Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Mors-Cup

Kapsejlas, grundstødning og båd på slæb, travl og spænende tur.

13-06-2022

​​Her efter coronaen er aktiviterne ved at vende tilbage igen. Så her i weekenden, havde en besætning fra flotille 121, sagt ja til at hjælpe Thisted Sejlklub  med at afvikle et gammelt koncept, nemlig Mors Cup. Her var tilmeldt 43 sejlbåde, der var delt til 3 starter, hvor de første i familieløbet, skulle være klar til at passere startlinien, kl 09.00. Jupiters besætning var stævnet til at møde kl 07.00, således at de i klubhuset afholdte " skippermøde" og vi fik folk fra sejlklubben om bord. Vi fik morgenmad, mens vi skiftede til at sejle ned til Vilsund, hvor starten gik.  Efter ankomst på ankerpladser,



Sejlklubbens folk skulle nu udpege startlinien og skyde og hæve stander, så at sejlerne kunne se, at nu var der kun 5 minutter til de måtte passere startlinien. Også ved 2- 1 minut og på selve starten, blev der afgivet lyd og visuel standervisning. Ribben 009, var på vandet og servicere ved behov, for sejlerne. Efter sidste start, blev grej og sejlklubbens folk læsset i ribben, hvorefter de blev sejlet ind til Vilsund havn. Jupiter fik rigget spuleslangen til og da der kom vand og hydraulisk tryk på, hævede Kyndig ankret og vi kunne stille og roligt sætte kurs og fart, efter" feltet", krydsede ned mod Næssund. Fra Vilsund går det nu sydpå, med kryds, da vinden var kommende fra sydligretning. Vi kunne et godt stykke tid, følge de først startende både, men måtte vente med at sejle, til 3 start var gået. Vejret meldte 4- 6 sek/ mtr, så et super sejlervejr for både erfarende og mindre erfarende sejlere. Ribben blev kaldt hjem til Jupiter og kom på stb. side og blev løftet op til 807's fenderliste, så at ribbens besætning, nu kunne gå lige ind på dækket.

Det luftede lidt op, hen ad formiddagen, så fuld tilfredshed hos sejlere og Jupiters besætning kunne også følge med bølgehøjderne. Der var lige en speciel hændelse jeg kom for øre. Nemlig den at Gitte skulle ud at træne RIB med Martin. Det havde være en okay og samtidig også en form for læringstur, men Gitte syntes at det gik lidt for vildt til, da hun fløj op fra ponton'en, men så satte Martin farten lidt ned så Gitte så at sige kunne få " røv i sædet", igen. Så lidt søer var der også, da der blev sejlet RIB. Vel tilbage til moderskibet, og op på siden, så skulle vi skaffe, hvor Henrik havde tryllet i pantryet. 
Nå tilbage til arbejdet. Der var lidt opklaring på dækket, hvor en del smulder/ snader, havde gemt sig i skibets kroge. Da vi nu havde tryk på slangerne, kunne vi lige så godt få gjort lidt fint med vandet. Nede ved Næssund, fik vi endnu et besætningsmedlem om bord, hvor Mads og en mere, hentede Jens. Godt forbi Dover odde/ Agerø,  indhentede vi feltet og tøffede roligt sammen, op gennem Sallingsundløbet. Her var der mulighed for at sætte spiler og sejle plat læns. En spiler tvang forskibet ned ved en uheldig sejler, der fræsende derud a', men fik rette op i tide. Lidt før passage af Nykøbing, så vi en spiler, der smuttede i skøderne,  for båden måtte dreje rundt, for at få spileren til at falde til ro, så de kunne bjærge deres " pose" igen, for at genoptage deres race. Et rigtig flot syn at spotte feltet, der bevægede sig med omkring 9 kn, nu her før kursændring. Op til Feggesund hyggede vi os med forskellige gøremål, så som navigation, dæksarbejde, sygdomsbehandlergrej, motortjek, radiokommunikation og lidt rust, blev banket af vores færdigheder. Forskellige muligheder for " kanal 6", blev drøftet i styrehuset,  hvor vi kunne konstatere at SINE, en prima mulighed for kvalitetskommunikation. 

Mogens fortalte og delte ud af erfaringsmæssigt stof, og vi lyttede med åbne øre. I Feggesund ændrede det hyggelige og stille sejlads, da vi fik et opkald om en deltager, havde satset lidt for optimistisk, på et ben ind mod færgelejet og var gået på grund. Da vi havde Ribben i vandet, sendte vi den mod grundstøderen. Vi I Jupiter satte farten op og stimede vi ned gennem Feggesund og kom til hjælp med de lidt flere trækkrafter, til at hive af grunden. På vej, rullede vi trættrossen af rullen, der sidder i styrmaskinrummet agter, ud på dækket og var nu klar til at ribben, kunne slæbe trussen ind til sejlerne, der hurtigt fik gjort fast agter. Selv om vi gik tæt ind, blev der  meget lidt plads i Feggeløbet. Og mens vi lå der og trak, afviste de af besætningen på agterdækket, de sejlere, der ikke så vores trosse i vandet. Lidt virak, opstod og ribben havde en del at servicere og se til, inden der igen kom ro på. 
Ved Skaremol fik vi et kald, at en fra kapsejladsen, havde ødelagt sit forstag og nu gik for motor, men samtidig havde besætning en for varm motor og alarmen larmede i baggrunden, i radioen. Hurtigt kastede vi en line over til kapsejleren med vores træktrosse, så de kunne fastgøre på noget stærkt gods om bord. Vi kom til at snakke om hvor vigtigt det er, at en lystbåd har en brugbar radio med, i tilfælde at at få brug for at kalde en anden båd til assistance, via en VHF. Efter lidt tid, fandt vi en civil kanal 6, hvor Morgens snakkede stille og roligt med "Pauline" og fik indtryk af at de var ved godt mod, tros deres uheld, og ikke havde brug for yderlig service fra Jupiters side.  Med ca 5 knob, satte vi kursen, det sidste stykke, mod Thisted havn. Med båden på slæb, aftalte vi inden havn, gennem kanal 6 på vhf-radioen, at de selv kunne gennemføre havnemanøvre, i havnen. Rengøringsrulle og opklaring, blev gennemført, de sidste sømil, inden vi drejede til styrbord og ind i Thisted havn.

Efter en god tur, havde vi en bette briefing om MorsCup 2022, hvorefter en del af os gik over i klubhuset, til lidt skippermad, hvor alle sejlere  også var inviteret til præmieoverrækkelse, hygge og små snakke om de forskellig oplevelser fra dagens sejlads, MorsCup. 


Arne Risgaard Bruhn



Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring