Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Støtte til Eskadrille 722 - helikopter-tur

Torsdag den 26. Marts 2015 mødtes vi ved cafeteriet på Flyvestation Karup kl. 6:00. Det var egentligt helt tilfældigt at jeg kunne deltage denne dag, men jeg havde heldigvis ferie fra arbejde den uge.

08-04-2015
​Så vidt jeg kunne se var jeg den eneste fra 277, så jeg måtte jo holde fanen højt alene. Vi havde i SFDEL fået buddet kun 5 dage før, som nogle af de aller sidste. Dette undrede vi os meget over, da vi i ESK jo har assisteret Helicopter Wing med utroligt mange ting, så som førstehjælpsmomenter, SERE, BM- og officers-uddannelse.
Men det kunne være en artikel i sig selv, så jeg vil holde mig til at fortælle om dagens oplevelser.
Vi mødte som sagt ind kl 6 i CAF, hvorefter den stod på morgenmad. Da den var indtaget blev de ca. 50 deltagere inddelt i 4 flyvehold.
Hold 1 og 2 fik tildelt nogle taktiske opgaver i forbindelse med deres flyvning, hvilket lød rigtigt spændende. Desværre var der ingen opgaver til hold 3 og 4, hvor jeg var på det sidste.
Hold 4 blev bedt om at møde i hangar 22 kl 11. På det tidspunkt var klokken kun lidt over 7, så ventetiden var lang.
Jeg tænkte at jeg lige så godt kunne bruge tiden fornuftigt, så jeg bestemte mig for at løbe et af flyvestationens fast udlagte O-løb. Bortset fra at 4 poster var forsvundet som dug fra solen, så var det egentligt en fin formiddag.

Klokken blev efterhånden hen ad 11, og vi kørte ud til hangaren.
Her blev vi modtaget af Loadmaster Rikke, som briefede os om hvad der skulle ske og omkring sikkerheden på helikopteren. Faktisk ikke helt ulige det man får i flyveren på charterferien.
Vi skulle dog ikke flyve med Rikke, men hun gjorde det godt, og vi var ikke et sekund i tvivl om at hun havde styr på det hele.
Ca. kl 12 kørte vi ud på landingspladsen, hvor vi ventede på at helikoptere ville lande. Efter lidt venten kom de ind, og skulle lige tanke for vi kunne komme afsted.
Vi stod nok alle og trippede, men det tog ikke særlig lang tid. Første halvdel af hold 4, blev sendt ind i den ene helikopter og jeg selv og resten kom i den anden. Herefter rullede maskinerne ud på flightlinen og pludselig lettede vi.
Jeg havde egentlig forventet at mærke lidt flere G-krafter, men det føltes egentligt stille og roligt. Men jeg kunne nu ikke lade være med at smile, for nu kunne jeg endelig sige at jeg havde prøvet at flyve i helikopter.




Vi fløj mod Skive øvelsesterræn og der blev naturligvis taget nogle billeder og film undervejs.
På et tidspunkt begynder helikopteren at gå ret lavt ned. Loadmasteren holder 2 fingre op for at signalere at vi lander om 2 minutter. Vi går lige så stille ned til landingspladsen men pludselig rykker piloten maskinen brat opad.
Vi er blevet "beskudt" og kan ikke lande. Den bratte opstigning kildrer godt i maven, præcis som rutsjebanen i tivoli. Vi kommer op i højde og cirkler rundt. Efter et godt stykke tid prøvede piloten at lande igen.
Denne gang lykkedes det. Vi når nærmest kun lige at få tilladelse til at forlade maskinen før det vælter ind med kampklædte soldater fra JDR, som skal have et lift efter os.
Vi kommer ud og søger et godt stykke væk. Hvorefter helikopteren letter og forsvinder i retning mod Holstebro. Kort efter lander vores anden maskine, og de resterende Dragoner hopper i den.




Her står vi så tilbage og skal vente et par timer før vi bliver hentet igen. Vi befinder os ved en lejr, der nok er bygget for at simulere et Afghansk compound. Vi går derind for at finde læ for blæsten og vi spiser den frokost vi har fået udleveret, smørrebrød.
Vi fordriver de 2 timer, hvorefter helikopteren kommer tilbage. Vi skal selv hjælpe den ned med radiokontakt og ved at kaste røg, så de kan se hvordan vinden blæser.
Det lykkedes og vi kommer ombord, denne gang alle mand i én helikopter. Vi flyver tilbage mod Karup og piloten giver os lige lidt rutsjetur med flere bratte op- og nedstigninger lige efter hinanden. Sjovt, men meget intenst når man sidder og bliver trykket ned i sædet!
Kort tid efter lander vi tilbage ved Hangar 22, og efter nogle få ord fra distriktet og en af piloterne bliver vi trådt af ca. kl. 16.

Jeg kunne godt have ønsket at kunne dele oplevelsen med mine kammerater fra eskadrillen, men pga det meget korte varsel var det desværre ikke muligt. Men uanset hvad var det en rigtig spændende og oplevelsesrig dag.

René Jørgensen - SFDEL - Eskadrille 277  


Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224