Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

​Oluf Eriksen fra HVE277 kigger ind under fortelt til Føringskøretøjet

Når køretøjer kun må anvendes primært til føring ved ikke-planlagte indsættelser.

Eskadrille HVE 273 havde inviteret HVE 277 til en aften 19. november 2016 på Flyvestation Karup til et nærmere gennemgang af Flyverhjemmeværnsdistriktets (FHD) føringskøretøj (FØKØTJ) samt Brand og Rednings- (BOR) brandslukningskøretøj.

23-11-2015
I samlet kolonne, kørte alle ud til BOR, hvor de fremmødte blev opdelt i to hold til en god gennemgang af hvad de to køretøjer kunne. Jan fra FHD fortalte grundigt hvad FØKØTJ kunne, men også at nyttelasten kun er 225 kg eller 3 personer, (kun to hvis jeg skal med, da jeg også vil havde min madpakke og kaffemaskine med.) Hvor FØKØTJ har alt det der er brug for ved en indsættelse, hvor det er  CH FHD, der prioriterer anvendelse med kort varsel til det primære formål.                                                                                                       
FØKØTJ må dog kun fremføres på fast banet vej, hvor forsædet forinden skal vendes i kørsel retningen inden kørsel, dette kan  vendes.                                                                                                                                                                
I bagagerummet er der en  generator og en masse elektronik til computer printer m.m. som igen føres til kabinen med en masse stik. Derudover er der også et oppusteligt fortelt med magneter til at hæfte på FØKØTJ. meget smart med et ekstra rum, da pladsen i selve vognen er begrænset til højst 4 personer.                                                         

FØKØTJ skal afmonteres strøm ved afhentning (grundet FHD.  ikke er i besiddelse af så langt et kabel) og tilsluttes strøm igen ved tilbagelevering, samt fuld optankning, så FØKØTJ altid er klart operativt. 



Holdene byttede pladser hvor indsatsleder på BOR gennemgik Eagle 6, brandslukningskøretøjet, hvor der her  også kun må være to eller tre personer, men så er der også 600 hk. motor med automatgear til at trække, samt en 210 hk. motor til pumpen, der har en ydelse på 5400 l./min. med op til 40 bar.                                                             
Træk på alle hjul som  der er 6X6 af, til en pris på kr. 150,000. I tanken 8800 l. vand og 1000 l. skum. Vand og skum kanonen på taget kan tage 3000 og 1500 l./min, med en kastelængde på 72 m. Hvor vand og skum kanonen på fronten kan give 1000 l./min. og en kastelængde på 41 m.   Undervognsdysserne  450 l./min.  En  7 m. lysmast med 4 gange 1000W. Generator 2 gange 240v. Eaglen 6 skal også skal fremføres af fast banet vej, til trods for af det kan kører igennem meget iflg. indsatslederen. Derudover er der  luftklippeværktøj, og meget andet redningsmateriel som kan bruges efter behov ved en indsats på Flyvestationen.

Til afslutning var der kransekage og kaffe i BOR kantinen til alle, med tak for en god aften til begge underviser. Hvor alle fremmødte efterfølgende  tilkendegav, at det havde været en interessant aften.

John Valdemar Nielsen, Historiker  

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg - Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224