Tekst: Bo Eriksen og Ninna Falck - Arkivfotos af MANØ: Henning Kristensen
Marinehjemmeværnsfartøjet, MHV 902 MANØ, fra Struer har lørdag været på den første sejlads efter corona-karantænen blev sat i værk. Besætningen bestod af 11 frivillige, og dagens opgave var farvandsovervågning for Søværnet.
Klokken 13.52 kontaktede Søværnets Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) besætningen om bord på MANØ.
En ung mand var ude at sejle i hans nye båd for første gang med sammen med to venner. Uheldet ville, at motoren satte ud. De tre lystsejlere skyndte sig at smide anker, så de kunne styre det! Men skæbnen ville anderledes: ankerkæden sprang, og de drev.
Da MANØ modtog opkaldet fra JRCC befandt man sig omkring Thisted på en rute på vej rundt om Morsø. Fartøjsfører Lillian Marcussen besluttede straks at sætte den hurtige gummibåd i vandet med to mand.
- Der var langt til havaristen, men det var ok med JRCC. De unge mænd var ikke i livsfare, de sad bare fast på en revle og ventede, fortæller hun.
Da gummibåden ankom klokken 15.50 viste det sig, at båden med de tre unge mennesker lå og bankede mod jordtangen ved Lundø Hage.
- Vores folk fra gummibåden kunne nærmest gå hen til dem. De fik gummibådens hanefod (særligt tov til slæbeopgaver red.) over, og så trak gummibåden dem fri, og så kom de på slæb til Skive Havn, fortæller Lillian Marcussen.
Efter at have afleveret tre meget glade og taknemmelige unge mennesker i Skive Havn, returnerede gummibåden til MANØ, som genoptog den planlagte farvandsovervågning.
FAKTA
Fartøjet MHV 902 MANØ kommer fra Marinehjemmeværnets Flotille 122 Thyborøn, og har basehavn i Struer. Fartøjet sejles udelukkende af frivillige besætninger.
Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) er en enhed i Nationalt Maritimt Operationscenter under Søværnskommandoen.
JRCCs hovedopgave er at koordinere operationer vedrørende nødsituationer i luftrummet eller på havet. Her leder JRCC den danske eftersøgnings- og redningstjeneste (også kaldet 'Search and Rescue' eller SAR).