Af Ninna Falck
Fartøjsfører, kaptajnløjtnant John Strøbæk, var mandag aften ude på en helt almindelig patruljesejlads med en besætning om bord på MHV 911 BOPA fra Marinehjemmeværnets Flotille 367 Dragør.
Vagthavende officer ved Forsvarets Joint Operations Centre havde bedt den frivillige besætning om at kigge nærmere på en fiskekutter omkring Flakfortet og Saltholm i Øresund ud for København.
Besætningen kunne hurtig konstatere, at kutteren var lidt overlæsset, og ellers var der ikke mere i den sag. Men så fik man øje på noget helt andet.
”Vi kunne se på vores automatiske identifikationssystem, at der lå et skib på et sted, hvor man normalt ikke skal ligge”, fortæller John Strøbæk. Et 40 fods sejlskib befandt sig på et stykke opdæmmet areal ved Middelgrundsfortet. Det så helt forkert ud for den lokalkendte besætning.
”Vi kaldte den vagthavende officer og sagde, at det ville vi kigge nærmere på. Hvortil hun svarede: Det er sgu rart, at I er så proaktive, som I er. Og så sendte vi gummibåden af sted”, forklarer John Strøbæk.
Ude ved sejlskibet kunne gummibådsbesætningen konstatere, at lystsejleren ganske rigtigt var gået på grund. Skibet blev sejlet af en amerikaner, som havde hentet det i København og nu var på vej til Norfolk i staten Virginia i USA. Skibet stod på en grund med store sten. Det skulle helst trækkes af grunden uden skader, så nu kom gummibådens særlige ’side scan sonar’ i brug.
”Gummibåden sejlede op på siden af ham, og her brugte de så sonaren til at se de store sten, som skibet stod på, så de kunne finde den rigtige side at trække skibet stille og roligt fri fra”, fortæller John Strøbæk, som var ganske tilfreds med den indsats.
Klokken 22.00 - en times tid efter, at man fik kontakt med den nødstedte sejlbåd - var amerikaneren fri af grunden, og kunne fortsætte sin lange rejse.