Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​To piloter og en flymekaniker foran flyet, der skal flyves til Sicilien for at løse ​​​en opgave for Frontex. ​

Hjemmeværnet flyver på hidtil længste opgave for Frontex

For femte gang drager Hjemmeværnseskadrille 270 til Middelhavet for at bidrage til overvågning af Europas ydre grænser. Opgaven foregår i år fra Italien og varer dobbelt så lang tid som tidligere.

09-08-2023


Tekst og foto: Lærke Weensgaard

Stilheden hviler som en dyne over Roskilde Lufthavn en tidlig sommermorgen, hvor der kun i enkelte hangarer stilfærdigt rumsterer liv. Et af stederne er hos Hjemmeværnseskadrille 270. Her bryder piloten med flyvernavnet BAN lufthavens stilhed, da portene til eskadrillens hangar med et skarpt ryk glider fra hinanden, mens han kører Defender-flyet ud. 


BAN er en af piloterne, som skal flyve flyet til Italien. Det er en 12 timer lang flyvetur, der lige nu er udfordret af et lurende tordenvejr over Tyskland, og det har rykket deres afgangstidspunkt til tidlig morgen i forsøget på at undgå uvejret. 

Endestationen er den italienske ø Sicilien. Herfra skal flyet og soldaterne fra Hjemmeværnseskadrille 270 for femte gang bidrage til Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning – også kaldet Frontex. 

”Jeg var også afsted under vores bidrag til Frontex i 2020. Opgaven er spændende, kammeratskabet er godt, og jeg kan lide at flyve. Så what’s not to like,” lyder det fra BAN. 

Frontex har til opgave at overvåge Europas ydre grænser og bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet. Frontex’ operationer omfatter både operationer til lands, vands og i luften fra de europæiske lande omkring Middelhavet, hvor Defender-flyet skal bidrage med patruljeringer fra luften. 



Fordobling af antallet af soldater
Inden Defender-flyet kan lette, sidder BAN i eskadrillens operationsrum for at få de sidste detaljerede vejrmeldinger over en telefonforbindelse. Han har selskab af piloten RIC, som også skal være med til at flyve flyet til Italien. 

RIC og BAN er blot to ud af 21 soldater fra Hjemmeværnseskadrille 270, som er en del af dette års bidrag til Frontex. I år strækker opgaven sig over dobbelt så lang tid som tidligere, og det har derfor også fordoblet antallet af soldater, som skal afsted fra eskadrillen. 

”De øvrige år har vi været afsted i én måned, men i år er det to måneder. For at få det til at passe med de frivillige soldaters civile arbejde, skifter vi ud i mandskabet undervejs. Det betyder, at det er næsten halvdelen af alle besætningerne i eskadrillen, som er involveret i Frontex-bidraget,” forklarer major Peter Scharling. Han er chef for Flyverhjemmeværnets luftoperationssektion og er mødt op i Roskilde for at ønske god tur til de frivillige soldater. 

Nye opgaver i horisonten 
I operationsrummet har vejrmeldingen nået vejs ende: 

”Okay, cool. Tak skal du have,” afslutter BAN opkaldet, mens han og RIC griber deres sidste tasker og går ud til flyet. 

For RIC er det hans anden opgave for Frontex, men den første som frivillig i Hjemmeværnet. Til dagligt er han ansat i Flyvevåbnet og har tidligere været afsted til Frontex med et af Forsvarets Challenger-fly. 

”Det bliver spændende at komme afsted med Defenderen, som er en anden kapacitet. Det er den samme opgave, men med to forskellige facetter: Challengeren kan afsøge et område længere væk fra basen i lufthavnen, mens Defenderen kan dække et mindre område tættere på”, forklarer RIC. 
Forsvaret har de seneste otte år støttet Frontex med både Challenger-fly, helikoptere og patruljebåde, mens Hjemmeværnets Defender har bidraget årligt siden 2019. 

Flyet er som skræddersyet til opgaven for Frontex: Det er udstyret med en stærk sensorpakke, der gør at flyet kan finde og filme personer eller genstande på lang afstand både om dagen og natten, og eskadrillen er vant til at flyve lignende opgaver i Danmark for bl.a. Forsvaret og Politiet. 


Med BAN og RIC på plads i cockpittet ruller Defender-flyet gennem den stille lufthavn mod startbanen.  Det bliver en af de sidste ture med Defenderen til Frontex, forklarer Peter Scharling tilbage i hangaren. 



Til næste år bliver de to Defender-fly erstattet af typen De Havilland Canada - Twin Otter, der både er større end de nuværende fly, har længere rækkevidde og har en endnu stærkere sensorpakke.


”Da flyene er større end dem, vi har nu, betyder det, at vores opgave ved Frontex i fremtiden vil ændre sig, hvis vi også skal afsted, når vi har fået Twin Otter-flyene,” siger Peter Scharling, inden han lukker portene til hangaren. 
Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring