Udstyr Hurtigtgående gummibåd med fast bund, placeret på agterdækket.
Hydraulisk kran på agterdækket til udsætning og bjærgning af gummibåd.
Miljømodul til udlægning af flydespærringer (2x180m).
Kit til at tage juridisk gældende prøver af olieforurening.
Brand og miljøpumper: 2x22kW, som kan afgive ca.9 ton vand pr. minut.
Vandkanon placeret på åben bro.
Transportabel brand- og lænsepumpe.
Diverse redningsudstyr.
Medicinkiste og genoplivningsudstyr.
To maskingeværer kan medbringes og monteres ombord.
Elektronisk udstyr
Nyeste elektronik indenfor navigation og pejling af nødsendere, satellitkompas, anti-kollisions radar, nightvision (infrarødt kamera og lysforstærkende kikkert) til bl.a. eftersøgningsopgaver, ECDIS (elektronisk kort data informationssystem), ekkolod, vindmåler, autopilot og DGPS (satellit navigationssystem).
Brandslukning til søs
|
Styrehus i 900-klassen
|
900-klasse patruljefartøjet er en videreudvikling af 800-klassen, hvor den mest i øjenfaldende forandring er forlængelsen af skroget med 3,5 meter. Efter den store olieforureningskatastrofe i Kadetrenden i 2001 fandt man ud af, at det ville være hensigtsmæssigt, at fremtidige fartøjer blev forlænget for at forbedre miljøkapaciteten.
Forlængelsen har givet plads til to miljømoduler med i alt 360 meter flydespærringer.
Samtidig er 900-klassen udstyret med det mest moderne navigations- og eftersøgningselektronik, der gør fartøjerne i stand til at løse deres missioner under alle slags vejrforhold både dag og nat.
850-klassen, 1 fartøj
I 2010 blev et af de oprindelige 800-klassefartøjer, MHV 818 SABOTØREN, ombygget på Søby Værft. Her blev det forlænget med 3,5 meter og fik ændret agterskibet. Dermed fik skibet plads til at medtage flydespærringer ligesom et 900-klassefartøj. Skibet hedder i dag MHV 851 SABOTØREN og udgør en skibsklasse for sig selv, 850-klassen.
Flydespærringer udlægges fra agterdækket
Foto: Anders Böye
|
Flydespærringen trækkes rundt om oliepølen af et MHV fartøj sammen med et miljøfartøj fra Søværnet |