Tekst: Ninna Falck - Foto: Mikael Olsen
Hjemmeværnsflotille 361 Isefjord blev tirsdag aften klokken 22.18 alarmeret af Marinehjemmeværnets Vagthavende Officer. Han havde modtaget en anmodning om assistance fra Nordsjællands Politi, som meget gerne ville om bord på et fragtskib, der var gået på grund i Roskilde Fjord lige ud for stålværkshavnen i Frederiksværk.
Flotillen fik samlet en besætning af frivillige på i alt otte mand m/k, og ved 23.00-tiden var fartøjet ’MHV 905 ASKØ’ på vej ud af havnen med fartøjsfører John Rømer på broen.
I forvejen havde man allerede sendt ASKØ’s hurtige gummibåd med to gaster, blandt andet besætningens næstkommanderende, Mikael Olsen.
- Vi var fremme med gummibåden ved Frederiksværk omkring 23.30, hvor vi samlede de to betjente fra Nordsjællands Politi op og sejlede dem ud til fragtskibet. De var om bord i 45 minutter, og havde kaptajnen med retur, forklarer han.
Ifølge Nordsjællands Politi's døgnrapport var kaptajnen vurderet spirituspåvirket, så han blev anholdt og sigtet for spiritussejlads og transporteret til hospitalet for at få taget taget blodprøver.
Undervejs var en af Forsvarets redningshelikoptere også lige oppe at runde området et par gange.
Efter at have sat politiet og den anholdte kaptajn i land sejlede gummibåden lige en runde omkring fragtskibet for at se, om der var olielæk eller noget andet, men der var intet at se.
- Den stikker jo 3,80 meter, men det stod kun på 2,20 meter vand, forklarer Mikael om det 64 meter lange fragtskib, som ikke havde fulgt sejlrenden korrekt på sin vej ud i Roskilde Fjord.
Herefter returnerede gummibåden til ASKØ, som under hele operationen havde ligget stand by lige syd vest for havaristen.
ASKØ var tilbage i Hundested klokken 02.30, og efter afrigning og en hurtig debriefing kunne aftenens besætning klokken 03.00 køre hver til sit og indhente lidt af nattesøvnen inden en ny arbejdsdag.
- Det var lidt mere blæsende derude, end vi havde regnet med. Vinden var på omkring 7 – 8 meter i sekundet fra syd/sydvest, men det kørte jo ellers snorelige. Det var en meget rutineret besætning, der var ud i går, forklarer Mikael Olsen.
Herunder:
ASKØ's gummibåd på siden af fragtskibet