Rapport
For
Samarbejdsøvelse
mellem HVF 132 Horsens; HVF 135 Kolding og HVF 244 Svendborg
8. september - 10.
september 2017
Ide og planlægning:
LT/FARF Ralf Meister
HVF 135 Kolding
Rapport udfærdiget af: MG/FARF Carsten Blicher Terkelsen, HVF 132 Horsens.
På MHV 810 Luna, HVF 244 Svendborg deltog:
Leo Preben
Rasmussen; John Høeg Broholm; Casper Walther Didriksen; Daniel Nielsen;
Jesper
Bjerrum Nilsson; Per Christian Pedersen; John Allan Larsen; Nikolaj Aaholm
Møller;
Freja
Kristine Dueholm Rasmussen; Malene Normind Askholm; Christian Fuglsang
Andersen;
Lisa
Caroline Martens
Gæst: Bjørn
Raaby Thomsen.
På MHV 812 Hercules og MHV 910 Ringe, som
var bemandet med personel fra Kolding, og en udlånt FARF/VCH fra Horsens,
deltog:
Henry S.
Larsen (HVF 132); Claus Pagh; Lene H. Blomsterbirk; René V. Nielsen; Jimmy
Guldager;
Jan
Andreasen; Ida M. V. Nilsson; John H. Thomhav; Bjarne Eliasen; Ralf Meister;
Laurids B. Christoffersen; Mario Tübel; Christian H. H. Hansen; Thomas B.
Pejstrup; John Henriksen; Nick Lautrup; Lars A. Møller; Anne Mette S. Pejstrup.
På MHV 909 Speditøren, som var bemandet med
personel fra Horsens samt en udlånt MOPA fra Århus, deltog:
Carsten
Blicher Terkelsen; Tommy D. Lorentsen; Thomas B. Salling; Claus Bjerregaard
Jensen (HVF 124); Christian Brix Nielsen; Anne C. K. Petersen; Eigil Holm
Thøisen; Karsten Bo Jensen;
Peter
Arenkiel; Rasmus S. Jensen; Marie S. Jørgensen; Hanne E. Olesen.
Af naturlige
årsager, kan jeg kun fortælle om de overordnede øvelser, og i et vist omfang hændelser
som jeg - enten overhørte på radioen, eller senere har fået fortalt.
Fredag, d. 8. sep. 2017
Hercules
afgår fra Kolding - destination MHS Slipshavn. Ombord er, ud over Hercules egne
besætning, også personel, som skal bemande MHV 910 Ringen, som ligger på
Slipshavn.
Vi starter i
Horsens kl. 18:30 med fællestransport til Fredericia, hvor vi bemander MHV 909
Speditøren.
Af
forskellige årsager - kommer vi først afsted fra Fredericia kl. ca. 20:30. Vi
laver vagturnus, og sejler nord om Fyn mod Slipshavn. Aftenens første
højdepunkt er Hannes lasagne, som serveres ved vagtskifte.
Da vi runder
ved Fyns Hoved, hører vi over radioen, at en tilsyneladende meget forvirret
lystsejler er gået på grund ved en af ankerblokkene på Østbroen. ”Den er jo
også meget svær at få øje på - den bro - og med den smalle gennemsejling”!!
Kommunikationen med VTS og den uheldige lystsejler, er meget interessant, og vi
må beundre VTS officeren for den tålmodighed, han udviser over for lystsejlere.
Det lykkes imidlertid lystsejleren at komme fri ved egen hjælp, men han er
tilsyneladende meget i tvivl om hvor ”i verden” han befinder sig. VTSén
beroliger ham, og forsøger at guide ham mod Korsør, hvilket er en opgave, som tilsyneladende
ikke den nemmeste i verden.
Hercules som
befinder sig tæt på området, tilbyder sin hjælp, og efter lang tids søgen
lykkes det at finde lystsejleren, som dels mangler navigationslys og ikke er
speciel nem at tale med. Det lykkes imidlertid at få personen sikkert i havn,
hvor politiet venter på lystsejleren, som viser sig at have en promille på 1,5.
Hele
hændelsen betyder, at på trods af at Hercules startede hjemmefra før os, så når
vi først i havn, hvor vi lægger os ved kajen bag MHV 805 - den der går parallel
med Filmsalen. Da Hercules ankommer midt på natten, lægger de sig uden på MHV
910 Ringen.
Af praktiske
årsager sejlede Henry med os til Slipshavn, hvor han om morgenen overgår til
Hercules.
Lørdag, d. 9. sep. 2017
Efter
morgenskafningen blev der holdt et kort skippermøde, hvor dagens første øvelse
aftaltes i detaljer.
Det drejede
sig om en bjærgningsøvelse, hvor hver besætning skal i Crew Saveren og i
vandet, for derefter at svømme over til en redningsflåde, som er ankret op ca.
25 meter fra et af fartøjerne.
Derefter
skulle besætningen svømmer over til en opankret gummibåd og entre denne på egen
hånd, ved at bruge Jasons Crattle som lejder. Endvidere var der indsat en
ekstra sikkerhedsbåd.
Øvelsen
forløb planmæssigt, dog var der et enkelt tilfælde med en person, som fik
krampe. Han blev hurtigt hentet af sikkerhedsbåden og bragt ombord i fartøjet.
Han havde efterfølgende ingen problemer.
Da der var
ryddet op efter bjærgningsøvelsen, overgik vi til et konkurrenceelement.
Det gik ud
på, at en besætning fra Horsens og fra Kolding skulle konkurrere om, hvem der
var hurtigst til at bruge den mobile brandpumpe.
De mobile
brandpumper blev linet op med sugerør, to brandslanger og 1 strålerør, (alt var
adskilt) på betonkanten ved den store græsplæne. Ud for hver besætning var der -
med ca. 15 meter mellemrum - anbragt 2 stk. 200 liters tønder. 20 meter fra
tønderne var der markeret en stoplinie, og ca. 15 meter fra stoplinien, var der
opstillet et strålerør på højkant.
Konkurrencen
gik ud på, at man ved hjælp af den mobile brandpumpe skulle fylde den første
tønde med vand fra havnen, når tønden løb over, skulle man flytte brandpumpen -
og tage vandet fra denne tønde og fylde tønde nummer to.
Når man
mente, at der var vand nok i tønde nummer to, skulle man så flytte brandpumpen
igen og påmontere slange nr. to, og med vand fra tønde nr. to, og med
brandslangen fra stoplinien forsøge at vælte det opstillede strålerør. Når det
var væltet skulle alt grejet bringes tilbage i daglig orden, først da var
konkurrencen slut. Derefter kunne vindere kåres.
Snyd var naturligvis
ikke tilladt, især ikke hvis det blev opdaget. Det betød selvsagt, at
besætningerne var meget ops på hinanden. Således forsøgte Kolding at hjælpe med
at fylde tønde nr. 1, ved at hente vand i en pøs. Det blev naturligvis
afsløret, hvilket udviklede sig til en hidsig vandkamp, hvor Carsten Bo fra
Horsens lavede et lynangreb på Kolding. Der var efterfølende en del som måtte
have tørt tøj på.
I al
ydmyghed skal nævnes, at Horsens gik sejerrig ud af konkurrence, hvilket de da
også på beskeden hvis gjorde modstanderne opmærksom på.
Det skal for
god ordens skyld nævnes, at begge hold gjorde et fantastisk godt stykke
arbejde, hvor man virkelig kunne se, hvad det betyder, når man samarbejder
godt. En fin øvelse med god læring.
Efter
oprydningen forlod begge fartøjer Slipshavn og sejlede mod området øst for
Thurø Rev bøjen.
Vi lagde os
for anker ved Else Hoved, og skaffede, hvorefter vi var klar til at modtage
nogle personer fra MHV 810 Luna, som stødte til os kl. 13:30.
Lune ankom
planmæssigt, og gik ”along side” i en fin manøvre. Vi fik personellet ombord,
og begyndte at sætte flydespærringerne. I mens trænede Luna sin
gummibådsbesætning..
Lidt under 1
time tog det at sætte begge rulle med flydespærringerne, hvorefter Lune gik op
og koblede sig på spærringen og begyndte at lave et ”J”.
Hele
operationen forløb tilfredsstillende, og Luna hentede igen deres folk fra os,
ved at gå” along side” - igen med en fin og velgennemført manøvre.
Derefter
bjærgede vi flydespærringerne.
Hele seancen
to under to timer, hvilket jeg finder særdeles ok.
Desværre
havde Ringen et problem med deres flydespærringer. Kæde til trækket på den ene
rulle hoppede af, hvilket gav dem lejlighed til at lave en reparation. På grund
af tidsnød blev resten af udsætningen opgivet.
Derefter
sejlede vi i Formation 1 ind til Svendborg, og lagde til ved Jessens Mole i et
kvejl.
Kl. 18:15
blev vi ved Svendborg flotillens foranstaltning hentet i busser og
transporteret til deres lokaler, hvor et dejligt måltid vente os.
John Larsen
havde sammen med en flok ”håndgangne mænd” arrangeret et flot Tá selv bord med diverse
drikkevarer.
Efter
spisningen var der forskellige morsomme indslag, hvor bl.a. Johns ”ven” Monse
bl. a. blev fremstillet så morsom, at Ralf fik et grineflip, hvilket på et
tidspunkt fik mig til at overveje, om der ville blive brug for en
hjertestarter.
Heldigvis
overlevede han. En beretning om, hvordan det var at være på session i 1970 og
efterfølgende optagelse i Marinehjemmeværnet og den første sejletur med MHV 1
Mayo, var også med til at løfte stemningen.
Admiralens
vise fra Pinafore, blev på behørig vis afsunget. Den giver altid stof til
eftertanke.
Omkring kl.
22:30 var vi tilbage i fartøjerne, og kunne gå på køjerne til en velfortjent nattesøvn.
Søndag, d. 10. sep. 2017
Efter morgenskafning kl.
07:00 og den følgende morgenmønstring, var vi atter klar til en god dag.
Vi afgik fra Svendborg og
sejlede ud i området ved Ballen Havn. Her indledte vi en slæbeøvelse lidt ud
over det sædvanlige. Et fartøj skulle på skift slæbe to andre fartøjer. MHV 909
startede med at etablere forbindelse med MHV 910 ved hjælp af
linekasterapperatet. Det blev betjent af Rasmus, som professionelt lagde line
hen over MHV 910. Da slæbetrossen var blevet fastgjort på MHV 910, gjorde vi
klar til at modtage slæbetrossen fra MHV 812.
Atter et flot skud med
linekasteren fra MHV 812, og kort efter kunne vi fastgøre slæbetrossen, og MHV
812 begyndte at slæbe begge fartøjer. Derefter var det MHV 910´s tur til at
slæbe, og de lave ligeledes en fin skydning med linekasteren.
Vi afsluttede hele
slæbeøvelsen med at slæbe, som det sidste fartøj. Her var det Anne, der lavede
det perfekte skud med linekasteren.
Derefter skiltes vi. MHV 812
og MHV 910 sejlede begge til Åbenrå, hvorefter MHV 812 fik folkene fra MHV 910
over og sejlede videre til Kolding.
Vi lavede atter vagtturnus.
Ruten blev lagt nord for Als, og derefter nordpå igennem Årøsund og vest om
Brandsø , og Tommy og Thomas lave blindsejlads op igennem snævring i Lillebælt.
Der blev skaffet under gang.
Fartøjet blev rengjort og
omkring kl. 15:30 anløb vi Fredericia Gl. Havn, hvor Thomas lavede en
havnemanøvre med visse udfordringer på grund af strøm og sø. Vi kom imidlertid
vel i havn og Thomas blev en erfaring rigere.
Under hele turen blev der
endvidere trænet bjærgemærsøvelser, udsætning af gummibåd, brandrulle og
naturligvis navigation, blindsejlads og havnemanøvre. Hele øvelsen var så at
sige et ”Bruch up” på dæksgastuddannelsen.
.
Personlig havde jeg en
rigtig god oplevelse, med en besætning der gik til opgaverne med gå på mod og
godt humør.
Jeg vil gerne på min
besætnings vegne takke Ralf for et godt initiativ, og John Larsen for fin
forplejning, og sidst men ikke mindst en tak til Fredericia, for at vi måtte
låne deres fartøj. Som sædvanlig var fartøjet i meget fin stand da vi modtog
det, med lænsede spildevandstanke og toppede brandstof- og ferskvandstanke,
hvilket skyldes en god indsats fra FARM Carsten Skinder´s side.
Det var hyggeligt og
lærerigt at være sammen med alle på øvelsen.
Med venlig hilsen
Terkel