Ansvar - når det gælder Når Søværnet alarmerer Marinehjemmeværnet, fordi der er observeret en nødraket, fordi nogen er savnet til søs, eller fordi der er udslip af olie på havet, så skal der altid en fartøjsfører af sted som chef for det marinehjemmeværns-fartøj, der bliver sendt ud på opgaven.
Det er fartøjsførerne, der tager beslutningerne, når bølgerne er høje, og en havareret lystsejler med knækket mast skvulper faretruende rundt og skal have hjælp.
Som fartøjsfører skal du kunne vurdere hele situationen; vejret, søen, faren, materiellets muligheder og begrænsninger og ikke mindst sikkerheden for mandskabet – og du skal kunne tage en beslutning og føre den ud i livet.
Faste opgaver, træning og udvikling af besætningen
Hverdagen som fartøjsfører fyldes dog mest med øvelsessejladser, sejladser for politi og SKAT, farvandsovervågning (SURVEX), planlægning, administration og møder med besætningen og flotilleledelsen.
Som fartøjsfører har du ansvar for besætnings-medlemmernes kompetenceudvikling og ”On the Job træning” af folk på navigations-uddannelse.
Ikke mindst har du også ansvaret for enhedsuddannelsen - den uddannelse der gør, at netop din besætning fungerer som en enhed og kan løse hele spektret af opgaver og derfor er klar, når det virkelig gælder.
Er du klar til at blive fartøjsfører?
Har du det, der skal til, og kan du overskue et længere uddannelsesforløb?
I Marinehjemmeværnet venter der store udfordringer og muligheden for at gøre en stor forskel for menneskeliv og havmiljø som fartøjsfører
Vil du vide mere om medlemskab?
|