Distriktet afholdte dysekanonuddannelse i Randers og Hevring.
I Stensved, Sydsjælland, var weekenden præget af planlægning, uddannelsesdatabaser og hjv.dk ved uddannelsesstøtteofficerskurset.
I Karup stod den på samarbejde mellem JMTO og Hjemmeværnet. I kan læse om Anders Damkjær Hansen oplevelser af weekenden her:
Kursusweekend i Karup 26.-28. februar : Samarbejde mellem JMTO og HJV.
Kursets formål var et skabe kendskab til JMTOs opgaver samt at skabe et (bedre) samarbejde mellem JMTO og HJV. JMTO (Joint Movement and Transportation Organization) står for at håndtere logistikken, når Forsvaret samles på en afgangsterminal (havn, godsbane eller lufthavn) og igen ved ankomstterminalen, hvor opgaven/uddannelsen skal gennemføres. I den forbindelse har JTMO brug for støtte af HJV.
Støtteopgaverne vil bestå af:
- Recce for terminalområdet
- Oprette terminalområde og underunder KSN, forplejningsområde mm.
- Trafikregulering til terminalen
- Anvisning af materiel og KØTJ ved terminalen
- Bevogtning af terminalområdet: Hindre uautoriseret adgang til området, for at
- beskytte material og personel.
- Ad-hoc terminalopgaver som fx tankning af KØTJ.
På kurset fik jeg (HJV) et indblik i JMTO's opgaver og arbejde. Vi fik besøgt 3 terminaler i Danmark: Godsbanen i Herning, havnen i Esbjerg samt Karup Flyvestation, samt givet en terminalopgave hvert sted, hvor vi i fællesskab skulle planlægge en løsning til (Hvornår skal HJV være til stede, hvor skal trafikreguleringen oprettes, hvor meget personel er nødvendigt og i hvor lang tid, hvordan reagere vi i forholdt til det givne trusselsbillede).
Lørdag aften blev vi, HJV, inviteret til middag, hvor der var befalet "hvid dug". Et festligt tiltag med fastsatte regler af JMTO's messeformand, som fx at møde for sent eller at bære sjusket påklædning (kamp/civil) giver straf oftest i form af øl eller vin. Ligeledes var der mulighed for at mingle og dele røverhistorier.
Billederne visser recce for terminalområdet på Esbjerg Havn samt terrænbord over terminalområdet med bevogtning.