Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Uddannelse til fartøjsfører

Topbanner

Uddannelse til fartøjsfører

 
 

En lang, spændende og krævende uddannelse

Fartøjsføreruddannelsen er den længste og mest kostbare uddannelse, man kan tage i hele Hjemmeværnet. Du får blandt andet en Yachtskipper 3 og en solid ledelsesuddannelse. Du skal ikke betale for uddannelsen, men du skal bruge din fritid til det.
 
Hvad kræver det for at kunne blive fartøjsfører?
Helt grundlæggende er det vigtigste, at du er handlekraftig, villig til at påtage dig et stort ansvar og trives med at træffe beslutninger. Du skal brænde for opgaverne, for at gøre en forskel - og for at komme ud på søen med din besætning og få gode oplevelser sammen.
 
Uddannelsen har også et niveau, du skal gøre dig klart. Der stilles ikke krav til studentereksamen eller den slags, men du skal kunne læse, skrive, og regne og beherske IT på brugerniveau.
Det er desuden vigtigt at have flair for at sejle et skib. Det meste kan læres, men du skal have en grundlæggende god fornemmelse for, hvordan man arbejder med skibet i søen.
 
Der stilles også krav til personlige egenskaber. Du skal have en god menneskelig indlevelsesevne, og du skal gennem uddannelsesforløbet kunne demonstrere, at du har gennemslagskraft som chef. Endelig skal du også have et godt helbred og kunne se og høre ordentligt.
 
Fartøjsførere anbefales desuden senest at erhverve autorisationen som 59-årige. Dvs. man skal starte i god tid inden da.
 
Uddannelsen trin for trin
Uddannelsen til fartøjsfører inklusive grunduddannelsen tager normalt omkring 5 år, men det er meget individuelt og kan gøres på både kortere og længere tid.
 
Uddannelsen er bygget op, så du uddanner dig til flere funktioner efter hinanden. Hvis det er nødvendigt, kan du holde pauser eller helt stoppe ved en funktion undervejs.
 
Efter uddannelsen skal alle fartøjsførere løbende vedligeholde deres rutine, og følge med i udviklingen.
 
Uddannelsen kører som beskrevet i det følgende. Vær dog forberedt på, at uddannelsen løbende bliver justeret og tilpasset til udviklingen i Marinehjemmeværnet, lovgivningen, Søfartsstyrelsens retningslinjer osv.
 
NAVIGATØRASPIRANT (NAV I)
Adgangskravet til fartøjsføreruddannelsen er den lovpligtige uddannelse (LPU) inklusive speedbåds-certifikat og dæksgastuddannelsen. Herefter er første trin i den navigatoriske uddannelse NAV I, hvor du uddanner dig til navigatøraspirant.
 
På NAV I kommer du igennem den grundlæggende navigation med emner som søkortlæsning, søvejsregler, farvandsafmærkning, vejrmeldinger, sejladsplanlægning samt brug af instrumenter, journaler mv. NAV I består af to moduler på skolen og et fjernundervisningskursus (FJERN) med opgaver hjemme ved computeren.
 
On the job training (OJT)
Efter NAV I følger det første af tre ”On the Job Training”-moduler. OJT-modulerne er rutinering hjemme i flotillen, hvor du efter en fast plan bliver trænet i alt det, du lige har lært. Det sker under vejledning af en fartøjsfører eller mentor.
 
NAVIGATØR (NAV II)
Herefter kommer uddannelsen til navigatør. NAV II består af tre NAV-moduler, et brugerkursus i rader, et brugerkursus i det elektroniske søkort, MaxSea, og fire fjernundervisningsmoduler.
 
Radarkurset foregår i simulator og indeholder bla. undervisning i anvendelse af radar til navigation og antikollision.
 
MAxSea-kurset foregår også i simulator, og her lærer du selvstændigt at kunne anvende MaxSea til navigation. Det sidste NAV-modul er en navigationssejlads. Den afsluttes sidste dag med Y3-eksamen (Yachtskipper af 3. grad).
 
Efter uddannelsen er gennemført tilfredsstillende, må du selvstændigt fungere som navigatør i ukompliceret farvand, i dagslys og under ansvar af en vagtchef.
 
Search and Rescue (SAR)
Efter NAV II følger det første af to SAR-kurser.
 
På SAR 1 indlæres de teoretiske færdigheder inden for SAR beregning. Dvs beregning af et søgemønster ud fra oplysninger om bl.a. beregnet ulykkessted, vind og strømforhold.
 
På SAR 2 – som ligger senere i uddannelsen - lærer du at lede en SAR-operation med flere enheder som ”On Scene Coordinator” (OSC).
 
Maritimt Alment Befalingsmandskursus (MAB eller ABK)
Inden du kan gå videre på NAV III, skal du have gennemført MAB/ABK, som er fartøjsførerens ledelsesuddannelse, hvor du lærer at fremstå som en selvstændig og gennemslagskraftig chef.
Her undervises du bl.a. i føring, ledelse og instruktion.  Kurset har et klart militært tilsnit, og opgaverne inkluderer væbnet sikring af skibet og imødekommelse af forskellige trusler mod skib og besætning.
 
VAGTCHEF I MARINEHJEMMEVÆRNET (NAV III)
Efter MAB/ABK og OJT 2 fortsætter man på NAV III. Her uddannes du ombord på skibet i at afgive befaling, organisere en brovagt og håndtere et fartøj under havnemanøvrer og redningsopgaver.
På NAV III når dine navigatoriske færdigheder et niveau hvor du både kan sejle 'blindsejlads' udeukkende på instrumenter og fortsætte din navigation når elektronikken bryder ned.
 
Efter NAV III, må du virke som vagtchef på et marinehjemmeværnsfartøj under alle sejladsforhold, og du må påtage dig rollen som næstkommanderende i en besætning.
 
Fartøjsadministrationskursus (ADM)
På ADM-kurset, som er et fjernundervisningskursus, får du kendskab til publikationer om bord på et MHV fartøj samt den forvaltning, der skal ske i forbindelse med sejlads.
 
Grundlæggende våbenuddannelse (GRU M62 SØ)
Inden det sidste navigationskursus, skal du også igennem en våbenuddannelse. Her lærer du at anvende let maskingevær i løsningsaffutage til at engagere sømål.
 
VÅBENLEDER OG SKYDELEDER
Våbenlederen leder den enkelte skytte når der skydes fra skib med let maskingevær og gevær.  Skydelederen leder hele skydningen.  Fartøjsføreren skal have begge disse uddannelser.
 
AUTORISERET FARTØJSFØRER (NAV IV)
Efter tredje OJT er du endelig klar til det fjerde og sidste navigationskursus, NAV IV, som forløber over en uge på skibet.
 
Her uddannes, trænes og prøves du inden for alle discipliner som chef for en besætning under løsning af opgaverne: farvandsovervågning, havmiljø, assistance til civile myndigheder, samt eftersøgning og redning under alle sejladsforhold.
 
Du bliver løbende evalueret, og hvis du er egnet, bliver du efter sejladsen indstillet til autorisation ved Chefen for Marinehjemmeværnet.
Består du autorisationssejladsen,​ så kan du endelig kalde dig for fartøjsfører i Marinehjemmeværnet.                
 
Uddannelsen - læses fra bunden og op:
 
 
 
 
Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring