Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Topbanner

Nyhed

Jan B. Pedersen fik en eftersøgningsopgave, da han skulle autoriseres som fartøjsfører. Han klarede begge dele. 

Sendt på eftersøgning midt i autorisationsprøve

Jan Pedersen fra Marinehjemmeværnet i Esbjerg var midt i sin autorisation til fartøjsfører, da skibet blev kaldt ud på en eftersøgning af Søværnet. En person var måske i livsfare, og Jan måtte skifte fra eksamen til virkelighed. Det gik heldigvis godt.

23-09-2014
Jan B. Pedersen fik en eftersøgningsopgave, da han skulle autoriseres som fartøjsfører. Han klarede begge dele. 

Korporal Jan Bjerrum Pedersen fra Flotille 131 Esbjerg har over tre år stræbt sig igennem omkring 3.400 timer til søs for på rekordagtig tid at blive færdig som fartøjsfører i Marinehjemmeværnet og dermed få det fulde ansvar for skib og egen besætning på fartøjet MHV 904 LYØ.

Fredag lå LYØ på Slipshavn på Fyn, hvor det har været skoleskib. Herfra sejlede Jan Pedersen og hans besætning ud med to orlogskaptajner, der skulle se, om han kunne leve op til kravene for at blive autoriseret som fartøjsfører.

Frygt for svømmeulykke starter eftersøgning
”Jeg var lige gået i gang med at lave en skydeøvelse om bord, da Søværnets Operative Kommando ringede og sendte os ud på en eftersøgning”, fortæller Jan Pedersen og uddyber; ”En borger havde set noget tøj på stranden ved Karresbækminde og kunne ikke se nogen i vandet og havde derfor slået alarm. Så vi skulle lede efter en person i vandet”.

Jan Pedersen skiftede straks fra den nervepirrende prøve til koncentreret alvor, for i Marinehjemmeværnet, er der intet, der tællere højere end en eftersøgnings- og redningsopgave. 

”Jeg tog selvfølgelig eftersøgningen selv. Det er noget jeg kender og har prøvet før, så nu gjaldt det om at sejle dernedad, få navigatøren til at udregne en rute, kommunikationsgasten til at lave en hændelseslog og selv ringe til vagthavende ved distriktet osv. Der var en time og tre kvarter derned, så der var rigelig tid for sygdomsbehandleren og os alle til at gøre os klar efter min briefing”, fortæller Jan Pedersen.

Alle løste rutineret deres opgaver på vej til Karresbækminde, som ligger lige syd for Næstved, da Søværnet igen ringede til LYØ. En kvinde var kommet op af vandet og havde hentet sit tøj efter en aftenssvømmetur ved stranden, så der var ingen menneskeliv i fare, og aktionen blev afbrudt.

Tilbage til fartøjsførerautorisationen
Nu gik det tilbage mod Slipshavn ved Nyborg, hvor Jan Pedersen, hans besætning og de to orlogskaptajner vendte tilbage til autorisationsprøven. Her skulle Jan Pedersen svare på en række teoretiske spørgsmål, han skulle lede udsætning af gummibåd, gennemføre en blindsejlads med søkort og radar for nedrullede gardiner og meget mere. 

Klokken 22.10 kunne Jan Bjerrum Pedersen så endelig pynte sig med en ny titel. Efter aftenens mere eller mindre forudsigelige udfordringer var de to orlogskaptajner enige om, at godkende Jan Pedersen som fartøjsfører i Marinehjemmeværnet. 

”Der var selvfølgelig både ros og lidt, der kunne blive bedre, men sådan skal det være. Nu glæder jeg mig over, at jeg endelig er færdig med uddannelsen og til, at jeg skal hjem til Esbjerg og have min egen besætning og sætte mit eget præg på, hvordan vi skal gøre tingene”, understreger Jan Bjerrum Pedersen.

Og på spørgsmålet, om han ikke fik rystet sine eksamensnerver ved sådan at blive afbrudt af en skarp opgave midt i autorisation, svarer Jan Pedersen helt kontant: ”Man skal ikke vælge at blive fartøjsfører, hvis man ikke kan skifte hurtigt mellem opgaverne”.

Herunder:
Efter autorisationen gik besætningen direkte over i en farvandsovervågningsopgave for Søværnet. Det bragte MHV 904 LYØ rundt om Skagen på turen hjem til Esbjerg med forventet ankomst søndag formiddag.. (arkivbillede)





Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring