Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Hjemmeværnets nye logo i den velkendte mørkerøde farve kommer til at bestå af en fælles krone og et todelt cirkelformet logo. 

Fælles krone og nyt logo

Fra årsskiftet får Hjemmeværnet - sammen med de øvrige styrelser i Forsvarsministeriet - en ny visuel identitet, som i højere grad afspejler sammenhængen mellem de otte forskellige styrelser i myndighedsområdet. 

14-12-2017

Af Charlotte Baun Senholt og Christine Dahl

Hjemmeværnets logo med den velkendte krans af egeløv og en krone oven over med buede elementer er snart fortid. I fremtiden får Hjemmeværnet et moderne logo, der kommer til at bestå af en ny krone og en opdateret og enkelt krans i den velkendte mørkerøde farve, der bliver logoets primære farve.
  
Det er Forsvarsministeriet, der sammen med cheferne fra blandt andet Hjemmeværnet, Forsvaret og Beredskabsstyrelsen har taget initiativ til udviklingen af en ny samlet visuel identitet for hele myndighedsområdet, som skal understøtte Forsvarsministeriets mission og vision. 

Gældende fra årsskiftet
Udviklingen har stået på det seneste år og har mundet ud i Forsvarsministeriets nye designmanual, der får virkning fra 1. januar 2018.
     
”Det har været ønsket at skabe en fælles rød tråd i den eksterne kommunikation på tværs af Forsvarsministeriets myndigheder, så modtagerne og samarbejdspartnere oplever et professionelt, tidssvarende og konsistent udtryk. Den fælles designlinje vil gøre det lettere for omverdenen at forstå, hvem de kommunikerer med,” siger Pernille Langeberg, chef for koordinationsdivisionen i Hjemmeværnskommandoen. 

Kronen bliver fælles symbol
En ny fælles krone bliver det bærende symbol og faste element i designlinjen på tværs af Forsvarsministeriets myndigheder. Det traditionsrige og historiske kronesymbol binder på den måde Forsvarsministeriet og alle dets myndigheder sammen og viser samtidig tilhørsforholdet til statsadministrationen.
      
Designudviklerne har taget udgangspunkt i Kong Christian den 5.s krone fra 1671. På baggrund af denne har de udviklet en ny krone, som både rummer historien og samtidig benyttet et nyt formsprog, der udtrykker handlekraft, tryghed og professionalisme. Nøgleord, der er essentielle for Forsvarsministeriets myndigheders virke.

Hos Hjemmeværnet, Forsvaret, Beredskabsstyrelsen og Forsvarets Efterretningstjeneste får kronen følgeskab af hver sit selvstændige logo. For Hjemmeværnets vedkommende bliver bogstaverne HJV i logoet omkranset af et todelt cirkelslag med åbning foroven og en mindre åbning forneden.
 
Du kan læse meget mere om den nye visuelle profil i seneste nummer af HJV magasinet her

Fakta
* Den 1. januar 2018 får Hjemmeværnet nyt design og logo. Det nye logo skal anvendes på trykte medier, i digitale medier og på reklameartikler. Logoets primærfarve er mørkerød – den sekundære er grå. 

*Der er udarbejdet en ny designmanual, som kommer til at ligge på HJV.DK. Manualen beskriver brugen af farver, typografi, billedstile og de grafiske principper.
 
*Når brevpapir, foldere, reklameartikler med videre med det gamle logo er brugt op, vil Hjemmeværnets Billedbank og Skabeloner på HJV.DK blive opdateret med eksempler på opsætning af diverse materialer.

*Det nye design forventes fuldt implementeret ultimo 2018. 


 
her​
Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring