Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

SERE

SERE - Survival, Evasion, Resistance, and Escape

16-12-2015
Af premierløjtnant N. Beck

Hvad sker der egentlig op til en SERE kontrolprøve for flyoperativt personel?

Mange af os har prøvet at deltage som støtte for AFTC’s SERE øvelser, men de færreste tænker nok ikke meget over de forberedelser flyvevåbnets personel er igennem inden de slippes løs på en SERE øvelse.

Først skal det nok forklares at SERE står for Survival, Evasion, Resistance, and Escape.
Dette er den uddannelse der skal sætte besætninger på luftfaretøjer i stand til at kunne klare sig i et scenario hvor de er gået ned bag fjendens linjer, og skal kunne overleve indtil hjælp ankommer.
Jeg var med på denne opgave fra starten af uddannelsen hvor de skulle lære basale færdigheder som sammenstød med fjende på kort og langt hold, frigørelse.
 
 
At kunne betjene deres radio materiel med henblik på at kunne tilkalde hjælp, navigere fra punkt A til B samt kunne kalde flystøtte ind hvis de bliver angrebet og ikke kan frigøre selv.

Vi startede i Holstebro øvelses terræn med at lave handlebaner hvor piloterne ville blive udsat for et møde med fjendtlig patrulje. Her de skulle besvare ilden for efter at havde frigjort sig. Næste opgave bød på, at agere fjendestyrker i forterrænet hvor piloterne ved hjælp af deres nødradioer skulle kalde flystøtte ind. Man kunne hurtig se at det ikke er noget let affære, da de først skulle sørge for at piloten har visuelt kontakt med dem for efter dirigere flyet hen på det rigtige mål. 

Her efter lavede vi lyd og lys demo i mørke hvor formålet med lektionen var, at visualisere hvordan man omgår fjendens natkampmidler som signalpistol, natkikkerter og ellers andre lyskilder. Vi demonstrere også hvor lydt der er om natten i forhold til en skrattende radio, tobaksrygning og eller udrustning som rasler. 

 

Man må sige som momentstyrke på de sædvantlige SERE øvelser - er det ved første tanke ikke i vores interesse, at afsløre for meget om teknikkerne vi bruger til at fange dem. Men i denne situation gav det god mening at dele ud af vor erfaringer, vi kom for eksempel ind på problemet med ikke at dæmpe belysningen på nødradioerne hvilke resultere i at de for fjenden lyser op som en lommelygte lyser dem i ansigtet. Dette gjorde jeg også gældende med deres natkikkerter hvor du ikke slukker IR’en, dette ses også som en lommelygte i fjendens natkikkerter.

Næste dag tog vi til Skive hvor piloterne havde sovet i ODO (mini BSO) her skulle vi stå for opvækningen. Dog var piloterne adviseret om vi kom, da formålet med lektionen var at de skulle træne frigørelse og her kiggede vi så på om de kun tog våben og rygsæk og smuttede eller de brugte tid på at få alle stumper med. Jeg tror de afsluttede denne øvelse med den realisering at teltflag og sovepose ikke gavner noget når man er død.

 

Vi hoppede videre med noget mere ECAS (kalde flystøtte ind) og nogle handlebaner med førstehjælp.

Umiddelbart var det nogle gode og spændene dage med AFTC og man kan bestemt mærke, at de sætter mere og mere pris på den støtte Flyvehjemmeværnet levere til deres kurser. 

Hvis hele SERE konceptet lyder spændene for dig starter det hele op igen til foråret og der er altid efterspørgsels på nogle gode folk til at hjælpe både med deres træning men også til jagten i sidste ende hvor de skal vise hvad de har lært. Men det forventes at hvis men deltager at man har rigtig godt styr på sine kort og kompas evner samt signal procedure da vi operere i meget store områder selvstændig uden muligheder for støtte. 





Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224