte containere, og det kunne enten være til fare for skibstrafikken eller for havmiljøet.

Læs videre under billedet
- Aldebaran på vej hjem med en halv frugtbutik på agterdækket.

Der var masser af bananer i vandet", fortæller Thomas Pulawski, ”Vi samlede en del af dem, men til sidst erkendte man, at bananer trods alt ikke var så farlige, så vi koncentrerede os om vragdele, plastik og flamingo”

Efter at have samlet en pæn portion drivgods og lastet det over på Søværnets skibe blev Aldebaran med besætning ’released’ fra opgaven af Forsvarets Joint Operations Centre ved 11.30-tiden, og MHV-fartøjet kunne vende snuden hjemad mod Kerteminde med ankomst klokken 13.30.

Herunder: Gummibådsbesætningen på jagt efter drivgods.

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224