Rapport
for
almindelig hjælp til
politiet
og
samarbejdsøvelse med
trailerbaseret gummibåd
Fredag d. 20. -
lørdag d. 21. januar 2017
Deltager i trailerbaseret gummibåd:
Kennet M
Rasmussen
Henrik V.
Døssing
Louise Bjørn
Hansen
Kenneth
Halberg Hansen
Paw U.S.
Madsen
Rasmus Svane
Mortensen
Deltagere på Andromeda
Carsten Blicher Terkelsen
Torben Fründ
Thomas B. Salling
Martin H. Thagaard
Jimmi Pedersen
Anne C. K. Petersen
Claus V. Thusgaard
Kåre Andresen
Tommy D. Lorentsen
Flemming Kongsholm
Henry S. Larsen
Kurt Ove
Damgaard
Endvidere
deltog 2 politifolk fra Sydøstjyllands
politi
Oprindeligt,
var der lagt op til, at vi skulle sejle med 2 fartøjer, men da de fartøjer, som
lå inden for en rimelig radius, var engageret på anden vis, besluttede vi at lave
en SAR øvelse mellem fartøjet og den trailerbaserede gummibåd og
kommandokøretøjet.
Endvidere
var det aftalt, at vi skulle yde almindelig hjælp til politiet i forbindelse
med en kontrolsejlads i Lillebælt.
For at lave
en øvelses- og uddannelsesmæssig spændende afslutning, blev det aftalt med SAR
ESK 722, at de skulle hoiste 2 personer fra henholdsvis GB 013 og GB 043, og
efterfølgende sætte dem ned på MHV 804 Andromeda.
Fredag:
Andromeda
afgik planmæssigt fra Juelsminde kl. ca. 19:00 (Tommy lavede havnemanøvre,
hvilket forløb uden ”alvorlige havarier” - faktisk lige efter bogen) og
undervejs til Fredericia blev der - ud over træning af nye navigatører - lavet
klargøring og kontrol af gummibåd samt, kontrol af kranwire og kranen, opstart
af mobil brandpumpe og lavet forskellige sømandsmæssig tiltag.
For a få det
hele til at gå op i en højere enhed - med hensyn til underbringning ombord, blev
det aftalt, at den trailerbaserede gummibådsgruppe (samt Torben - p.g.a.
arbejde) første skulle støde til os i
Fredericia lørdag kl. 07:00, ligesom de to politifolk.
Turen til
Fredericia forløb i fantastisk flot vejr med en stjernehimmel så spektakulær,
som man sjælden ser.
Vel ankommet
blev der serveret natbusser i form af pølser m.m.
Da en enkelt
person i besætningen (jeg nævner ingen navne, men jeg ved hvor han bor)
åbenbart havde mistet tiltroen til, at undertegnede kunne købe tilstrækkeligt
med pølser, (der var en ubetydelig ”smutter” for et år siden), havde
vedkommende medbragt en større mængde pølser for egen regning, hvilket betød,
at selv om vi spiste rigtig mange pølser fredag aften, så fik vi røde pølser
til - både morgenmad og middagsmad, så nu var der personer, der syntes, at vi
fik for mange pølser!!!
Efter natbusserne
benyttede Claus og Thomas lejligheden til at lave en opgave vedr. radaren, som
de skulle aflevere på NAV2.
Omkring kl.
24:00 var alle på køjen.
Lørdag:
Lørdag
morgen skaffede vi i 2 hold. Besætningen på Andromeda fra kl. 06:30 til 07:00
og politiet og gummibådsbesætningen kl. 07:00 - 07:30.
Vi må
konstatere, at 20 mand er lige i overkanten af hvad der kan bespises ombord.
Men det forløb uden tumulter.
Her skal
nævnes, at Kurt gjorde en fantastisk indsats.
Kl 08:00
afgik politiet i Andromedas gummibåd, og den trailerbaserede gummibåd blev
ligeledes søsat.
Jeg havde i
forvejen lavet en aftale med FARF Ralf Meister HVF 135 Kolding, som alligevel
skulle sejle SURVEX den pågældende weekend, at han udlagde SAR objekter i form
af PIVér (person in water). Objekterne var tidligere blevet hentet hos MHV i
Århus og leveret på MHV 812 Hercules af Anders fra HVF 135 Kolding.
Andromeda og
TBGB 043 fik nu udleveret datum på de forskellige objekter, og der blev lavet
søgemønstre . Object (Blå redningsvest)
blev fundet forholdsvis hurtigt af TGBG 043 meget tæt på en af bropillerne på
den gamle Lillebæltsbro. Da de havde problemer med at bjærge den, blev det
besluttet, at Andromeda senere skulle forsøge. Vi fortsatte nu eftersøgningen
af de to andre objekter (Orange redningsveste). Midt på formiddagen fandt
Andromeda et af objekter meget tæt på den sydlige del af Fænø Kalv. Det blev
bjærget uden problemer.
Andromeda
gik nu mod det sidste datum for det tredje objekt. Beregningerne viste, at det
kunne ligge både øst og vest for tangen ved Gamborg fjord. Da det mest
sandsynlige område var vest for tangen, blev der lavet et søgemønster i det
område. Andromeda startede systematisk at gennemsejle område, en del forstyrret
af tågebanker, der i periode rullede ind over området og nedsatte sigtbareden
til ca. 100 meter.
TGBG 043,
som var blevet noget forsinket af den genstridige PIV med blå redningsvest,
ankom nu kl ca. 11:00 til området.
Nu var vi
imidlertid ved at løbe tør for tid, og måtte bede Ralf om den eksakte position
på den tredje PIV.
Det viste
sig, at den lå inde i Gamborg fjord, et område vi selvsagt ville havde afsøgt -
bl.a. med TGBG 043 hvis ikke den var blevet forsinket og hvis tiden havde
tilladt det.
Nu var det
jo heldigvis kun en øvelse, men en øvelse, som gav rigtig god læring, både for
navigatørerne Claus og Thomas - fint
guidet af Torben - og TGBG 043 og personellet i kommandokøretøjet, med hvem vi
havde en god kommunikation.
I
mellemtiden havde MHV GB 013 med Tommy, Kåre og politiet gennemført adskillige
kontroller af havjægere m.m.
Kl. 11:45
anløb vi Svolvsyrekajen i Fredericia, hvor først hold startede skafning. Kl. 12:30 var anden hold færdig med
skafningen, og politiet fortsatte kontrolsejladsen med MHV GB 013 sammen med
Thomas og Jimmi - nu i Båring vig.
Der var
aftalt med SAR ESK 722, at hoistøvelsen skulle forgå i Båring vig kl. 14:00.
MHVGB 013 returnerede til Andromeda kl. 13:45, hvor politiet forlod øvelsen.
Derefter
afgik TGBG 043, MHVGB 013 og Andromeda mod Båring Vig - klar til hoist øvelsen.
Der blev
hoistet to personer fra hver gummibåd, det var Paw, Kennet M., Flemming og
Jimmi.
Der er ingen
tvivl om, at det er en noget større udfordring for heloen at hoiste fra en
gummåd, da den jo bliver flyttet rund på grund af den vind heloen laver,
samtidig er det også en udfordring for personellet i gummibåden, da de jo
befinder sig i centrum af en storm, hvor vandet pisker ind over. Men med vanlig
professionalisme lykkedes øvelse til alles tilfredshed, og gummibåds
besætningerne fik da også stor ros fra heloen, for deres evne til at hold kurs
og fart under hel operationen, på trods af det store vindpres.
Efter at de
fire personer var blevet afleveret på Andromeda, tog vi gummibåden op, og TGBG
043 afgik til Fredericia for optagning og hjemtransport.
Undervej
hjem blev fartøjet rengjort, så vi var klar til hjemtransport ved ankomst
Juelsminde. Der blev dog også gjort plads til et par bjærgemærsøvelser.
Havnemanøvren
i Juelsminde blev lavet af Tommy, som klarede manøvren fint - uden ”alvorlige
havarier”.
Der er
heldigvis altid noget som man kan gøre bedre, og således også i det her
tilfælde, Der kom ved debriefingen og efterfølgende et par rigtig gode forslag
til, hvordan man kan gøre en sådan SAR øvelse endnu mere realistisk. Det
arbejder vi så på.
Alle gav udtryk
for, at de havde haft en rigtig god oplevelse, og at der var al mulig grund til
at gentage en sådan aktivitet.
Hvad angår politiet resultat af deres kontrolsejlads:
Der blev standset 5 pramme med i alt 9 jægere, 2 kuttere med
i alt 20 jægere. Ingen sager.
Derudover standsede de 5 øvrige fartøjer, som blev
kontrolleret for veste mv. Heller ingen sager.
Efterfølgende udtrykte de stor tilfredshed med resultatet og
samarbejdet med besætningen.
Konklusion:
Plusser:
En
komprimeret øvelse, hvor alle - uanset opgaver og niveau - var aktiveret fra de
kom til de var hjemme.
Alt hvad der
i det foregående er beskrevet blev nået inden for 23 timer fratrukket 5½ times
søvn.
Det må siges
at være maximal udnyttelse af ressourcerne.
God læring
for navigatører, OGF, KOMGAST, MOPA, KRANFØRER, HOVM og DÆKSGASTER.
De korte
weekendtogter er hos os i HVF 132 Horsens populære, da det gør det muligt for
de deltagende, at være sammen med deres respektive familier både lørdag aften
og søndag. Familien føler ikke, at hele weekenden er optaget af
Marinehjemmeværnet, hvilket gør det letter at få folk med.
Minusser:
Tidsmæssige
problemer med brændstofforsyning til GB, da der rådes over et begrænset antal
Jerry Cans.
På en øvelse
som denne her, bliver der i to gummibåde sejlet tæt på 200 sm, hvilket giver en
udfordring på brændstofområdet.
Mange
personer til skafning, når der kun er et fartøj til rådighed, det kan dog
løses.
Afslutningsvis
vil jeg gerne udtrykke min store tilfredshed med den måde, alle har deltaget i
aktiviteterne.
Endvidere en
stor tak til Ralf Meister for udlægning af SAR objekter, en tak til politiet
og SAR ESK 722 for et behageligt
samarbejde.
Jeg glæder
mig allerede til d. 24. februar, hvor vi sejler med 2 fartøjer. Her er det
Torben, som er FARF på Andromeda og Jan Andreasen fra HVF 135 Kolding på Hercules, Vi supplere med besætning på Hercules, det skal nok blive godt.
Med venlig
hilsen
Terkel