af Hasna Eggers,
KOM-MA, HVS
Man kan vist hurtigt
konkludere, at den nye chef for Hjemmeværnsskolen, oberst Flemming Meinertz har
fået en start i sit nye job, som ingen af hans 14 forgængere har haft. At starte
i et nyt job midt under en lockdown, hvor de fleste af Hjemmeværnsskolens
medarbejdere ikke befinder sig i Nymindegab, men på diverse hjemmekontorer rundt
omkring i landet, er ikke just den ideelle måde at lære sin nye arbejdsplads at
kende på.
Jeg møder Flemming på
hans nye kontor i Bygning 5 under en af hans ture til Nymindegab. Væggene er
stadigvæk bare, for han har naturligvis på grund af lockdown ikke rigtigt haft
chancen for at komme på plads endnu, men gode visioner for Hjemmeværnsskolen har
han dog allerede gjort sig mange tanker omkring.
HVS: Fortæl mig lidt
om dig selv.
Flemming:
Jeg er 56 år og kommer fra en stilling som chef for Ledelsessekretariatet i
Hjemmeværnskommandoen. Jeg har snart været i Forsvaret i 35 år, hvor jeg er
gået den klassiske vej med alle de strukturelle uddannelser fra sergentskole
til løjtnantskole til officersskole, og derefter har jeg arbejdet mig op til,
hvor jeg, i forbindelse med min stilling som chef for Hjemmeværnsskolen, nu er
blevet oberst. Under en mission i Bagdad i 2017 fik jeg tilbudt en stilling i CSI
i Hjemmeværnskommandoen. Efter 1,5 år pga. en omstrukturering fik jeg tilbudt stillingen
som chef for Ledelsessekretariatet, så jeg er et relativt uskrevet blad i
Hjemmeværnet. Min baggrund ligger primært i det øvrige forsvar - bl.a. har jeg arbejdet
i stabstjenesten som lærer på Hærens Officersskole og Forsvarsakademiet, i
Personeltjenesten og Materieltjenesten samt i operativ tjeneste med 7
udsendelser og i geledtjeneste på forskellige niveauer.
HVS: Hvorfor valgte
du at søge jobbet som chef for Hjemmeværnsskolen?
Flemming:
Jeg har ikke søgt, hvad som helst på oberstniveau – kun nogle få stillinger. Når
man, som jeg, godt kan lide at have med uddannelse, operation og soldater at
gøre, så er Hjemmeværnsskolen et sted, hvor man virkelig kan få udlevet dette. Det,
som også tiltrak mig ved Hjemmeværnsskolen, er at arbejde et sted, der skal
omfavne mangfoldighed og sørge for, at hjemmeværnssoldaterne bliver i stand til
at løse de opgaver, der bliver efterspurgt. Det er selvfølgelig et minus, at jobbet
ligger i Nymindegab, når jeg bor i Helsingør, men jeg kører gerne efter de gode
jobs – og det her er et af dem.
HVS: Hvordan har din
første måned som skolechef været?
Flemming:
Det har været opad ad bakke på nogle områder. Det er svært at interagere med
mennesker, når vi ikke kan mødes fysisk. Jeg er dog blevet mødt med meget varme
og et åbent sind fra staben på Hjemmeværnsskolen og kursisterne, men jeg ser
frem til, at vi åbner op og kan komme rigtigt i gang – også glæder jeg mig til
at møde de forskellige sektioner og uddannelsessteder der, hvor de arbejder til
dagligt.
HVS: Hvilke mål har
du for Hjemmeværnsskolen?
Flemming:
En af mine målsætninger er, at Hjemmeværnsskolen fortsat skal være verdens
bedste skole i en arbejdsmiljøkontekst. Det vil sige, at det skal være en god
og attraktiv arbejdsplads, hvor vi kan fastholde og tiltrække de rigtige
kompetencer. Derudover har jeg også en målsætning om, at jeg gerne vil have
kortlagt, hvem der har ansvaret for, hvad i undervisningen og se, hvordan vi
måske/måske ikke kan tune det endnu bedre i forhold til samspillet mellem
Hjemmeværnsskolen og vores kunder – dvs. 2 to landsdelsregioner, de 2 værn og
Hjemmeværnskommandoen.
HVS: Hvilke 3 ord vil
du sætte på Hjemmeværnsskolen - og hvorfor?
Flemming:
1. ord er effektivitet. Jeg har et billede af en professionel, velsmurt maskine.
Tingene fungerer på Hjemmeværnsskolen. Man er gode til at hjælpe hinanden og få
tingene fra hånden. Det næste ord er rummelighed. Det virker til, at man er
knyttet til hinanden, og der er et godt arbejdsklima, hvor man giver plads til
hinanden. Det tredje og sidste ord er spændende, fordi skolen rummer så mange aspekter
– f.eks. er den værnsfælles. Hjemmeværnsskolen er en hjørnesten i hele
Hjemmeværnets evne til at understøtte samfundet og de operative enheder – og det
synes jeg, er et særligt interessant aspekt ved skolen.
HVS: Fortæl om dit
tidligste minde fra Hjemmeværnsskolen, som har gjort størst indtryk på dig?
Flemming:
Det må være flagparaderne, fordi jeg er meget bevidst om Hjemmeværnsskolens ånd
og historie. Hjemmeværnsskolen har altid lagt her. Som en tidligere general
eller skolechef har sagt, så ligger Hjemmeværnets hjerte begravet på græsplænen
i Nymindegab. Traditioner betyder meget for mig og er noget, som Hjemmeværnet
har været gode til at holde på. Det kunne f.eks. mærkes under 70-års jubilæet, og
det vil jeg gerne være med til at værne om.
HVS: Hvilke 3
egenskaber er vigtigst for dig i dit lederskab?
Flemming: 1. egenskab er rummelighed. Jeg ønsker at give plads til
medarbejderne, så der er rum til at tænke selvstændigt og innovativt. Jeg kan
have de bedste idéer og intentioner, men ekspertisen ligger ude blandt
medarbejderne. Den næste egenskab er tillid – altså tillid til hinanden ift. professionalisme
og, hvor vi kan diskutere i et åbent miljø, men når der er truffet en
beslutning, så arbejder vi alle i denne retning. Den tredje og sidste egenskab
er ordentlighed. Det vil sige ordentlighed i, hvordan vi er som mennesker og overfor
hinanden, samt vi gør tingene ordentligt og efterlever love og bestemmelser.
HVS: Hvis du skal
beskrive dit lederskab som et dyr, hvilket dyr vil du så vælge og, hvorfor?
Flemming: Den er
svær, men mit umiddelbare svar vil være en ulv. Ulven er socialt veludviklet og
bevidst om at skabe harmoni i flokken. Ulveflokken er hierarkisk veldefineret,
hvor enhver med sin personlighed har sin plads og arbejder sammen. Ulven tager
også de nødvendige kampe op – og det synes jeg, beskriver mit lederskab meget godt.