Selve
øvelsen blev aftenen før flyttet fra Holmen til Dragør, da
halvdelen af deltagerne (4 stk.) meldte fra, og da Dannebrog
forhindrede en normal passage i Købehavn’ havn.
Vi
lagde ud med udsætning af kystflydespærring, hvor det mest var et
spørgsmål om at finde en passende håndteringsmåde både på land
og i vandet.
Tidsplanen
blev udfordret, da vores samarbejdspartnere først ankom da øvelsen
var startet og veteran skibet S/S Bjørn optog den udsete kajplads.
Samtidig
foregik der sar og miljø briefing for fartøjsførerne i messen på
MHV 911.
Næste
moment var GB handlebane med SAIS samt for de resterende, førstehjælp
og diverse spørgsmål og håndtering af skibets udstyr.
Efter
frokost var det tid at komme på havet, hvor der som det første blev
kæmpet med udsætning og sejlads flydespærringer samt udtagning af
olieprøver.
Herefter
var det tid for skafning for anker i Køge Bugt inden den famøse
opringning kom vedr. SAR delen. Vi fik rollen som Rap skib
(eftersøgningsenhed uden ledelses ansvar) og startede på
eftersøgningen efter en person i vandet ud fra en given position.
Efter
1 times tid fik vores ”leder skib” desværre forfald og rollen
som OSC havnede hos os.
Vi
valgte at lade enhederne fortsætte som tidligere med nogle små
korrektioner.
Kort
tid efter dukkede en helo op som også skulle deltage og i den
forbindelse valgte vi så, at genberegne eftersøgningsområdet og
efterfølge flytte enhederne til lidt andre søgeområder.
Inden
heloen kom i gang fik den en skarp opgave på Vestsjælland og
forsvandt derfor igen.
Det
sidste fartøj var igen kommet på banen og eftersøgningen kunne
fortsætte yderligere lidt tid inden øvelsen blev afblæst.
Nu
vendte heloen så tilbage igen og ville gerne træne med deres drop
dinky, på det tidspunkt var enkelte enheder gået i hi, og vi påtog
os derfor denne opgave velvidende, at ankomsten til Dragør ville
blive forsinket.
Også
denne del forløb uden problemer og vi kunne passerer molehovedet kl.
23.
Vel
hjemme var det tid det opklaring samt evaluering af øvelsen, som
trods den lidt turbulente start endte med at blive en god oplevelse
for alle.
Jens
Berg, besætning 4